Skrevet av Emne: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.  (Lest 14021 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #30 på: Lø., 9,November,2013,23,57 »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #31 på: Lø.,16,November,2013,03,31 »
Nei den er ikke dyr og ikke De Sverre Skjerve jeg kjøpte heller som 1/2" slangenippler å sånn.
Jeg hadde ringt å lurte litt på installasjon av Eberspächer eller Webasto vann varmere, men det er jeg så glad for jeg ikke gjorde nå som varmeapparatet er så bra! :-) Har ikkje vært mer enn -5' her foreløpig, men da varma den ihvertfall like bra :-)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #32 på: On.,11,Desember,2013,14,15 »
Hei. Har en WJ 2001 mod. og har registret at det ikke er "glovarm" luft som kommer ut av spjeldene nå i kulda.
Det jeg lurer på er hvordan står nålen på temperaturinstrumentet hos dere andre når motoren er driftsvarm.
På min bil er den max. nesten rett opp, men vanligvis litt til venstre dvs. kl. 23:30 for å gi et bilde på det. Da er det jo lenge igjen til det røde området nederst til høyre på instrumentet.
Er dette en vanlig posisjon for temperaturmåleren hos dere andre eller er det kanskje feil ved min termostat slik at den står for mye åpen og ikke lar temperaturen stige til rett nivå.
Dersom kjølevannet er for kaldt så blir ikke varmluften til cupe'en varm heller, men dersom dette er vanlig posisjon og termostaten virker så må jeg kanskje prøve rengjøringsmetoden som er beskrevet i denne tråden.

Takknemlig for svar før den værste kulden setter inn  ;D

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #33 på: On.,11,Desember,2013,14,20 »
Glemte å si at det var V8 utgaven jeg har dersom det har betydning for temperaturen ;D

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #34 på: To.,12,Desember,2013,11,29 »
Hei. Har en WJ 2001 mod. og har registret at det ikke er "glovarm" luft som kommer ut av spjeldene nå i kulda.
Det jeg lurer på er hvordan står nålen på temperaturinstrumentet hos dere andre når motoren er driftsvarm.
På min bil er den max. nesten rett opp, men vanligvis litt til venstre dvs. kl. 23:30 for å gi et bilde på det.

Nåla rett opp betyr 100 grader, den skal ligge litt til venstre.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #35 på: To.,12,Desember,2013,22,19 »
Takker for info. Da kan jeg anta termostaten er ok, så da er det vel bare å rense.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #36 på: To.,12,Desember,2013,23,10 »
Sirkulerte med Systemrens, motsatt vei, to tre timer og tempen inne ble betraktelig høyere. Kunne ikke se serlig guff i vannet som ble brukt, men noe må ha isolert for varmen i registret... Systemrens kan anbefales !

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #37 på: Lø.,14,Desember,2013,22,37 »
her en spennende løsning hvis det finnes noe greit sted å montere en slik da.
burde bli kjapt oppvarmet motor og fungerer vel da som tilleggsvarmer ved kjøring i sterk kulde http://www.bluemarlin.no/index.php/component/virtuemart/dieselvarmer/vann-5000w
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #38 på: Sø.,15,Desember,2013,21,51 »
Om det er motoren som ikke avgir nok varme eller registret er for lite; ja. Dette har jo de fleste nye supereffektive diselbiler nå.  Men om det er dritt i systemet som er årsaken, heller jeg jo til rensing...  WJ med bensiner har et kanon varmeapparat når det er rent og funker som det skal, hva som er ståa med diselen aner jeg ikke. Det som er helt sikkert, er at på Dodgen min med Cummins, så er ikke registret effektivt nok til en dieselmotor størrelse hest som ikke avgir varme uten to tonn stein i kassen ! Både Jeepen med 3,1 VM og Dodgen med Cummins er kokihop av samme ingeniører, og har begge vært tenkt drevet med bensinmotor...

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #39 på: Sø.,15,Desember,2013,22,34 »
Bare for å få oppklart i dette! WJ med 3.1 har et veldig bra varmeapparat! :) Det opplevde jeg etter å få igjen sirkulasjonen etter å kjøre systemrens igjennom mot vanlig sirkulasjonsretning + å blåse ut varmt vann med trykkluft. Varmeregistre pleier jo vanligvis ikke tette seg, men på disse bilene gjør dem vist det av en eller annen merkelig årsak...
Jeg sier ihvertfall: Bare PRØV, så skal du se det blir varmt! ;)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #40 på: Sø.,12,Januar,2014,22,25 »
Hei, Det er jo mange her som er flinke å lage kanonløsninger selv og det er bra. Jeg ønsker også bedre varme i min WJ 2001 med 4,7l men har begrenset med både tid, sted, og innsikt til å koble opp slike sirkulerende rensesystemer hjemme i garagen. Lurer derfor på om det er nødvendig å ta rens av bare varme registeret slik de fleste her har gjort?
Jeg hadde håpet å fylle få systemrens 2 dager før den nå skal på service, og så få tappet, skylt, og skifte kjølevæske.
Dersom jeg renser hele systemet med systemrens , er det noen tips om blandingsforhold, bruk av motorvarmer når bilen ikke benyttes, eller annet? Antar det bare er å sette termostaten på HI hele tiden for å få mest mulig gjennomstrømming av vann og rensemiddel?
Det er meldt noen få minusgrader kommende uke.

