Skrevet av Emne: A-Arm WJ  (Lest 3775 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tun

• 304 CID
  • **
A-Arm WJ
« på: To., 8,August,2013,10,10 »
Noen som har en god ide til å få av de 3 boltene som fester kulen til diffen?? 21mm bolter??
Verkstedet var litt redd for å ødlegge diff huset og regner med å ødlegge kulen underdemontering av A-armen da det var den som burde skiftes da de mente den var for rustet til å vare i 2 år til.
Jeg ba de derfor revurdere om a-armen kunne vare 2 år til for å sleppe å skifte den.

Chryslercrap

• Gjest
Sv: A-Arm WJ
« Svar #1 på: To., 8,August,2013,12,49 »
Jeg brukte fastnøkkel, og muligens en 1.5 kg`s hammer. Tviler på at disse boltene knekker av.
Hvordan er det med foringene i hver ende av a-armen da?

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #2 på: To., 8,August,2013,13,11 »
Det er 21 mm ja, men ikke noe spesielt problem å få dem løs selv om det er en slags locktite på dem.
Må bruke fastnøkkel med en slags forlenger i starten. Jeg kappet av den åpne enden på en clas ohlson nøkkel.
21 mm skrallenøkkel vil jo forenkle jobben etterhvert men ikke så enkelt å skaffe en slik hvor som helst.

Jeg bytta både A-arm inkl. foringer samt kule/brakett. Relativt rimelig fra USA, finnes både i Mopar og rimeligere uoriginal.
Når man monterer sammen igjen monterer man brakett/kula på diffen først og så A-armen etterpå.

Jeg monterte samtidig 2" spacer for å spare gummiforingene når jeg hevet bilen:

« Siste redigering: To., 8,August,2013,13,15 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tun

• 304 CID
  • **
« Svar #3 på: To., 8,August,2013,15,05 »
Akkurat og på verkstedet sier de at de har problemer med at de sitter fast!! Hmmm ;D
Skifter hele A shaiten med nye foringer som jeg fikk sendt over fra junaiten..
 Får stikke bortom i morgen å kikke litt....

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #4 på: To., 8,August,2013,16,29 »
ja med en slik går jobben raskt bare man får løsnet boltene først, hmm den var jo billig da http://www.maritimfritid.no/product.html/skrallenokkel-21mm-probuilder

Kontroll påpekte ikke noe rust på min A-arm (kanskje pussig siden det var en del rust på/i fjærskåler, både bak (skjult) og særlig ille på venstre foran (egen tråd om det da...).
Men gummiforingene var utslitt (etter 100.000 km).
« Siste redigering: To., 8,August,2013,16,34 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #5 på: Ti.,25,Februar,2014,16,13 »
Gammel tråd, men tar noe opp igjen her jeg ;) Har nevnt det før her inne et sted, men nevner det igjen. Jeg har kraftig klonking der bakdra et sted når jeg kjører i og over små krappe ujevnheter i veien og over vaskebrett høres det helt forferdelig ut bakfra der! Har kjørt med ulyden nå i over et halvt år og begynnerå  bli saftig lei! Har hatt bilen inne hos merkeforhandler i Skien, men uten at de fant ut av noe som helst som skulle tilsi at den lyden skulle komme fra noen foringer eller noe... Virker som det er mest lyd når venstre bakhjul treffer en ujevnhet. Det er til og med ujevnheter som malinga på fotgjengeroverganger som gjør at det klonker kraftig og det er litt rart eller!?? :P Håper noen her har hatt samme symptomene og vet hva som mest sannsynlig er årsaken. Jeg har lurt litt på støtdemperene, men tviler en del... Har ikke lyst å begynne å bytte alt under der bare sånn i blinde, for det blir urimelig dyrt og unødvendig synes jeg. Pleier denne kula i bakkant på A-armen eller foringene i fremkant å frembringe sånne lyder ved litt slakk?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #6 på: Ti.,25,Februar,2014,16,45 »
Å finne ut om det er slakk i kula er vel kurant med en dekkspak, brekkjern eller lignende.
Dvs. med bilen oppjekket og aksling nedsenket drar vel a-armen oppover pga. gummiforingene, så da må man brekke nedover kanskje.
Holder vel å legge seg under og dra/rikle i armen.
Jeg har lenge hatt noe "klikking" der bak, særlig ved små skarpe ujevnheter på veien/vaskebrett. Men ganske tyst ellers.
Lurer på om det er øvre støtdemperfester bak som er løse på et eller annet vis. Må ta å ettetrekke der og se over sakene.
Kula kan det neppe være, den er jo nesten ny, eller så er den laget med slakk i (kinavare?).
Og det blir ikke verre, det er samme klikkinga som for snart et år siden (glemte å sjekke det i sommer).

