Skrevet av Emne: Hjelp til kjøp av 4.0 ltd  (Lest 4274 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget highoutput

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
  • 1994 Jeep Cherokee 4.0
Hjelp til kjøp av 4.0 ltd
« på: On., 4,September,2013,23,32 »
Hei

Lurer på og kjøpe en 95' jeep cherokee 4.0 high output Limited. Km 187.000 Bilen har blitt rustbehandlet under, så kjent rust er fikset. intr og ekstr er bilen meget pen, men etter en eu sjekk så var det en del feil.

2 skive kast foran begge
2 bremserør svekket pga rustangrep - h,v foran og h,v bak + midten
2 mer en 30% bremsekraft på samme aksel - bak
2 stor dødgang
2 foraksel defekte drivaksler - venstre foran
2 eksos defekt bak -
2 drivstofftank lekker
defekt katalysator

Har ikke noe kjennskap til disse bilene, så lurer på om noen har noen tips til evt kjøp/rep.. ::)

Mvh
Marius


I want quality, not quantity! But lots of it..

Utlogget gon

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: Hjelp til kjøp av 4.0 ltd
« Svar #1 på: To., 5,September,2013,00,45 »
Jeep Cherokee med 4l er generelt en holdbar bil. Spør du meg, er Cherokeen med denne bensinmotoren den beste Jeepen Chrysler/AMC noensinne har laget. Motor, automatkasse og fordelingskasse er solide saker. 187000 km er for ingenting å regne. Men med de manglene du her ramser opp, bør du likevel få bilen billig. Kan du skru selv, og bestiller du delene fra USA, eventuelt kjøper dem fra et hoggeri, kan den nok settes i stand for en relativt rimelig penge, men er du avhengig av verkstedarbeid, ville i alle fall jeg i dette tilfellet ventet på et bedre utgangspunkt.

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Hjelp til kjøp av 4.0 ltd
« Svar #2 på: To., 5,September,2013,11,45 »
Ligner på noen av de feilene som var på min bil da jeg kjøpte den.

Eieren hadde vært på eu kontroll og hadde fått feil på bremser og forakslingene. Det viste seg at de skulle ha 20000+++kr for å reparere dette. ::) jeg brukte under 3500kr på deler. Må være litt drøy time pris på det verkstedet...!


- Feil på bremser - kjøpte nye skiver klossete, bremse trommer,rep.sett fra statene (ca. 300 $ for alt )quadratec.com))

- For aksling defekt begge sider- det viste seg at det var bare kryssene som var utslitt- kjøpte ny kryss på mekonomen( ca. 500).


- Fant en bensin lekkasje da jeg var igang - her var det rustet i stykker flensen som kommer ut av bensintanken- denne får man ikke tak i ny- plundra med å få tak i en ny en brukt en, men det ordnet seg til slutt.

- Byttet også eksosen- kjøpte en xj potte hos bilextra , funker greit men hadde vært billigere å kjøpe fra USA

Helt enig med "gon": om du liker å skru så er det ikke noe problem, men om du skal sette det bort kan det fort bli dyrt, da er det nok lurt  å kjøpe en annen bil som ikke har mangler.
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget highoutput

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
  • 1994 Jeep Cherokee 4.0
Sv: Hjelp til kjøp av 4.0 ltd
« Svar #3 på: To., 5,September,2013,18,01 »






Legger ut noen bilder i sammenhengen :)
I want quality, not quantity! But lots of it..

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Hjelp til kjøp av 4.0 ltd
« Svar #4 på: To., 5,September,2013,18,57 »
Jeg hadde ikke nøla med å kjøpe den bilen til den prisen i hvertfall :)
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget highoutput

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
  • 1994 Jeep Cherokee 4.0
Sv: Hjelp til kjøp av 4.0 ltd
« Svar #5 på: Fr., 6,September,2013,00,22 »
Takk igjen..

Tror jeg bare skal gå for den.. ;D Men merket idag at det høres ut som vifta sarter når jeg starter bilen. Stopper etter ca 10 sek, for og så starte igjen.. på kald motor. Fylte på kjøleveske 1,5l, men det ble nesten borte etter en liten kjøretur! Det skal sies at bilen har stått i 1,5 -2år da.. ::)
I want quality, not quantity! But lots of it..

