Skrevet av Emne: Hva synes dere om denne Jeepen?  (Lest 13911 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Hva synes dere om denne Jeepen?
« på: To., 7,Juni,2007,06,41 »




Denne bilen står tilsalgs på www.AutoDB.no Den markedsføres som en Jeep og står til salgs under merke Jeep.




Veldig hyggelig om en ny stolt Jeep eier ønsker å være med i klubben vår. Kommer på treff. Ny CJ-7. Viser solt frem bilen sin. Oppdager at folk rundt seg ikke helt deler entusiasmen..... titter i bakken og begynner å snakke lavmelt seg imellom....



Den ser sånn ut invendig:





Og under panseret er det nesten ingenting:






Hvem ønsker å se en stolt ny Jeep eier inn i øyene å si sorry mac dette er ikke noe Jeep. Du har blitt lurt. Det finnes kanskje en annen klubb for deg, den heter SSangyoung.:-\


Denne dagen kommer...

Er det bare meg som reagerer, eller grenser dette til svindel?
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #1 på: To., 7,Juni,2007,08,01 »
Den dagen har alt vært Sten Morten,

jeg avviste for noen år siden 3 greie karer som ville melde seg på landstreffet med slike "pussige kjøretøy". Du kan si det ble en diskusjon ut av det, men med Jeepbibelen i hånd og en lang preken ble de til slutt overbevist om at de ikke hadde gjort seg kvalifisert til vår religion.

Hadde også andre som slet med å forstå at landstreffet vårt ikke var åpent for de med Volvo Sugga.

Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #2 på: To., 7,Juni,2007,08,27 »
Er det så enkelt?  Jeep har jo en lang og tung historie i å eksportere gammelt pressverktøy til de fjernere delene av kloden.  Dette har medført at det dukker opp Jeep-kloninger fra mange steder på kloden, ofte med annen motor/gear kombinasjon, andre akslinger, interiør osv.  Så er spørsmålet:  Er dette noe mindre Jeep enn f.eks. en kraftig modifisert CJ 7 (fra Toledo) med Chevrolet motor/gear, Dodge akslinger osv.  Eller for å spør på en annen måte:  Hva er det som gjør Jeep til Jeep?  At de er bygget i USA?  At de har utseende som en Jeep?  At Jeep har eid fabrikken de er bygd ved?

Kjør debatt!!!...... ;D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #3 på: To., 7,Juni,2007,09,19 »
Hehe, håpløs debatt det der.
Det har ikke vært noe renn på folk med biler som påberoper seg å ha en ekte Jeep i grensenland.

Jeep er et registrert varemerke og slik jeg ser det får vi forholde oss til om det har vært riktig logo på de som har stemplet chassisnr. på bilen det er snakk om.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #4 på: To., 7,Juni,2007,10,14 »
I annonsen så står det Jeep Corando, CJ7

Trodde Corandoer ble annonsert på finn.no under "Jeep" hele tiden jeg. Karosseriet er jo basert på Jeep CJ7, så at man bruker "Jeep" i annonsen handler vel kanskje mer om uvitenhet?


Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #5 på: To., 7,Juni,2007,10,22 »
Hvis jeg satt i døra, ville jeg sluppet inn denne bilen. Mye av delene selges fr aJeep til lisensproduksjonen.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #6 på: To., 7,Juni,2007,10,57 »
Kan jo være en bra delebil   :-X

Men uansett, halvsøsken er jo også familie.... ;)
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #7 på: To., 7,Juni,2007,12,43 »
Personlig synes jeg vi skal vise litt storsinn.  Alle er klar over at Mahindra, Hotchiss, Koreando, Rural-Willys osv. ikke er "ekte", men de er, som nevnt over, halvsøsken og har definitivt mere til felles med Jeep enn f.eks. Suzuki og Land-Rover (selv om jeg har sett Suzuki karosseri på Willys krigerramme og første L/R ble bygget på en Willys).  Der hvor Jeep definitivt har hatt en finger med i spillet med modellen, så synes jeg at vi kan "slippe dem inn i varmen". De er på en måte en del av historien de også.  Akkurat som de rare 2 hjulstrekkerne til Jeep som ikke passer på Jeeptreff fordi de ikke kan kjøre i skogen.

Det var min mening...
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #8 på: To., 7,Juni,2007,13,40 »
Hva mener dere med halvsøsken? Kan litt om jeep historie men dette er helt ukjent for meg?

Der hvor Jeep definitivt har hatt en finger med i spillet med modellen, så synes jeg at vi kan "slippe dem inn i varmen". De er på en måte en del av historien de også. 

Har virkelig Jeep hatt en finger med i spllet?
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

renegade

  • Gjest
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #9 på: To., 7,Juni,2007,13,51 »
Personlig synes jeg vi skal vise litt storsinn.  Alle er klar over at Mahindra, Hotchiss, Koreando, Rural-Willys osv. ikke er "ekte", men de er, som nevnt over, halvsøsken og har definitivt mere til felles med Jeep enn f.eks. Suzuki og Land-Rover (selv om jeg har sett Suzuki karosseri på Willys krigerramme og første L/R ble bygget på en Willys).  Der hvor Jeep definitivt har hatt en finger med i spillet med modellen, så synes jeg at vi kan "slippe dem inn i varmen". De er på en måte en del av historien de også.  Akkurat som de rare 2 hjulstrekkerne til Jeep som ikke passer på Jeeptreff fordi de ikke kan kjøre i skogen.