Utlogget Svensson

• 360 CID
« Svar #7 på: Ti.,25,Februar,2014,16,59 »
Høres mer ut som det er lenkearmene, eller nedre kontrollarmer. Hvordan er bilen når du gir godt med gass for så å slippe gassen? Trekker den mot en side så er det kontrollarmene.
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #8 på: Ti.,25,Februar,2014,17,08 »
Gummien i kontrollarmene forsvinner vel ikke?
Men de kan jo ruste... slik som her

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #9 på: Ti.,25,Februar,2014,17,55 »
Høres mer ut som det er lenkearmene, eller nedre kontrollarmer. Hvordan er bilen når du gir godt med gass for så å slippe gassen? Trekker den mot en side så er det kontrollarmene.
Gøemte å skrive det, men lenkarmene til stabstaget er byttet og det hjalp ingenting, men kan jo være foringene til selve stabstaget også kanskje...?
Når du sier det er det litt klonkelyd når jeg gir gass og slipper den fort, men tenkte de kunne være cv-leddet..., men er kanskje ikke det. Har fundert på kontrollarmene jeg også, og om de nettop kan bevege seg litt frem og tilbake kanskje... Lyden kommer som regel ikke ved stort fjærutslag, men kan komme hvis jeg kjører litt fort over en fartsdump og når opphenget er på vei ut/ned igjen. Aldri ved innfjæring. Høres det fortsatt ut som det kan være kontrollarmene?
Jeep - There's only one!

Utlogget Stianvi

• 304 CID
  • **
« Svar #10 på: Ti.,25,Februar,2014,23,43 »
Mens bilen står på hjulene, røsk ordentlig tak i kaliper bak med henda. På min wj hadde boltene som holder hjullageret og hele akselen på plass løsnet. Kanskje hvis det er vært gjort en jobb der og ikke ordentlig stramma, eller ikke brukt låsemuttere. Veldig spesielt og brukte lang tid på å skjønne at det kom derfra. Fant det ut en dag jeg rygga inn med vinduene nede at det kom klunkelyd v bremsing. Kjente så på kalipern og da var hele driten med skjold og alt løst..

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #11 på: On.,26,Februar,2014,18,31 »
Er enda sikrere nå på at det kan være demperene etter å ha leitet litt her på forumet og kom over denne tråden: http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,1983.msg12174.html#msg12174  :)
Jeep - There's only one!

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #12 på: To.,27,Februar,2014,02,04 »
du har fått den beryktede "WJ Rear Rattle"  :)

http://www.jeepforum.com/forum/f310/got-dreaded-rear-rattle-1352859/

Har den som sagt jeg også. Enda jeg hadde skiver imellom så alt skulle bli tight i øvre demperfestet.

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #13 på: To.,27,Februar,2014,07,51 »
Ok :P , men det må jo forsvinne med nye dempere og bolter?
Jeep - There's only one!

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #14 på: To.,27,Februar,2014,10,29 »
Ser ut som boltene er synderen, iallefall de øvre som har en sær fasong som kanskje gir slakk i demperhylsa.
Husker ikke hvordan de nedre var, men jeg bytta mine nedre ut iallefall pga. rust.

Her et bilde av øvre bolt fra linken lengre opp her.

Her en annen tråd om emnet fra 2001 http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?36828-WJ-Rear-shock-rattle-eliminated-how-I-did-it

Her en annen vri, gjenbruk av de gamle hylsene. Synd at jeg kasserte de gamle demperne, men ikke så vanskelig å få tak i stålrør av egnet dimensjon.
Godt illustrert:

http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?456638-Rear-Shock-Clunk-My-Way-of-Resolving
« Siste redigering: To.,27,Februar,2014,11,00 av teerex »