Kan gjerne gjenta denne prosedyren en gang til om det er nødvendig, det er lettere for meg å bare få gjort dette en å lage slike løsninger som er beskrevet her og som har fungert bra. Skulle vel ikke ødelegge noe med 2 rens på kort tid?

Bor i Bergen og det blir sjelden -20 garder her, selv om det har skjedd for noen få år siden men ned til -5 bør jo varmeapparatet fungere godt.

Er det noen som har renset hele systemet med godt resultat slik jeg håper, eller kreves det å rense varme registeret spesielt??

 

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #41 på: Ma.,13,Januar,2014,19,27 »
Du styrer ikke gjennomstrømninga av kjølevæska i varmeregisteret på disse bilene ved å justere varmen inne i bilen! Gjennomstrømninga er lik hele tiden og man styrer kun spjeld som regulerer hvor mye av frisklufta inn i bilen som går via varmeregisteret.
Jeg vil anbefale deg å ta en skikkelig utblåsning og spyling av bare registeret, men klart det mulig også hjelper noe med systemrens på hele systemet for service. Er problemet at det har grodd igjen, vil det nok ikke hjelpe så mye med bare latmannsløsninga ;-)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #42 på: Ma.,13,Januar,2014,20,57 »
Takker for info.
Har handlet systemrens i dag og tenker å prøve latmanns løsningen først  ;D
Det er jo ikke helt stop på varmen, men det det kunne gjerne fungert litt bedre når kulden kryper ned.
Har sjekket på ac displayet og ikke funnet feilmeldinger for noen spjeld.
Ser om det blir bedre, ellers blir det vel full pakke senere.

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #43 på: Ti.,14,Januar,2014,08,39 »
 :) Det er ikke bare WJ som sliter med dete >:(
På Tjèn min har jeg 2 ganger siden jeg kjøpte den i fjor vår, tappet ut og gjennomspylt kjølesystemet. Det har ikke hjulpet stort.
Men jeg tok jobben og rigget opp et sirkulasjons system med varmekolbe og lot det gå i registeret i 3 timer eller noe.. (det står: la virke i 2 døgn!!!, men hvem kan unngå å kjøre jeep i 2 døgn???) Så jeg blandet det ca 50/50 og satset på litt mer intensiv behandling 8)
Det virket som et skudd...! før målte jeg ca 40 grader i defroster på full guffe, nå passerer jeg 70 grader og måleren viser bare "HI" så det er det bedring som er verd å snakke om  8)
Takk for gode ideer til dere alle som har snakket varmt om systemrens.

Det eneste jeg tenker på er at siden det selv etter 2 gjennomspylinger,  fortsatt blir det møkkete/rustet vann, ser jeg at behovet for en skikkelig rens av hele systemet er påkrevd,  eller så vil vel bare registeret tette seg igjen... Så ideen til HE er nok det neste jeg gjør... Det er jo slik det brukes på båtmotorer som sliter med dårlig kjøling...
Men det får komme når jeg har tid...

Slik så oppsettet mitt ut.:
 l][/URL]



-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #44 på: On.,15,Januar,2014,22,18 »
Så tok jeg samme oppskrift som Navyen med Bar´s Nural og fikk sjokk da jeg kjørte en tur for test etter flushingen. Ekstrem forandring. Dette var bra saker. Varme kom kjapt og med skikkelig temp.

Noe lærdom:  Husk å holde lokket på hele tiden på ekspansjons kammeret under gjennom spylingen.  Det holder på vaccumet i kjøle systemet. Jeg tok av lokket etter en time (hvorfor vites ikke) og da fosset det vann ut begge rørene som går inn mot motor og vannpumpe.  Lite problem, men mye søl.


Kjøpte også "blend doors" tidligere i høst da mistanken var at det og lå en feil her som på så mange WJ´s. De var helt fine og jeg  "sydde" på igjen det stykket jeg freste ut.  Så er det noen med standard regulering av spjeld  (ikke  delt mellom passasjer og fører), så har jeg dette settet til salgs.


« Siste redigering: On.,15,Januar,2014,22,20 av Oseberg »
XJ 4,0 98