Skrevet av Emne: Hva har du gjort med din WJ idag ?  (Lest 37746 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #105 på: To., 5,Juni,2014,00,03 »
Visste ikke at det gikk an å montere den feil vei engang  :P
NB! det lille luftehullet i termostaten skal vende oppover.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #106 på: Lø., 7,Juni,2014,21,51 »
Skifta olje og filter. Skifter filter så sjelden at jeg hadde nesten glemt at filteret må ned i koppen med et "klikk" før montering.

Bruker 47 Nm på bunnpluggen, et litt tilfeldig valgt tall.
Har aldri skifta kobberpakninga, den har heller aldri lekket noe.
I "Moparboka" står det 54 Nm og 79 Nm, begge høres mye ut. 79 må iallefall være feil.
Kanskje det står noe annet i Haynesboka hvis jeg gidder å se etter.

Sugde opp automatolja (hadde nede bunnpanna og skifta olje og filter og rengjorde magneten i fjor).
Siden man ikke får ut mere enn drøyt halvparten av olja ved et skift så tok jeg nå et nytt skift uten bunnpanne-demontering.
Og sugde opp drøyt 5 liter med min eminente elektriske oljesuger.
Dermed har jeg på kort tid fylt på mere ny olje enn kassa tar totalt, så da bør den være ganske fresh.

Fikk bare opp ca 2,5-3 liter først, og fant ut at bunnpanna har en forhøyning i hjørnet der peilepinnen kommer ned.
Så sugerøret kommer ikke mer enn halvveis ned i bunnpanna.
Løsningen var å lage en liten bøy/knekk på røret nederst, da lot det seg presse forbi forhøyningen og til bunns, og jeg fikk opp resten av olja.
Hadde sugerøret ca 15-20 cm lengre inn enn lengden på peilepinnen, så da var det et stykke bak i panna.
Men med panna helt i vater er det nok ikke nødvendig å stikke det så langt ned. Kan jo evt. jekke opp bilen litt bak.
« Siste redigering: Lø., 7,Juni,2014,21,59 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #107 på: Sø., 8,Juni,2014,00,58 »
Du er ikke så dum du teerex ;-) Tror det var veldig lurt. Siden ikke mer en halvparten av olja blir bytta ved olje og filter skift, er jeg ihvertfall sikker på at man ikke burde kjøre 40k med olja på disse kassene.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #108 på: Sø., 8,Juni,2014,03,02 »
Planen er å gjøre en slik utsuging  :P sånn hver 15.000 km og ta ned bunnpanna sånn hver 30.000 km, så rekker iallefall ikke olja å bli særlig gammal
Og Biltema-olja er jo relativt rimelig...
Skal bruke oljesugeren hver gang siden det forenkler arbeidet veldig, da man slipper å tenke på at det kommer til å renne masse automatolje ut overalt når bunnpanna løsnes  :)

Skulle skifte serpentinbelte/multireima, siden den trolig er 14 år og endelig hadde noen få små sprekker.
Det øvre løpehjulet som jeg ikke skifta lager på for 2 år siden (skifta lager på nedre løpehjul da) hadde fått en ulyd, så jeg skifta lageret.  Mye rust inni hjulet så det ble en liten oppshining der.
Få heller tak i rimelige nye løpehjul på ebay eller lignende. Tid er penger, og lagrene koster jo nesten like mye.

Fjerna fremre mellomaksel. CV-leddene så og kjentes bra ut til tross for 13.000 km med 2" heving.
Skal bygge om til 2WD for i sommer iallefall, siden jeg allikevel må ut med stikkakslingene siden de elendige drivknutemansjettene jeg monterte for 2 år siden forlengste har revnet.
Blir morsomt å teste forbruk på langkjøring uten framdiff innkoblet. Tapper av diffolja og putter filler eller noe inni akslingen for å hindre støv inn etter at stikkakslingene er fjernet (demontert fra drivknutene).
Ikke sikkert det utgjør det store forskjellen. Hevinga av bilen oppveier vel den besparelsen og vel så det, pga. større luftmotstand.
Hørte jeg luftfjæring nevnt ?  :)

Dessverre glemte jeg å sjekke det lange bremserøret som går under langs bilens venstre side da jeg hadde overhaling av for og bakaksling for 2 år siden.
Bakre parti av røret var ruste. Det var en slags lakk eller tectyl som kunne pilles av, og rust under der.
Så spørs det om man greier å pusse og kamuflere det før PPK om et par mnd. Eller om rusten har kommet for langt.
« Siste redigering: Sø., 8,Juni,2014,03,26 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #109 på: Sø., 8,Juni,2014,04,35 »
Nå selger de til og med pakker med reim og to løpehjul, så det er nok verdt å sjekke lagrene innimellom.
Relativt enkelt å skifte lager bare man får tak i lager da.
Må borre opp de 4 festepunktene og erstatte dem med 8x15 mm unbrakobolt og låsemutter.
Og som vanlig er det venstregjenger på senterbolten  :)


« Siste redigering: Sø., 8,Juni,2014,04,55 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #110 på: Sø., 8,Juni,2014,08,56 »
Teerex, Fått utført en hel del i natt du da skjønner jeg  :) ser på tidspunktet du poster  :D

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #111 på: Sø., 8,Juni,2014,12,45 »
Ja, vel det var vel etter noen timer med surfing på nett, de siste innleggene der. I den lyse sommernatt  :)
Men bedre å jobbe litt om natten enn om dagen når sola evt. steiker mere.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #112 på: Sø., 8,Juni,2014,20,13 »
Minner evt. ukyndige (det er vel ingen slike her  :) ) om at ikke alle momentnøkler funker feil vei, altså på venstregjenger  :P
Men bl.a. Würth sin gjør det, med vendbart hode. De fleste har ikke mulighet for det, iallefall ikke en medium Teng Tools jeg har.

Noen betraktninger ang. peilepinne automatkasse;
Peilepinnen går liksom bare greit ned en vei, for hvis man roterer den litt feil så stopper den liksom opp før den når bunn.
Antar den er konstruert slik for på tekstsiden (cold/hot) vises nivået, mens på andre siden er det bare tull. Så nivået må leses av på rett side av peilepinnen.
Fylte 5,5 liter etter utsuging, og nivået var da på max cold, etter en ganske kort kjøretur uten at olja ble varm (og vanlig prosedyre med tomgang, håndbrekk på, girspak gjennom alle trinn og så i N før peiling).
Så da er det vel korrekt.  Men lønner seg nok å peile under en langtur når den har nådd ca 80 grader også.
« Siste redigering: Sø., 8,Juni,2014,20,16 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #113 på: Ma., 9,Juni,2014,22,03 »
Bytta ut 1 stk defekt original styredemper med denne kjekke, solide men litt for dyre saken fra Trailmaster.
Har merka i det siste noe death wobble over ujevne humper.
Kanskje også derfor at styreleddet på pitman-armen er slitt etter bare 13.000 km.

Ikke helt plug&play, måtte borre opp et opprinnelig firkanta hull på den originale klemma til 12,5 mm, samt korte ned et par hylser med et par mm for at ting skulle stemme litt bedre og at alt skulle være stivt og stødig.
Og dra belgen over demperen akkurat så langt at den kan presses helt sammen, samt dras ut uten å bli strukket for mye.

Husk å stramme bolten på akselsiden først, slik at demperens vinkel blir naturlig og at den ikke kommer i press noen vei.
« Siste redigering: Ma., 9,Juni,2014,22,08 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #114 på: Fr.,13,Juni,2014,01,31 »
Sjekket de 4 converterboltene for moment. Har jo vært noen historier med at de har løsnet og skapt trøbbel.
Ingen var løse, bare en manglet ørlite moment  :)

Men her må vel noe gjøres.. tror ikke dette går gjennom neste EU-kontroll  :o
(bremserøret som går til bakbremser).
Det er jo blitt tynnere der røret har lagt inne i plastklemma, der rusten har fått godgjøre seg uten rustbeskyttelse.
Hadde røret vært like tykt hele veien hadde jeg bare pussa reint og hatt på rustfordufter og tectyl.
Men for eget ro i sinnet er det nok best å kappe røret og skjøte på nytt rør den siste bakre meteren.

« Siste redigering: Fr.,13,Juni,2014,01,40 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #115 på: Sø.,22,Juni,2014,03,08 »
Skifta olje på NV247 kassen.
Måtte bruke latmannsarm for å få løs oljepluggene, enda det var jeg selv som skrudde dem i med rett moment (41-54 Nm står det i manualen) for 5 år siden.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #116 på: On.,25,Juni,2014,00,05 »
Bytta ut 1 stk defekt original styredemper med denne kjekke, solide men litt for dyre saken fra Trailmaster.
Har merka i det siste noe death wobble over ujevne humper.
Kanskje også derfor at styreleddet på pitman-armen er slitt etter bare 13.000 km.

Ikke helt plug&play, måtte borre opp et opprinnelig firkanta hull på den originale klemma til 12,5 mm, samt korte ned et par hylser med et par mm for at ting skulle stemme litt bedre og at alt skulle være stivt og stødig.
Og dra belgen over demperen akkurat så langt at den kan presses helt sammen, samt dras ut uten å bli strukket for mye.

Husk å stramme bolten på akselsiden først, slik at demperens vinkel blir naturlig og at den ikke kommer i press noen vei.
Har også tenkt å bytte til en kraftigere styredemper enn den originale sykkelpumpa :P , men blir bilen tyngre på styringa da?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #117 på: On.,25,Juni,2014,00,22 »
nei det har jeg ikke merka noe til. Så lenge du ikke ratter som Martin Schancke  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Asmy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 28
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #118 på: To.,26,Juni,2014,11,34 »
Hei Teerex, skiftet multireim på Jeepen i går, det gikk greit. Det var antydning til slark i lagera på begge løpehjula, så skulle nok fått byttet enten hjul eller lager på litt sikt. Har du oversikt over hvilken type lager som kan brukes hvis jeg vil bytte kun lagera? Tenkte da på fabrikantens (f.eks SKF) typenr. Og hvor får du tak i sett med 2 stk løpehjul og reim? Jeg må forøvrig ha den lange reima. Også, jeg går utfra at dei 2 løpehjula er identiske(??)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hva har du gjort med din WJ idag ?
« Svar #119 på: Fr.,27,Juni,2014,00,00 »
Det settet var vel på ebay. Vet ikke om de sender til Norge engang...

Løpehjul er identiske ja, husk venstregjenger på boltene.
Lagrene jeg brukte er SNR 62304.EE (evt. uten punktum) fra  http://www.kulelager24.no tror jeg det var.
Tror jeg måtte sende dem epost om det lageret, fant det ikke i nettbutikken.
Fant det ikke lokalt heller så er nok et mere spesielt lager.

http://www.waypart.com/parts/details;jsessionid=2DBFCA06542FDF615D3CF397EDD7208B?mfr=SNR+Bearings&pn=62304ee
« Siste redigering: Fr.,27,Juni,2014,00,09 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.