Skrevet av Emne: AW4 "opplæring" etter nullstilling.  (Lest 4072 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget pwb

• 360 CID
AW4 "opplæring" etter nullstilling.
« på: Lø.,24,August,2013,11,16 »
Hei, har en ZJ med AW4. Når den har vært uten strøm så blir den jo nullstilt og bør læres opp på nytt. Hvor viktig er dette og hvordan gjør man det best/enklest mulig?

Utlogget Ambu

• 304 CID
  • **
Sv: AW4 "opplæring" etter nullstilling.
« Svar #1 på: Sø.,25,August,2013,10,19 »
AW4 er ikke adaptiv. Grunnleggende mekanisk automat. Du behøver derfor ikke tenke på det.
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget pwb

• 360 CID
« Svar #2 på: Sø.,25,August,2013,16,35 »
Den styres jo av en TCU og girer etter bla. posisjonen på TPSen.

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #3 på: Ti.,25,Februar,2014,16,04 »
Hvordan er dette med "opplæring" på en 44RE?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #4 på: Ti.,25,Februar,2014,16,47 »
Det må vel være RFE kasse for at det skal nytte med noen opplæring ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #5 på: Ti.,25,Februar,2014,17,57 »
Ok... Bare hørte de på Telemark Bil (Jeep forhandler i Skien) sa det at de hadde tatt opplæring på 44RE kassa mi etter de skifta speedsensoren i sommer... Ikke sikkert de viste hva de snakka om altså...
Jeep - There's only one!

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #6 på: On.,26,Februar,2014,16,26 »
Hei, har en ZJ med AW4. Når den har vært uten strøm så blir den jo nullstilt og bør læres opp på nytt. Hvor viktig er dette og hvordan gjør man det best/enklest mulig?

Min Jeep har vel stått uten strøm et års tid. Men med strøm var det bare å kjøre. AW4 automaten har vel en TV-kabel som sørger for nedgiring (og evt. trykk som på RH kassene til Chrysler?) og TPS sensoren, samt at den skifter opp mekanisk på trykk, etter hva jeg skjønner (litt usikker på det siste der). Har akkurat skiftet olje og filter på min Jeep i dag, fylte etter litt for lite første gangen, så den hoppet ut av gir, men har fylt etter nå. Regner med det går bra. Den trillet bare på tomgang nede i garagen når det skjedde.

Hva er egentlig fordelene med AW4-automatene kontra Chrysler kassene, som vel da blir 42RH eller RE (avhengig av om den er elektronisk styrt eller ikke?) bak 4 literen?

Utlogget pwb

• 360 CID
« Svar #7 på: To.,27,Februar,2014,09,19 »

Hva er egentlig fordelene med AW4-automatene kontra Chrysler kassene

Holdbarhet. Med riktig olje og oljeskift så er den kassa dønn solid.

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #8 på: To.,27,Februar,2014,12,20 »

Var det jeg leste meg fram til på nettet. Min har gått snart 250.000 km, olja var litt mørk, men fremdeles rød, uten noen svarte prikker o.l. Det var forøvrig veldig lite griseri på magnetene i bunnpanna i forhold til andre kasser jeg har skiftet olje på. Fylte Dexron III på den, det stod at den skulle ha Dexron II, men den lages vel ikke lenger. Skiftet selvsagt filter i samme slengen.

Utlogget pwb

• 360 CID
« Svar #9 på: To.,27,Februar,2014,13,45 »
Min hoppet også ut av gir etter at jeg byttet filter. Problemet var selve filteret (var så dum å kjøpe billigdeler) og den lille tappen midt i filteret var kanske 1/10mm for kort, umulig å se uten at man sjekket veldig nøye. Satte på plass det gamle filteret og den gikk som en drøm igjen.

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #10 på: To.,27,Februar,2014,15,43 »

Dette gjelder vel Chrysler kassene også det... :)
Jeep - There's only one!

Utlogget pwb

• 360 CID
« Svar #11 på: To.,27,Februar,2014,17,00 »

Nei, desverre. AW4 er overlegen.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #12 på: To.,27,Februar,2014,19,26 »
Men dessverre japansk  :P

Men den var jo kun tilgjengelig på ZJ det første modellåret.

Transmission choices included a four-speed automatic transmission (early production ZJs used the AW4 - the A500SE (later 42RE) replaced the AW4 during the latter half of the 1993 model year)
« Siste redigering: To.,27,Februar,2014,19,29 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #13 på: To.,27,Februar,2014,20,36 »

Noen av Chryslerkassene er bra. 46 RH og evt. RE (elektronisk styrt) er kjent for å være ganske bra. Ikke like solide som GMs 4L80E (som bygger på den gamle uslitelige 400-kassa), og i trucks har de vel vært kjent for å ta kvelden ganske fort i enkelte tilfeller, men i en liten bil som Grand Cherokee har de vist seg å være bra. Litt mer spørsmålstegn med 42 RE og 44RE bak en V8 kanskje?

Regner med Chrysler gjør som GM og at første tall er antall gir, neste er hvor mye moment de tåler, og R står vel for langsmontert?, E for elektronisk og H for Hydraulisk? Eller er jeg helt ute å kjøre nå? GM har i allefall et system med gir forover (4), L (langsmontert motor), 80 (moment, hvor mye de tåler av vekt og moment) og E for elektronisk. Uten E er vanlig trykkstyrt,.

Utlogget gon

• 304 CID
  • **
« Svar #14 på: To.,27,Februar,2014,23,04 »
Tony Soprano, jeg tror du har rett i alt du sier. 46RH regnes ofte som den beste automatkassa bak 5.2-literen. Den er etterkommeren etter den bånnsolide A727-kassa. Likevel holder den ikke mål i forhold til AW4-kassa, som av mange regnes som den beste kassa som noen gang er benyttet i Jeep. For som med alle Chryslerkasser, så er også 46RH følsom for varme og "sliten" olje. Får de stellet sitt regelmessig og slipper varmgang, holder de imidlertid lenge. Men hva som i det lange løp er den beste kombinasjonen av motor og girkasse, er vanskelig å si. Selv om 42RE-kassa, som sitter bak 4-literen, generelt gjelder for å være en svakere kasse enn 46RH, finnes det nok av eksempler på at også disse kassene kan gå 400K uten overhaling. Mange vil jo også mene at 4-literen er en mer holdbar motor enn 5.2. Noen går jo over en mill. km uten overhaling, men sjekker dere denne linken, vil dere se at også Chrysler 5.2 kan rusle et stykke: http://www.allpar.com/old/club/search.php?q=5.2&type=engine