Skrevet av Emne: Hva har du gjort med din WJ idag ?  (Lest 37797 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #60 på: Fr., 1,November,2013,17,14 »
Thanks a lot.

Så på disse lenkene og der var de ganske samstemte. Slå listene oppover med en glatt trebitt.
Det skal jeg vel klare også. Gleder meg å gå over til garasjen og prøve. Gir tilbakemelding.

Øsnke meg lykke til:)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #62 på: Fr., 1,November,2013,21,15 »
Heftig, Teerex. Er det lovlig? :)

Vedrørende "weather strips", nå er de montert på alle fire dører. Grei jobb. Måtte bare være forsiktig og bruke en myk stoffbit under strebitten for å ikke skade lakken. Det var fint å kunne behandle et par små rustflekker som hadde begynt under listene. Takk for all hjelpen.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #63 på: Fr., 1,November,2013,23,07 »
lovlig? hva er det for et ord ?  :P :P

skal jo selvsagt bare bruke den til arbeidslys ute når jeg sager ved  :) (kanskje litt dumt at jeg bor midt i en by da).

Det finnes jo 240 W og 300 W utgaver men tror 180 W holder lenge. Det tilsvarer vel 4-5 xenon-lys.
Og den 30-tommeren er akkurat litt smalere enn takstativet.
« Siste redigering: Fr., 1,November,2013,23,12 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #64 på: Ti.,25,Mars,2014,00,33 »
Har byttet støtdempere bak på WJ'n i kveld :) Fikk tak i noen ACDelco til en fin pris.
Morro når det er så lett å bytte dempere på en bil altså! :) Tok meg bare litt over en halvtime å gjøre det på hver side og jeg stod i gården med jekk bare.
Hadde den veldige klonkinga som WJ er kjent for bak, så byttet boltene også. Nå er all klonking heldigvis vekk :) Det var så deilig å bli kvitt den ulyden i denne bilen som er så rolig inni!
De gamle demperene var temmelig stygge å se på og en del rustne og den ene hadde helt mistet trykket. Dette etter 131k km, så de har nok stått på siden bilen var ny. Synes den ble litt stivere bak en forran nå da, så tror kanskje jeg tar å bytter de forran også. De er jo også stått på siden bilen var ny, så er vel ikke så altfor dumt å bytte de heller ;)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #65 på: Sø.,30,Mars,2014,23,41 »
Kjørt jeepen 60.000 km på to år, km stand nå 130.000. Gir den derfor en mer omfattende service:

Siste uke har den fått:
- Nye bremser foran
- Motorolje og filter
- Luftfilter
- Olje og filter på automatgear. 6 US quart flasker (ca 5,5 liter) MOPAR ATF 4+ Klarte ikke unngå søl på garasjegulvet på tross av en stor Gilde fiskekasse. Korkpakningen fikk et tynt lag RTV silikon for sikkerhets skyld.
- 2 liter MOPAR syntetisk gearolje og en liten flaske mopar limited slip friction modifier på bakakslingen. Olje på diffen bak med ny maling på difflokket tok en hel kveld.

Neste uke:
- Olje på foraksling
- Dieselfilter
- Pollenfilter. Denne mangelen har irritert meg lenge. Bestilte nytt MOPAR-filter kit hos Mobile Bergen til litt over 500 kroner med holderen.

Deretter:
- Gå over bremserør med stålbørste og Tectyl der hvor jeg kan se spor av rust.
- EU kontroll på Jeep-verksted i Bergen for å unngå feiloperering av firehjulstrekksystemet ifm bremsetest. Det blir enten Mobile Bergen eller Autosalg. Noen anbefalinger?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #66 på: Sø.,30,Mars,2014,23,48 »
Det er lett å unngå søl av automatolje. Bare å suge den opp gjennom påfyllingsrøret med egnet oljesuger. Ref. side 1 i denne tråden.
Denne olja er jo ganske tynn så tror ikke den må være så varm for å suges men sikkert en fordel uansett.
Dette fant jeg jo ut i fjor da jeg ikke klarte å unngå å søle ved å følge den vanlige prosedyren.
« Siste redigering: Sø.,30,Mars,2014,23,51 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #67 på: Sø.,30,Mars,2014,23,54 »
La forresten merke til at begge de to store eksosklemmene under bilen hang og slang på eksosrøret da jeg skrudde ned automatbunnpannen. Jeg har i den senere tid irritert meg over en skranglelyd under jeepen, og jeg fryktet derfor at innmaten i potta var løsnet. En litt spesiell konstruksjon på disse eksosklemmene, ser ut som tretthetsbrudd.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #68 på: Sø.,30,Mars,2014,23,57 »
Har dessverre ikke noe å suge ut oljen med. Hvis jeg skal gjøre jobben en gang i fremtiden, liggende på garasjegulvet, så er jeg nå litt mer forberedt på vekten av bunnpanne + 5,5 liter olje... evt får jeg begynne å trene styrke :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #69 på: Ma.,31,Mars,2014,00,09 »
En 6 liters oljesuger får du fra 3-4 hundrelapper  :) Kjekt å ha.
Holder jo kanskje med en slik 2,7 liter også http://www.oceanshop.no/motorutstyr/diverse/oljepumper-og--skiftere/oljesuger-2,7-l.aspx

Litt av problemet er jo at hvis oljenivået i kassa ikke er veldig lavt så ligger olja faktisk over pakningen og det blir sånn sett nærnest umulig å unngå søl.
Jeg brukte jo en jekk under bunnpanna for å senke ned og trodde det var smart men nyttet ikke.
« Siste redigering: Ma.,31,Mars,2014,00,17 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #70 på: Ma.,31,Mars,2014,00,17 »
Jeg slapp oljen som var over pakningen ned i fiskekassen først. Det var c-momentet jeg ikke taklet. Bunnpannen deiset ned i fiskekassen så oljespruten sto - lett iblandet gammel gearolje fra bakakslingen.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #71 på: Ma.,31,Mars,2014,00,20 »
Fordelen med å bruke oljesuger er jo at man kan ta noen hyppigere oljeskift etterpå uten å ta ned bunnpanna, for å få skiftet ut mest mulig av oljen.
Kassa tar jo mye mere olje enn det som er i bunnpanna.
Sikkert unødvendig men jeg har så mange liter billig biltema ATF-U olje stående så kan like godt ta noen runder og få brukt noe av den opp.
Men bruker man Mopars originale så er vel det uaktuellt  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #72 på: Ma.,31,Mars,2014,00,53 »
NB! Ikke glem å skifte olje på fordelingskassa om det ikke er gjort på noen titusentalls km.
Og det er Mopar spesialolje der ja (ikke ATF+4).
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #73 på: Ma.,31,Mars,2014,14,25 »
Sett inn en plugg i bunnpanna, da er det mye enklere neste gang. Vi med AW4 kasse har denne pluggen som standard :-)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #74 på: Ma.,31,Mars,2014,16,31 »
Tappeplugg er jo greit men det kan jo allikevel ikke bli enklere enn å suge olja opp.
Det tar riktignok noen minutter mere, men disse pumpene med vakuum suger jo på egen hånd så da kan man jo bruke ventetiden på å løsne alle skruene til bunnpanna.
« Siste redigering: Ma.,31,Mars,2014,16,33 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.