Skrevet av Emne: AW4 "opplæring" etter nullstilling.  (Lest 4058 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
Sv: AW4 "opplæring" etter nullstilling.
« Svar #15 på: Fr.,28,Februar,2014,01,11 »
Tony Soprano, jeg tror du har rett i alt du sier. 46RH regnes ofte som den beste automatkassa bak 5.2-literen. Den er etterkommeren etter den bånnsolide A727-kassa. Likevel holder den ikke mål i forhold til AW4-kassa, som av mange regnes som den beste kassa som noen gang er benyttet i Jeep. For som med alle Chryslerkasser, så er også 46RH følsom for varme og "sliten" olje. Får de stellet sitt regelmessig og slipper varmgang, holder de imidlertid lenge. Men hva som i det lange løp er den beste kombinasjonen av motor og girkasse, er vanskelig å si. Selv om 42RE-kassa, som sitter bak 4-literen, generelt gjelder for å være en svakere kasse enn 46RH, finnes det nok av eksempler på at også disse kassene kan gå 400K uten overhaling. Mange vil jo også mene at 4-literen er en mer holdbar motor enn 5.2. Noen går jo over en mill. km uten overhaling, men sjekker dere denne linken, vil dere se at også Chrysler 5.2 kan rusle et stykke: http://www.allpar.com/old/club/search.php?q=5.2&type=engine

Er nok mye riktig det der. Men jeg tror den gamle 318 Chrysleråtteren er vel så solid som 4 literen egentlig. Gamle amerikanske støpejernsåttere tåler utrolig mye (stort sett, finnes et og annet unntak fra regelen). Min 4 liter syns jeg går en tanke hardt, og jeg hører en slags ventillyd eller hva jeg skal kalle det på siden av motoren. Nå er eksosmanifolden sprukket et par steder, så den skal skiftes, men mener ganske bestemt at lyden er fra ventilene. Hører ikke det inni bilen, men litt utenfor.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #16 på: Fr.,28,Februar,2014,04,38 »
44RE må tåle en del moment bak 3,1 TD til oss som har chiptunet iallefall, med 425-450 Nm ved relativt lavt turtall sammenlignet med bensinmotorene.
Men med hyppig utskifting av Biltema  :P ATF-U +4 olje så går det nok bra.

46RE kan erstatte 44RE uten andre modifikasjoner, ettersom jeg ser. Kjekt å vite, hvis man nå kommer over noe slikt.

"The first number stands for the amount of forward gears the second number is strength, the R is for rear wheel drive and the H or E is hydraulic or electronic controlled governor."
(mens RFE er fully electronic).
"The 45RFE was introduced in the Jeep Grand Cherokee in 1999, it is notable for including three planetary gearsets rather than the two normally used in a 4-speed automatic"

"The A500, later renamed 40RH and 42RH (hydraulic controlled governor pressure) and 40RE, 42RE, 44RE (electronic controlled governor pressure, 1996-up), was an A904 derivative used in trucks and vans. Introduced in the 1989 model year on a limited basis, it was the first light-duty Chrysler four-speed automatic and was placed behind the 3.9 L and 5.2 L engines for light-duty purposes. An extension housing mounted (New Process built) overdrive unit was bolted to the rear of the case to provide a total of four forward speeds. This transmission was replaced by the 42RLE in 2004.

Applications:
1989-2001 Dodge Ram pickup 150/1500 V6/V8(2WD)
1989-2003 Dodge Ram Van B150/B250 V6/V8
1989-2003 Dodge Dakota
1993-2004 Jeep Grand Cherokee I6
1996-1998 Jeep Grand Cherokee 5.2 V8
1999-2003 Jeep Grand Cherokee 3.1 TD
1998-2000 Dodge Durango 5.2L V8 (4WD (98-99) or 2WD (99-00))"

Litt mere info her http://thespeedfreaks.net/showthread.php?3892-46RH-and-44RE
« Siste redigering: Fr.,28,Februar,2014,04,56 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Stianvi

• 304 CID
  • **
« Svar #17 på: Fr., 7,Mars,2014,21,22 »
Tony Soprano, jeg tror du har rett i alt du sier. 46RH regnes ofte som den beste automatkassa bak 5.2-literen. Den er etterkommeren etter den bånnsolide A727-kassa. Likevel holder den ikke mål i forhold til AW4-kassa, som av mange regnes som den beste kassa som noen gang er benyttet i Jeep. For som med alle Chryslerkasser, så er også 46RH følsom for varme og "sliten" olje. Får de stellet sitt regelmessig og slipper varmgang, holder de imidlertid lenge. Men hva som i det lange løp er den beste kombinasjonen av motor og girkasse, er vanskelig å si. Selv om 42RE-kassa, som sitter bak 4-literen, generelt gjelder for å være en svakere kasse enn 46RH, finnes det nok av eksempler på at også disse kassene kan gå 400K uten overhaling. Mange vil jo også mene at 4-literen er en mer holdbar motor enn 5.2. Noen går jo over en mill. km uten overhaling, men sjekker dere denne linken, vil dere se at også Chrysler 5.2 kan rusle et stykke: http://www.allpar.com/old/club/search.php?q=5.2&type=engine

Er nok mye riktig det der. Men jeg tror den gamle 318 Chrysleråtteren er vel så solid som 4 literen egentlig. Gamle amerikanske støpejernsåttere tåler utrolig mye (stort sett, finnes et og annet unntak fra regelen). Min 4 liter syns jeg går en tanke hardt, og jeg hører en slags ventillyd eller hva jeg skal kalle det på siden av motoren. Nå er eksosmanifolden sprukket et par steder, så den skal skiftes, men mener ganske bestemt at lyden er fra ventilene. Hører ikke det inni bilen, men litt utenfor.

bytt manifolden så blir lyden borte skal du se:-) har vært borti mange sprekte manifolder som kan misforstås til å være ventiltikk!

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #18 på: Lø., 8,Mars,2014,13,11 »

bytt manifolden så blir lyden borte skal du se:-) har vært borti mange sprekte manifolder som kan misforstås til å være ventiltikk!

Klar over det, men syns likevel det høres ut som at det klakker litt. Men vi får se :)

Skal ta over en del deler nå med båtfrakt, eksosmanifold koster fort 2200-3200 her i Norge pluss mva. For samme sum får jeg et komplett eksosanlegg og manifold fra USA med båtfrakt. I tillegg kaster jeg jo oppi noen bremseskiver o.l. og andre slitedeler så jeg har. Blir nok byttet til sommeren. Bytter O2-sensoren også, men syns ikke Jeepen bruker noe særlig med bensin, ligger rundt 1,7-1,8 l/mil med bare småkjøring.