Skrevet av Emne: Hva har du gjort med din WJ idag ?  (Lest 37742 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #90 på: Lø.,24,Mai,2014,15,49 »
Er det jeg også lurer på om den olja er riktig til den motoren og om den kan være for tynn... Den opprettholder kravene ihvertfall... Men 10w-40 som du bruker, er den litt tykkere?
Synes min tikker litt mye når den er varm... Tenker på at det kan være pga for tynn olje...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #91 på: Lø.,24,Mai,2014,16,22 »
5W istedenfor 10W (W står for winter) betyr bare at den er bedre (holder seg flytende) ved ekstremt lave temperaturer, sånn -25 til -35 grader.
Hvis man driver og har kaldstarter uten motorvarmer i slike temperaturer er 5W rett valg. Men også dyrest.

Her jeg bor er det som regel rundt 0 grader om vinteren med kuldeperioder ned mot -10 så egentlig kunne jeg ha brukt en 15W olje istedenfor 10W.
15W-40 er som regel spesifisert for de fleste båtdieselmotorer og lignende. På sjøen blir det jo sjelden så kaldt siden havet aldri holder minusgrader.
Motorsykler som ikke brukes om vinteren bruker gjerne 20W-50 eller lignende. Samme med veteranbiler.
Det siste tallet sier noe om hvor høy temperatur oljen takler. Luftavkjølte motorer og høy-ytelsesmotorer bruker derfor som regel 50-olje.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #92 på: Lø.,24,Mai,2014,17,25 »
Aha :-) Da ble jeg en del klokere :-) Tror ikke det er noe farlig med at helsyntetisk blir for tynn da, men har lurt på om jeg skal bruke 10w-40 halvsyntetisk om sommeren også 5w-40 helsyntetisk olja om vinteren bare :-)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #93 på: Lø.,24,Mai,2014,17,34 »
Bor du på en plass med ekstrem kulde da ?  :D
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #94 på: Lø.,24,Mai,2014,17,44 »
Nei :-) Bor i Skien i Telemark :-) Er skjeldent ikke mer enn -10-16', men det er også ikke så ofte. Hadde fint klart meg med halvsyntetisk tror du? Er bare opptatt av å ha en olje som er tipp topp for denne motoren :-), men de er kanskje ikke glad i for tynne oljer? Comma Eurodiesel 15w-40 halvsyntetisk som f.eks. Bilxtra har hadde kanskje vært en veldig god olje for disse motorene vi har...? :-)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #95 på: Lø.,24,Mai,2014,17,58 »
Siden man uansett bør bytte olje relativt ofte på disse gamle turbodieselmotorene (det er jo en italiensk konstruksjon fra 70-80 tallet opprinnelig) så er det egentlig liten vits å kjøpe dyr helsyntetisk eller spesiell olje.
Longlife-egenskapene ved helsyntetisk olje får man jo ikke utnyttet uansett.
Dessuten går disse motorene på relativt lavt turtall, med relativt lavt effektuttak sammenlignet med moderne motorer, både diesel og bensin.
Så stiller ikke så veldig store krav til oljen egentlig. Buy cheap, change often  ;)
Ville kanskje ikke ha brukt 15W-40 på vinter hvis det blir ned mot -10 grader eller kaldere. Men 10W-40 funker like godt hele året i det meste av landet.

Men må innrømme at jeg de første årene kjørte på Royal Purple 10W-40 helsyntetisk, men det var fordi jeg slo til på et kupp i 2009 og fikk tilsendt ei 25 liters kanne i posten  :D
Men tror ikke det utgjør noe fra eller til hverken på levetid eller annet med min kjørelengde. Men om jeg kjørte 20-30.000 km i året og skifta to ganger i året, hadde det jo gitt en bra følelse.
« Siste redigering: Lø.,24,Mai,2014,18,04 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #96 på: Fr.,30,Mai,2014,21,22 »
Tok EU-kontroll på min 2001 JGC 3.1TD (kmst 135.000) idag. Kontrollen ble utført av Mobile Bergen som er tidl. Jeep-forhandler, nå GM. 

Resultat - ikke godkjent:
1. To lyspærer bak; litt pinlig, burde ha sjekket lysene før kontrollen.

2. Rust på det lange bremserøret fra hovedsylinderen til bakakselen. Min stålbørsterens og Tectylbehandling av røret før Påske hjalp ikke :) Uansett best å bytte det rustne røret. Bør være en enkel og grei jobb. Låner flenseverktøy av en kollega.

