Skrevet av Emne: Drivaksel  (Lest 2437 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Benjamin81

• 258 CID
  • *
  • Grand Cherokee 95 5,2 v8
Drivaksel
« på: To.,22,August,2013,23,32 »
Hei

Jeg skal bytte framaksel på min ZJ. På den gamle diffen sitter det er cv-joint til mellom akselen. På den nye så er det kryss kobling. Vet ikke om jeg forklarer riktig, så legger ved bilder ;D
Så spørsmålet er da, kan jeg bare bytte over festene så jeg fortsatt kan bruke mellomakselen med cv-joint?

På forhånd takk for alle svar :)

Utlogget fiskern

• 360 CID
Sv: Drivaksel
« Svar #1 på: Fr.,23,August,2013,17,11 »
det går ,men da blir stramming av pinong lagrene ut av stilling.
de må justeres med rett moment etter at du har byttet til cv-joint festet

Utlogget Benjamin81

• 258 CID
  • *
« Svar #2 på: Lø.,24,August,2013,17,57 »
Ok, det hørtes litt for avansert ut for meg. Må vel ha litt snøring for å gjøre det?
Men om jeg får tak i en drivaksel med u-joint så er det vel bare å montere den rett på nå som jeg har u-joint feste på den nye diffen?

Utlogget willysM38

• 304 CID
  • **
« Svar #3 på: Lø.,24,August,2013,21,26 »
Du må bytte klemhylse hvis du bytter joke ....

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #4 på: Ma.,26,August,2013,13,39 »
hvis man kun bytter simmerring og ikke yoke holder det vel med å sjekke momentinnstilling og/eller posisjon på mutteren ? Det gjorde iallefall jeg.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Benjamin81

• 258 CID
  • *
« Svar #5 på: Ti.,27,August,2013,14,46 »
Hvor mye moment skal det skrues til med?

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #6 på: Ti.,27,August,2013,19,48 »
Tror du bør få lasta ned servicemanualen for det er litt spesielt med klemhylse og prosedyre om den byttes eller ikke.
Blir det feil her så kan det ende med litt av hvert.
Det er både rotasjonsmoment på pinjongen og muttermoment ved nymontering, sistnevnte omgikk jeg ved å merke mutteren før demontering (og trekke bittelit ekstra til siden jeg hadde hjemmelaget rotasjonsmomentmåler laget av fiskevekt) men det går jo kanskje ikke når man bytter yoke.
Vi snakker vel om ca 1-2 Nm på rotasjonsmoment og rundt 300 NM på mutteren så det er stor forskjell kan man si.

Her er fra da jeg bytta simmering på min Dana30 framdiff:

« Siste redigering: Ti.,27,August,2013,19,56 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.

Utlogget Benjamin81

• 258 CID
  • *
« Svar #7 på: On.,28,August,2013,13,17 »
Takk for info :) Vil det si at etter mutteren er strammet skal det være en motstand på 1-2 NM når man roterer yoken?

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #8 på: On.,28,August,2013,13,50 »
ja noe slikt, husker ikke eksakt fra manualen, er et par år siden jeg skrudde på den.
Jeg fant 1 Nm ved å ta en ca 10 cm arm og 1 kg drakraft på fiskevekt, det skulle bli 1 Nm.
med ny klemhylse skal man stramme til et visst moment mens man sjekker rotasjonsmomentet. og trekker man til for mye må man bytte klemhylse på nytt.
anbefaler deg å lese i manualen, den ligger vel som pdf på nett.

Er vel samme framgangsmåte på alle Dana30 hvis det er det du har, så spiller vel mindre rolle hvilken jeep-modell manualen er til.
Finner du ingenting kan jeg sikkert ta et screenshot av den å legge ut.
« Siste redigering: On.,28,August,2013,13,56 av teerex »

Utlogget Benjamin81

• 258 CID
  • *
« Svar #9 på: On.,28,August,2013,14,09 »
Ok, får se hva jeg finner. Nå har jeg også bestilt en brukt aksel med u-joint fra usa, siden jeg ikke viste hva jeg skulle gjøre.

Egentlig ganske frustrerende hele greia. Det begynte med veldig kraftige ulyder fra forstillinga, ble verre og verre. Typisk gåen stikkaksel lyd. Var sikker på det var venstre, og byttet denne. Uten at det hjalp, sjekket høyere også, den så grei ut.  Så jeg fikk tak i en billig framaksel så nå får vi se. Men fant ikke noe spes feil med diffen. Så håper bare det ikke kan være fordelerkassa. Men har byttet kjede i den og Viskosekoblingen tidligere.

Noen forslag?

Utlogget pwb

• 360 CID
« Svar #10 på: On.,28,August,2013,15,51 »
du tar av hjul og bremser, så måler du kraften du bruker for å rotere yoken, det skal være samme + litt når du monterer den tilbake.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #11 på: On.,28,August,2013,16,09 »
Ja det er litt viktig. jeg gjorde jo jobben med avmontert foraksling og stikkakslingene var heller ikke i.
Mener at stikkakslingene også må ut for at momentet ikke skal påvirkes av noe annet enn diffen når man måler.
Men det er kanskje ikke nødvendig når man måler momentet på forhånd.

Jeg bytta CV-leddet ved transferkassen, det kosta ikke mye, drøyt $100 med frakt tror jeg. Det var hull i mansjetten.
Ved heving så sies det at disse ryker og siden jeg skulle heve 2" så var det greit å bytte. Det har i allefall holdt fint 1 år.
« Siste redigering: On.,28,August,2013,16,13 av teerex »

Utlogget Pettersen

• Administrator
  • 360 CID
« Svar #12 på: On.,28,August,2013,21,20 »
ja noe slikt, husker ikke eksakt fra manualen, er et par år siden jeg skrudde på den.
Jeg fant 1 Nm ved å ta en ca 10 cm arm og 1 kg drakraft på fiskevekt, det skulle bli 1 Nm.
med ny klemhylse skal man stramme til et visst moment mens man sjekker rotasjonsmomentet. og trekker man til for mye må man bytte klemhylse på nytt.
anbefaler deg å lese i manualen, den ligger vel som pdf på nett.

Er vel samme framgangsmåte på alle Dana30 hvis det er det du har, så spiller vel mindre rolle hvilken jeep-modell manualen er til.
Finner du ingenting kan jeg sikkert ta et screenshot av den å legge ut.

Nesten riktig det du sier her. Dana 30 med high pinion har shims, mens low pinion, som er avbildet øverst her har chrush sleeve (klemhylse). Så er litt forskjell på de.
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #13 på: On.,28,August,2013,21,24 »
stemmer nok det, men hvilke Jeep-modeller er så heldige å ha high pinion da ?