Skrevet av Emne: Tilhengervekt JK  (Lest 9772 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget Jippei

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 91
Sv: Tilhengervekt JK
« Svar #31 på: Lø.,14,September,2013,10,27 »
Kan ikke tenke meg at hengerfestet alene gjør at du kan dra 3,5 tonn med nyere JK.
Det er typegodkjenningen til bilen, - ikke hengerfestet, - som er avgjørende.

De første JKène kunne vel lovlig dra 3,5, mens fra 2012 ble typegodkjenningen på bilen endret.(Ny eier av Chrysler og ny importør)

Dette er "forunderlige greier"..
Jeg tror dette i hovedsak bare dreier seg om utslipp/avgiftsberegninger.
Jeg synes ikke importøren har kunnet gi noen god forklaringen på hvorfor den nye JKèn, som er tyngre og sterkere enn forgjengeren, kan ha 1400 kg mindre.
Ulogisk!
Jeg spurte hos BT hvilke kriterier som gjaldt for hengervekt. Fikk da noe ullent svar, men mente det var noe med å kunne ta i gang med så og så mye hengervekt i bratt bakke x antall ganger.

Det kan ikke være lagt til grunn for denne bilen. Den er jo sterkere enn forgjengeren.
Da gjenstår svaret til å kunne være avgiftsplassering, svakere rammekonstruksjon eller gir/drivverk begrensninger.
Tror jeg ???

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Tilhengervekt JK
« Svar #32 på: On.,18,September,2013,10,21 »
Bilen er typegodkjent i USA med mye lavere tilhengervekt i USA.

Unlimited  modellen er  godkjent med 3500 pound hengerlast i USA . Det jeg tror er at noen har blingset den gangen og trodd at 3500 pound er det samme som kg.  Det er ikke mere enn 1587 kg.



Men eurogodkjenningen i dag er 2200 kg. Mens i Norge er den kun 2090.

Ergo RSA har slanket bilen ytterligere enn resten av EU med 110 kg

De 110 kg har forsvunnet pga avgifter mm som varebil i Norge.

Det som er rart er at dersom man importerer en Jeep Wrangler 2010 model fra feks  Tyskland så får du 3500 kg tilhengervekt.    Om man gjør det på en 2011 eller en 2012 vet jeg ikke.

Jeg har vært i dialog med rsa flere ganger om tilhenger vekt. De aviser blankt å gjøre noe med dette på de bilene de har importert, selv om bilen er eurogodkjent for 2200 kg så vil de ikke godkjenne  Wrangleren opp til 2200 kg.

3500kg er helt uaktuelt desverre.   Noe som er meget synd for da hadde faktisk volumet av disse bilene økt betraktlig i Norge, ettersom det begynner å bli meget få biler som er godkjent for denne hengervekten.

Jeg sendte noen kopier av coc sertifikater på andre wranglere i Europa til RSA for å argumentere på at bilen kunne ha 3500 kg henger vekt da bilen er stort sett identisk med 2009 modellen.  Men dette var RSA ikke intersert i å se på engang. De forholder seg kun til det coc sertifikatet de har på Deres biler selv om coc for en 2012 og nyere har 2200 kg henger vekt så vil de ikke forandre selv om de siste 110 kg. Sånn er det bare.


Har du orginalt hengerfeste på Unlimiteden så er det også godkjent for 3500 kg. Mitt hengerfeste sto på som orginalutstyr Der står der 3500 kg. Så dette hjelper ingenting desverre.   BT vil heller ikke hjelpe til, de sier bare det er importøren som skal komme med godkjenning på dette med å øke tilhengervekten om bilen.




Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget olavr

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
    • Reinsdyrkameratene
Sv: Tilhengervekt JK
« Svar #33 på: Ti., 1,Oktober,2013,22,12 »
Jeg har en 2010 Jk, godkjent for 3500 kg tilhengervekt. Tror det kan være et godt salgsargument når jeg skal selge den. Hadde den forresten på EU-kontroll i dag, 4 måneder før tiden, ingen feil. Skulle bare mangle, den har gått ca 27000 km og nesten ikke vinterkjørt. TJ'en står klar med piggdekk.