3.  Lenkearmer til stabstag bak. Disse har jeg byttet før. Moog-lenkearmene er tydeligvis blitt utslitt etter ca 50.000km.  Nye MOPAR lenkearmer bestilt på eBay.com til 40 Dollar stykket.

4. Alle fire nedre bærearmer. Koster kr 6000 i MOPAR utførelse hos Mobile Bergen. Det synes jeg er for dyrt. Vurderer derfor å kjøpe uoriginalt til kr 2750 hos Maldal Import med mindre Internett-søk etter billige MOPAR bærearmer gir resultater i løpet av helgen. Ser også at Maldal selger uoriginale foringer løst. Jeg har tilgang på hydraulisk presse på jobben, men tror jeg  går for enkleste løsning. Mobile Bergen/MOPAR selger kun de runde foringene - ikke de ovale.

Noen som vet hvor lenge bærearmer fra Maldal Import varer før de er utslitt?   


Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #98 på: Fr.,30,Mai,2014,23,21 »
factorymoparparts.com er også dyrt. Da tror jeg heller jeg hadde bestilt kjøpt hos Jeep-forhandler over disk i Norge.

Alternativt: Jeg antar dersom jeg viser frem regnestykket under får jeg bærearmene til samme pris hos Mobile Bergen, se nedenfor.

Mopar Part 52088355AB CONTROL ARM   $113.28    2   $226.56
Mopar Part 52088217AB CONTROL ARM   $119.60    2   $239.20
Subtotal:   $465.76
Shipping:   $152.50
Tax:   $0.00
Total:   $618.26

USD 618....................................kr 3708
Moms.........................................kr  927
Avgift til Posten/Fedex/USP......ca kr  200
SUM......................................ca kr 4837

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #99 på: Lø.,31,Mai,2014,01,43 »
Hva slags Mopar kontrollarm er dette tro ? Den har jo et annet nummer http://www.jeep4x4center.com/mopar-front-upper-control-arm-52088208ae.html

Jeg kjøpte de uoriginale til $55-60 a piece. De holder sikkert en stund  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #100 på: Lø.,31,Mai,2014,08,00 »
Øvre foran

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #101 på: Lø.,31,Mai,2014,13,55 »
kjøp løse foringer det blir det billigste

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #102 på: Ma., 2,Juni,2014,08,26 »
Satte inn polyrethane foringer på rund baut, med koni dempere så går den som på skinner.
 ;D

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #103 på: Ma., 2,Juni,2014,18,41 »
Hatt kjærra på klima service i dag fordi den slutta og kjøle. Det var ikke noe lekkasje, men sikringa til ac clutchen hadde gått :-[ Bytta sikringa og alt fungerer igjen, men tenker da at det må da vel være en grunn til at den sikringa røk...? Har også lagt merke til de siste månedene at kompressoren lager en del vibrasjonslyd eller gjør såpass motstand for motoren at motoren rister mer på tomgang så lurer på om den begynner å bli sliten...
Bilen er en 99 3.1 td Limited.
Noen som har hatt samme symptomer?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #104 på: On., 4,Juni,2014,23,30 »
I dag har jeg tatt opp igjen feil fra i går ;D Er nok bare på hobby mekaniker nivå.
Har hatt litt grums i kjølevannet etter en veldig effektiv rens av kjølesystemet tidligere i vinter og varmeapparatet har fungert litt dårlig pga det tetter seg til med stadig ny grums i varmeelementet. Dette skyldes nok at ikke alt var spylt ut første gangen.
Så i går skulle jeg igjen skifte kjølevann og spyle gjennom alt på nytt. Endte opp med å ta ut termostaten også selv om jeg ikke hadde tenkt å gjøre det ( ikke gjort det før). Endelig ferdig sent i går kveld så viste prøveturen at termostaten ikke fungerte. Motoren ble bare varmere og varmere. Satte den tilbake i garagen og sendt melding om at jeg avspaserte fra jobb i dag.
Studerte videoer på Youtube hvordan termostater egentlig skal skiftes, samt leste meg opp på Haynes boken.
Drømte om jeep termostater i natt.

Stod opp til vanlig tid og begynte i garagen 07.30 ;D
Termostaten var montert feil vei ( min egen feil) og det var bare å snu den og sette det sammen igjen.
Kjølevannet er i hvert fall nå helt klart og uten grums etter to kjappe bytte av kjølevæske og utspyling av motor og radiator.
Og det tok mye kortere tid i dag en i går , så det var jo god trening og godt for noe  :D
og varmeapparatet fungerer helt topp igjen.