Det var min mening...

Og hvor skal en da sette grensen for hvor det ikke er Jeep ?
Det er *det* som er hovedproblemet, for det blir veldig subjektivt.

En regel som er enkel å forholde seg til, er Jeep opphav i chassisnummeret / vognkortet.
Og da tenker jeg på Willys, AMC, Jeep/Chrysler osv.

De som i en eller annen periode har hatt rettighetene til varemerket Jeep.

Derved så faller Mahindra, SSanyoung (sp?), modda suzuki osv. bort.

Og det er enkelt å forholde seg til.

I tillegg, så fjernes også hjemmebygde biler osv.

Husk at dette er en *merkeklubb* ikke en offroad klubb.  Det er en vesentlig forskjell på de 2 tingene.

Og hvorfor skal ikke 2-hjulstrekkerne til Jeep kunne delta på våre treff, de er da hjertelig velkommen ?


Utlogget Kristian

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 483
  • Det er forskjell på SHOWOFF og OFFROAD
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #10 på: To., 7,Juni,2007,14,01 »
Vedtekter

1. Formål

Klubbens formål er å være en merkeklubb som kan fylle inn der off-road klubbene skiller lag med Jeep-eierens interesse om å dyrke bilens historie og et sosialt fellesskap med likesinnede. Klubben er først og fremst til for at Jeep-eiere rundt om i landet skal bli bedre kjent med andre med samme hobby.Klubbens virksomhet skal være ideell, upolitisk og uten religiøst formål.


Klubbens formål er å være en merkeklubb
med Jeep-eierens interesse om å dyrke bilens historie, her er det snakk om bilen historie og ikke fabrikken.

Hadde stått fabrikken så hadde vert en åpnig for halvsøsken og en å annen attpåklatt.

Så det står vel i vognkortet om det er greit eller ikke


Er da min mening
I DRIVE JEEP, NOT A SUV

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #11 på: To., 7,Juni,2007,14,04 »
Enig med deg Per J.
(2 hjulsdrift har vel alle Jeep'er, uten sperrer) ;)

Det er vel greit å ikke la alle bestemme hvem som er velkomne eller ikke, vi har vel ekspertise som kan avgjøre dette uten store diskusjoner... :)

Ha en kjempefin sommer i OiiiiiiiO  ;D
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #12 på: To., 7,Juni,2007,14,24 »
Støtter Per sitt innlegg.

Varemerket Jeep er det ingen tvil om hvem som har eid til enhver tid.

Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #13 på: To., 7,Juni,2007,15,14 »
Når det gjelder den annonsen så synes jeg kanskje han burde si fra tydeligere at dette dreier seg om en kopi. Det er faktisk folk som går på sånne ting, og det virker det som han prøver å spille på.

Det jeg ikke skjønner er denne trangen til å holde noen utenfor. Hvor mange Korandoer tror dere vill kommet hvis de hadde fått lov? Max 3 på hvert treff i snitt ville jeg tippe. Det er vel ikke mange som har spurt om å få være med på Jeep-treff i f.eks Suzuki-jeep, nettopp fordi at de føler ikke at de burde fått lov å komme. Korando og mahindra er tross alt kopier, og de ville aldri blitt produsert med det utseendet uten velsignelse fra de som eide Jeep-navnet på det tidspunktet de ble laget. Jeep er på den måte "ansvarlig" for at korandoer er blitt til, og burde derfor også slippe de mer inn i varmen. For mange av oss som ikke har så god råd så er Korando en fin inngangsport til senere Jeep-fantasme. Jeg har selv spurt engang om å få komme på Jeep-treff med Korando, og opplevd hvor slukøret jeg følte meg etter svaret jeg fikk. Jeg klarer ikke å forstå at noen har lyst å gi folk en sånn følelse. Så hadde det vært opp til meg så hadde Korandoer og Mahindraer vært hjertelig velkommen. Jeg for min del ville heller parkert ved siden av en Korando på et treff, enn en Cherokee.  :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Hva synes dere om denne Jeepen?
« Svar #14 på: To., 7,Juni,2007,15,47 »
Når det gjelder den annonsen så synes jeg kanskje han burde si fra tydeligere at dette dreier seg om en kopi. Det er faktisk folk som går på sånne ting, og det virker det som han prøver å spille på.

Nettopp for å skaffe seg høyere pris!

Jeep er et stort kjent merke og lett å skaffe deler.

Jeep går det fint å skaffe dokumentasjon for ombygninger for de som ønsker det, både til større motor og hevesett.
Dette til sammen gir et trygt kjøp.

Denne bilen er det håpløst å skaffe deler til. Det finnes ingen dokumentasjon for ombygninger.

Derfor grenser dette til svindel!!


Korando og mahindra er tross alt kopier, og de ville aldri blitt produsert med det utseendet uten velsignelse fra de som eide Jeep-navnet på det tidspunktet de ble laget. Jeep er på den måte "ansvarlig" for at korandoer er blitt til, ....

Er du sikker på dette?



Det jeg ikke skjønner er denne trangen til å holde noen utenfor.

Alle med Jeep interesse er jo velkommene. Men hele poenget med en merkeklubb er jo å treffe mennesker med lik bil og interesse. Dele erfaringer, juge og skryte, legge på og trekke fra....

Hvorfor skal man på død og liv på Toyotatreff med jeepen sin?

Finnes jo mange merkenøytrale klubber.


CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15