Skrevet av Emne: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.  (Lest 14138 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #15 på: Lø.,26,Oktober,2013,18,50 »
det er vel bare å bruke en sånn liten malingsblander på drill for å få blandet pulveret helt ut.
blir spennende å prøve, kanskje jeg ikke trenger å bytte til vintertermostaten min denne vinteren.

hva med å bruke drillpumpe eller lignende for å sirkulere blandingen kjapt gjennom registeret for maksimal effekt ?
« Siste redigering: Lø.,26,Oktober,2013,19,14 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #16 på: Lø.,26,Oktober,2013,21,28 »
Jeg opplevde det egentlig ikke som noe problem å blande pulver og varmt vann. Det var ikke stort verre enn å røre ut sukkeret i en kopp med te, bortsett fra ørlite bunnfall som jeg ikke brydde meg med, og som jeg tømte ned i registeret.

Sikkert bra å sirkulere med en pumpe på drillen. Det var jo slik han med Systemrens hadde gjort jobben med suksess, og som han beskrev her på forumet for noen år siden. Dog gikk det veldig bra uten, i mitt tilfelle.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #17 på: Lø.,26,Oktober,2013,22,24 »
I den lange tråden "Brr. Kald WJ..." er det flere som spekulerer i at WJ ble levert med for dårlig varmeapparat fra fabrikken. Flere bygger om varme/kjøleanlegget for å få mer varme i kupeen. Men på side 9 i tråden tilbakeviser Tomas alle spekulasjonene etter at han renset varmeregisteret og oppnådde en dramatisk forbedring av varmeapparatet. Link til tråd: http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,3744.120.html

Tomas er mannen jeg ovenfor refererte til vedr. Systemrens.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #18 på: Lø.,26,Oktober,2013,22,34 »
Det er ikke blend-door problematikken som gjør at mange tror det er varmekapasiteten som er problemet ?

Men nå har jeg Laredo og er ikke så beheftet med blend-door problemet, men allikevel syns jeg det har blitt dårlig effekt av varmeapparatet, selv om jeg ikke aner hvordan det var da bilen var ny.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #19 på: Lø.,26,Oktober,2013,22,47 »
Det kan sikkert dukke opp problemer med luftspjeldene, i hvert fall når jeepen har gått flere hundre tusen km, men da er gjerne symptomet varm luft på en side og kald på den andre.

Dersom man kan veksle mellom kald og varm luft, dersom man ikke har ulik temperatur på høyre og venstre side, og man ikke leser av feilkoder, ser jeg ingen grunn til å mistenke at det er problemer med spjeldene (blend doors) eller andre kostbare og vanskelige problemer.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #20 på: To.,31,Oktober,2013,00,49 »
Men når biler med 3.1 får dårlig varmevirkning fra registeret, hvorfor er ikke det problemet på WJ med 2.7 CRD motoren da? De har vel vent samme varmeapparat kassa og registeret, eller?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #21 på: To.,31,Oktober,2013,11,49 »
De WJ som har TD-motor begynner å dra på årene, og eierne av disse jeepene er neppe like ivrige på å levere inn til merkeverksted for service og vedlikehold. Det kan være en forklaring. En annen forklaring kan ligge i at CDI-motoren visstnok skal ha en separat sirkulasjonspumpe for å sikre god gjennomstrømning i varmeregisteret.

Årsaken til at CDI-motorene har en slik pumpe tror jeg skyldes at CDI er enda mer effektiv enn TD. Med effektiv mener jeg mindre varmetap og en mer ideell forbrenning. Sammenligner man bensin og diesel er forskjellen på effektivitet enda større, og i tillegg kommer forholdet at en bensinmotor jobber på høyere temperatur.

Uansett, min TD produserer meget god varme og varmen kommer hurtig med standard/originalt oppsett. Det blir etter min oppfatning galt å generalisere å hevde at WJ med 3.1TD har dårlig varmeapparat.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #22 på: Lø., 2,November,2013,01,11 »
Ok. Da sier det meg at det må være dårlig gjennomstrømning i registeret slik at det tettes over tid siden dette ikke skjer med 2.5 TD som ikke lager noe mer varme!
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #23 på: Lø., 2,November,2013,02,13 »
Eric the car guy jobber med en WJ 4,0

http://www.youtube.com/watch?v=dcL_0TWeZJY
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #24 på: Lø., 2,November,2013,03,05 »
dette vil vel også funke greit



Evt. en sterk blanding av kaustisk soda som anbefalt her http://www.bilforumet.no/topic/150106-audi-80-varmeapparat/page-2
Men registeret er vel av aluminium og da er det vel ikke så bra.

« Siste redigering: Lø., 2,November,2013,03,14 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #25 på: Lø., 2,November,2013,13,20 »
Eric the car guy jobber med en WJ 4,0

http://www.youtube.com/watch?v=dcL_0TWeZJY
Dette skal prøves til uka! Bare det ikke er fare for å ødelegge registeret med trykkluft så...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #26 på: Lø., 2,November,2013,13,25 »
så lenge det ikke er tett noe sted så er det vel ingen fare. bare å bruke en blåsepistol for enklere regulering av luftmengden kanskje.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #27 på: Lø., 2,November,2013,14,03 »
Jeg ser vel egentlig ingen god grunn til å være brutal med for eksempel trykkluft eller kaustisk soda når risikoen for skade på varmeregisteret ikke kan utelukkes. Tross alt finnes det mer skånsomme metoder som virker og som allerede er dokumentert, spesielt tatt i betraktning prisen på et nytt varmeregister og at dashbordet må ut...

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #28 på: Sø., 3,November,2013,00,22 »
Lurer på om det er en fordel å kjøre på rent vann istedenfor frostvæske blandet med systemrens under rensetiden.

http://www.maritim.no/systemrens
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #29 på: Lø., 9,November,2013,23,47 »
Renset varmeregister i dag på WJ'n.  Blåste først igjennom med trykkluft inn retur slangen noen ganger etter å ha fylt opp register med varmt vann blandet med systemrens og blokkert slangen ut. Skal si det kom ut mye drit og brune partikler altså! Satte så på en pumpe fra biltema etterpå koblet til en dunk med varmt vann blandet med systemrens og lot den stå å gå i to timer med sirkulasjonen inn retur slangen! Resultatet etterpå var helt enormt! :-) Det er kjempe forskjell og varmen ut fra luft dysene nå er sånn at man ordentlig kjenner det på hånda. Målte temperaturen til å være 58' og det er ikke dårlig. Før rens var det ikke mer enn noen å 30'!
Anbefaler alle med 3.1 å gjøre dette får å få tilbake et godt varmeapparat:-)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.