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Hjelp til kjøp av 4.0 ltd
« Svar #6 på: Fr., 6,September,2013,10,35 »
Gjør absolutt ingen ting, men til info, så er den bilen er en 94 mod. Som sikkert er førstrgangs registrert i 95. Så vet du det også  :) (Ser det på rattet)
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget highoutput

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
  • 1994 Jeep Cherokee 4.0
Sv: Hjelp til kjøp av 4.0 ltd
« Svar #7 på: Sø., 8,September,2013,18,51 »
 :) Stemmer det.. Men det funker kanskje og ha på radiatortett? Kan ikke se det lekker noen plass..
I want quality, not quantity! But lots of it..

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Hjelp til kjøp av 4.0 ltd
« Svar #8 på: Sø., 8,September,2013,19,08 »
Hvis det blir borte 1,5 liter så bør du jo se at det renner noen plass. Hvis det er defekt toppakning så kan jo vannet bli borte på den måten. Kjøp ett testkit på biltema som du måler dampen fra radiatoren med, da ser du om det er eksos i vannet.
Hvis du har mekanisk vifte og fan clutchen er ny/lite brukt så vil den starte opp når den er kald, den trenger noen km med kjøring før en blir stille og da vil den ikke starte igjen før den blir varm, så det kan jo hende at forige eier har byttet den nylig?
Når det gjelder bremserørene så er det enkelt å bytte disse med kobbernikkel rør fra f.eks Biltema, kjøp en av de dyre koningsverktøyene så er det enkelt å kone det du trenger også.


Utlogget highoutput

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
  • 1994 Jeep Cherokee 4.0
Sv: Hjelp til kjøp av 4.0 ltd
« Svar #9 på: Sø., 8,September,2013,19,32 »
Ok.. Bilen har stått ca 2 år, og det var ikke noe veske i ekspansjonstanken. Tempen ser fin ut og det lukter ikke noe av eksosen. Men sikkert en ide og prøve det kittet.
I want quality, not quantity! But lots of it..

Utlogget highoutput

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
  • 1994 Jeep Cherokee 4.0
Sv: Hjelp til kjøp av 4.0 ltd
« Svar #10 på: On.,18,Desember,2013,00,37 »
Noen her som vet om jeg kan bruke 90 mod deler på min 94 mod cherokee? Begge er limited bensin, og det  er evt snakk om eksos, bensintank, bremser osv..
I want quality, not quantity! But lots of it..

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Hjelp til kjøp av 4.0 ltd
« Svar #11 på: On.,18,Desember,2013,09,48 »
Bremsedeler kjøper du ikke brukt, når det er så billig nytt… :) www.sarpsborgmotor.no har deler på lager og fine priser. Huska at slike deler veier endel, og blir dyrt å få fraktet fra Amerika. Biltema har eksosanlegg du bygger selv, du bør være i havn med deler for en 1000-lapp pluss katalysator. Har du tid å vente kan du bestille fra USA, men da må du gjerne selv finne ut hva du trenger. Ringer du en butikk i Norge hjelper de deg med rette kryss mm. Får du den billig og skrur selv er ikke dette uoverkommelig. Bilen så ellers kjempefin ut.

Husk å bytte alle oljer og kjølevæske hvis bilen har stått så lenge, smell gjerne til med ny termostat og nye filtre med det samme. Og når du bytter skiver bytter du selvsagt klosser også. Feil på bekbremsene kan være at selvjusteringa er rustet fast, koster ikke mye for nytt overhalingssett. Og HUSK å bytte alle bremseslanger når du bytter rør. Surt å få anmerket gamle slanger på EU-kontroll om 2 år igjen… :)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget highoutput

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 35
  • 1994 Jeep Cherokee 4.0
Sv: Hjelp til kjøp av 4.0 ltd
« Svar #12 på: On.,18,Desember,2013,20,43 »
I want quality, not quantity! But lots of it..

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Hjelp til kjøp av 4.0 ltd
« Svar #13 på: On.,18,Desember,2013,23,26 »
Tanken passer overens. Eksos passer muligens, er vel bare å legge seg under å se? Kalipere passer overens, mulig skivene også. Kommer an på hvilken type skiver det er. Fort gjort å teste. Anbefaler å kjøpe nye kalipere uansett, koster ikke allverdens, og mekonomen har dem.
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Hjelp til kjøp av 4.0 ltd
« Svar #14 på: To.,19,Desember,2013,00,07 »
...husk å male kalliprene hvis du kjøper nye, da de er ubehandlet. Det gjorde ikke jeg, og de er brune allerede... :/
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje