Skrevet av Emne: Motorbytte i TJ  (Lest 65862 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Wrangster

• 360 CID
    • Kvikksalg.no
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #165 på: Fr.,11,Mai,2007,15,57 »
Moro..!!  :) Har du alle delene du trenger til ombygning da eller? Når håper du å ha den klar?
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #166 på: Fr.,11,Mai,2007,16,18 »
Sitat
Hmmm, det reimhjulet nede til høyre, går det klar av rammevangen ?

Niks, har bestilt ombyggingsett for omrouting av reima....

Sitat
Moro..!!   Har du alle delene du trenger til ombygning da eller? Når håper du å ha den klar?

Etterhvert.... Håpet var før Påske iår, men da delene ikke kom før for en uke siden, så må jeg utsette det til tidligst sommerferien evnt høsten.... :'( Hadde stort håp om å møte opp på Evjemoen med Norges første og eneste TJ med 8`er!! Den planen gikk i dass!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Wrangster

• 360 CID
    • Kvikksalg.no
« Svar #167 på: Fr.,11,Mai,2007,17,02 »
Bare så du vet det så trenger du ikke få den helt ferdig godkjent for å kunne kjøre lovlig evt til Evjemoen. Bare du har vist den første gang så kjører du lovlig frem til saken er ferdig, evt frem til neste avtalte time. Selve jobben trenger jo ikke å ta så lang tid.  :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #168 på: Fr.,11,Mai,2007,18,36 »
Sitat
Bare så du vet det så trenger du ikke få den helt ferdig godkjent for å kunne kjøre lovlig evt til Evjemoen

Det er greit nok det, men jeg har ingen fridager før onsdag 13 juni og da drar jeg til Evjemoen for å stelle istand til summer treffet. Jobber 10 til 12 timer om dagen og 7 dager i uka frem til da....... Og rundt 40 til 60 timer for å få ferdig motor og elektrisk regner jeg med at det kommer til å ta. Så da får vi se i ferien!

Skulle noen få lyst til å montere for meg for en meget billig penge er det bare å rope!
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget LesPaul

• 304 CID
  • **
  • 2000 mod TJ
« Svar #169 på: Lø.,19,Mai,2007,18,03 »
Leste noen diskusjoner om compressor i noen forum fra statene. Der er det ingen som prater om MapSensorer eller andre problemer.
Er dette noe spesielt på Europeiske motorer eller noe?
Kan være at de gjør det "the american way" og kjitter hele sensoren ut i skogen.  ::)
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #170 på: Fr., 7,September,2007,20,00 »
................... :-X Da var ferien over og motoren, girkassa +++ står fortsatt urørt i garasjen! Ser ut til å bli et vinterprosjekt  :-\

Eller finnes det noen hyggelige sjeler som kan gjøre jobben med å montere det mot en akseptabel sum. ( Er ikke gnien, men heller ikke millionær!! ) Drømmen og håpet var å gjøre det selv da det er morsomt å få til slike ting, men da begynner jeg å bli redd for at bilen rekker å bli veteran før det er gjort....
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget kjetil

• 360 CID
« Svar #171 på: Ti.,11,September,2007,22,59 »
He he  Stein slik er livet desverre, tror det er mange som har det som deg. Min CJ-7 stoppet i juli mnd har ikke fått tid til å finne ut hva som er galt med den...................... TJ`n går i daglig bruk, nye aksler m arb,  mmm har ligget i garasjen siden februar. Hvor er den weekenden de snakker om så varmt i Jp magazine hvor man kun konsentrerer seg om å mekke på Jp\n sin?  Er det noen andre som kan fortelle meg det??? ::)

Ps Jeg føler med deg Stein.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

renegade

• Gjest
« Svar #172 på: Ti., 2,Oktober,2007,17,00 »
Da drar jeg denne tråden frem fra glemselen igjen...
Ble litt inspirert etter en regntung søndag i Svinndal.

Uansett, har funnet ut at en Chevy '96 Vortec 5.0 liter akkurat sniker seg innenfor de 230hk som tilsynet har oppgitt til Stein.
Den har 220 hk som standard.
Skulle gjerne hatt en '97 modell 5.3, med da stiger effekten til 285 hk eller så, og det spørs vel om det er spieselig for VaV.

Denne mener jeg kommer med støpejernsblokk og alutopper.  Ulempen er at den bruker et noe snedig system på injection siden.  Den har en sentralt plassert injector, med en 8-beinet slange "edderkopp" som så går ut til hver sin tilkobling ute ved hver innsugsventil (i innsuget).  Så ut som en artig løsning...

Har kommet over en story hvor en kan konvertere et marineinnsug til denne motor'n, da kan en bruke vanlige injectorer osv.
I tillegg, så mener jeg å ha lest at en muligens også kan bruke et LS-type innsug, men da sliter en med tenningen, da må en muligens bygge om til "coil-på-hver-plugg" tenning.  Og da blir det vel så dyrt at det ikke er så veldig aktuelt.

Denne '96 Vortec 5000 motor'n har typebetegnelse L30, og det kan se ut som om den kun kom i '96, men det har jeg ikke verifisert.  Kom vel også med 4L60 automaten, det er jo ei fin kasse.

Det som er helt sikkert, er at jeg ikke liker manuell i skogen...

Utlogget Jan-Erik

• 401 CID
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
« Svar #173 på: Ti., 2,Oktober,2007,18,15 »
He he  Stein slik er livet desverre, tror det er mange som har det som deg. Min CJ-7 stoppet i juli mnd har ikke fått tid til å finne ut hva som er galt med den...................... TJ`n går i daglig bruk, nye aksler m arb,  mmm har ligget i garasjen siden februar. Hvor er den weekenden de snakker om så varmt i Jp magazine hvor man kun konsentrerer seg om å mekke på Jp\n sin?  Er det noen andre som kan fortelle meg det??? ::)

Ps Jeg føler med deg Stein.

Stakkars akslene dine Kjetil. Kanskje de burde doneres bort til en som ville gjort alt for å sette av tid til å sette dem på ?   :P Hehe...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #174 på: Ti., 2,Oktober,2007,18,42 »
Sitat
Skulle gjerne hatt en '97 modell 5.3, med da stiger effekten til 285 hk eller så, og det spørs vel om det er spieselig for VaV.

For 10k får du strupa den ned til 210hk  :-X  Men det er jo forkastelig å gjøre!!!

Prøvde meg på Casper på søndag. Foreslo at han kunne hjelpe meg / gjøre det for/med meg for en gitt sum. Han så litt rart på meg.......

Men, det er en eier av en TJ som har lyst til å kjøpe min 2.5L motor med full drivlinje og han er villig til å låne meg sin TJ mens jeg bytter i min! Hans motor fusker litt og han orker ikke å slå på stortromma nå, ei bruker han bilen sin da det er en ren hobby bil. Så kanskje jeg skal slå til på det tilbudet og bruke en mnd eller to....?
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget Jan-Erik

• 401 CID
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
« Svar #175 på: Ti., 2,Oktober,2007,19,37 »
Det høres jo ut som en veldig bra deal da... i og med at du er avhengig av å ha bil som ruller...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #176 på: Ti., 2,Oktober,2007,22,33 »
For de som så på nyhetene nå, så skjønner man hvorfor jeg er prikete på dette med å ha fullt godkjent bil og ombygging.

En "råner" med trimma bil dro av veien og totalvraka den. Grunnet passe trimming og noe uvettig kjøring, får han ingen dekning på forsikringen, men han får en stor bot samt regress krav fra tollvesenet på hk avgiften i størrelse 150 - 300.000,-

Dog hører det med at han grisekjørte og hadde allt for stor fart når uhellet inntraff. Men det beviser at de kjører stram linje på dette!
Min garasje

Webredaksjon JCN

renegade

• Gjest
« Svar #177 på: On., 3,Oktober,2007,11,33 »
For de som så på nyhetene nå, så skjønner man hvorfor jeg er prikete på dette med å ha fullt godkjent bil og ombygging.

En "råner" med trimma bil dro av veien og totalvraka den. Grunnet passe trimming og noe uvettig kjøring, får han ingen dekning på forsikringen, men han får en stor bot samt regress krav fra tollvesenet på hk avgiften i størrelse 150 - 300.000,-

Dog hører det med at han grisekjørte og hadde allt for stor fart når uhellet inntraff. Men det beviser at de kjører stram linje på dette!

Jeg vil tro at et evn. regress krav er basert på den uvettige kjøringen, det er vel slik at de må bevise en følgeskade av trimmingen.  Så hvis bilen uten trimming fint klarer den hastigheten det ble kjørt i, så sliter de litt med å koble trimmingen til selve ulykken.

Et godt eksempel er hvis du drar i grøfta med en trimmet moped, og de kan bevise at du kjørte i 100.
Og motsatt, drar du i grøfta i 30, så har ikke trimmingen nødvendigvis noen årsaksammenheng til ulykken.

Og ja, er bilen under 10 år, så får en nok en hilsen fra tollvesenet...

Det som er litt interessant er om det finnes noen statistikk som viser sammenhengen mellom en ombygd, hevet bil og ulykker ?
VaV har jo gått igjennom samtlige ulykker, og da burde de jo har funnet dette.
Kanskje noe for advokatene til AMCAR å kikke nærmere på ?

Utlogget LesPaul

• 304 CID
  • **
  • 2000 mod TJ
« Svar #178 på: Sø., 7,Oktober,2007,15,20 »
Siden vi snakker om motorer, og  noen av oss er veldig fattige.  Er det noen som har prøvd en slik chip?
http://www.quadratec.com/products/17608_18.htm

Ikke at jeg venter meg noe særlig, men den var ikke så dyr, så om den gjør noe som helst, så kan man kanskje tenke på det, i forbindelse med nytt luftfilter og eksosanlegg?

70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

renegade

• Gjest
« Svar #179 på: Sø., 7,Oktober,2007,19,14 »
Da drar jeg denne tråden frem fra glemselen igjen...
Ble litt inspirert etter en regntung søndag i Svinndal.

Uansett, har funnet ut at en Chevy '96 Vortec 5.0 liter akkurat sniker seg innenfor de 230hk som tilsynet har oppgitt til Stein.
Den har 220 hk som standard.

Denne mener jeg kommer med støpejernsblokk og alutopper.  Ulempen er at den bruker et noe snedig system på injection siden.  Den har en sentralt plassert injector, med en 8-beinet slange "edderkopp" som så går ut til hver sin tilkobling ute ved hver innsugsventil (i innsuget).  Så ut som en artig løsning...

Har kommet over en story hvor en kan konvertere et marineinnsug til denne motor'n, da kan en bruke vanlige injectorer osv.
I tillegg, så mener jeg å ha lest at en muligens også kan bruke et LS-type innsug, men da sliter en med tenningen, da må en muligens bygge om til "coil-på-hver-plugg" tenning.  Og da blir det vel så dyrt at det ikke er så veldig aktuelt.

Denne '96 Vortec 5000 motor'n har typebetegnelse L30, og det kan se ut som om den kun kom i '96, men det har jeg ikke verifisert.  Kom vel også med 4L60 automaten, det er jo ei fin kasse.

Det som er helt sikkert, er at jeg ikke liker manuell i skogen...

Snakker litt mer med meg selv...

Har søkt litt hist & her ang. den Vortec 5 liter'n.  Den ble kun brukt i "truck" chassiene, dvs. pickups, suburban o.l.
Den ble brukt fra 96 til muligens 2002, ihvertfall til 99.
Den er basert på den gamle blokka, hvilket betyr at blokkfestene er den gamle trekanten.  Det igjen betyr at det er et bedre utvalg i ramme/motorfester.  Antar at blokkfestene er på samme sted som de alltid har vært på en SBC.

Videre, så har den Vortec topper, muligens i aluminium, men det er jeg usikker på.
Effekt er 220/230 hk v/4600 rpm og dreimoment er 290 lbft ved lave 2800.  Høres ut som en fin Jeep motor...
Videre, så har den rulleløftere, så den bør klare relativt skarpe kam vinkler.

Har ikke sett et godt bildet av fronten på den motor'n, men med litt flaks, så har den ikke serpentine belte, men vanlige V-reimer.  Da er det mye enklere å få plassert ting & tang foran der uten å måtte fikle masse med A/C kompressor'n osv.

Den kom koblet sammen med 4L60E, og fra 96-98, så var den gamle TH700 kassa, den med 4-boltet stuss bak.  Fra 99 (?) så kom den med den nye 4L60E kassa, den med løs "clutch" kappe og 6-boltet stuss bak.  Bak er den da lik en TH400.  Ulempen med disse er at en må ha et adapter som har plass til tonehjulet og sensor'n til det.  Så det er vanskelig å få et veldig tynt adapter.  De blir rundt 3" tykke.

For å hjelpe på dette har jeg begynt å fundere på en StaK aluhus D-300.  Den kan jeg bygge med mellomakslen fremover på venstre side.  En sparer ca. 9" i forhold til en standard NP231, og 2-3" i forhold til en vanlig SYE 231.

Lengden på kassa er faktisk ikke sålangt unna den nåværende AX-5.  Ble overasket hvor lang den faktisk er.

Så ja, dette ser ikke så galt ut...