Skrevet av Emne: Motorbytte i TJ  (Lest 65871 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

renegade

• Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #135 på: Sø.,18,Februar,2007,22,17 »
Jeg dro med meg Knut på tur idag for å ta en titt på denne motoren jeg har blinka meg ut. Det var en tur fyllt med spenning, oppturer og nedturer.....

Oppturen var jo at motoren så meget strøken ut ( som forventet ). Den så hel og pen ut med unntak av litt korrosjon på dekslene, noe som lett gnikkes bort.

Motoren hadde en litt kjip oppsats med plassering av reimhjul. Det ene hjulet satt langt nede på siden og vil evnt kunne by på noen utfordringer da det ser ut som den kan kræsje med ene rammevangen.....

Men den store nedturen kom da vi så plasseringen av fordeleren.... :P Godt under vannlinja..... Nede i forkant under vannpumpa satt fordeleren, noe som i utgangspunktet sier at det er en -94 mod og ikke en -95 mod som han først sa.... Det er det oppsettet som ble endret ganske så kjapt fordi det ble problemer med fuktighet på den....

Det var et kraftig eselspark i trynet... Hadde sett frem til å handle denne motoren og klemme den i! Nå er jeg sterkt i tvil....

Når det gjelder braketter, så finnes det *MASSE* Hot Rod leverandører som har ymse braketter.  Dette fordi det er ikke så mye plass mellom rammevangene på en '32 ford heller...  osv...
Så det problemet lar seg nok løse.

Er du sikker på at de flyttet fordeler'n (til 95 utgaven) ?  Jeg tviler vel på det, skal jeg tippe så kom de med en annen (bedre) utførelse, men plassert på samme sted (?).
Men hvilken versjon dette er, nei si det ...

Ser at det sitter hedders på den, de kan du vel (evn.) gjøre gjenbruk av, ser ut som om de dumper ned på et passende sted.
Ellers så ser jeg at du har målt lengden til ca. 65 cm (ut & måle i TJ'en...)

Denne uken's plan er å bestille Megasquirt settet + evn. en wideband O2 sensor -den schwindyr, så vi for se om det får vente litt.
Så bygge opp dette, for så å sette dette i CJ'en slik den står.  Så forsøke å justere den til riktige verdier.  Funker det, så napper jeg ut 305'en + automaten + Dana 300'en og putter hele greia i TJ'en.

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #136 på: Ma.,19,Februar,2007,10,23 »
Sitat
Er du sikker på at de flyttet fordeler'n (til 95 utgaven) ?  Jeg tviler vel på det, skal jeg tippe så kom de med en annen (bedre) utførelse, men plassert på samme sted (?).
Men hvilken versjon dette er, nei si det ...

Dette oppsettet fra -94 modellen hadde problemer ved regn og overslag i fordeleren. Derfor flyttet de den opp på toppen bak slik som 305 LT1 på -95 og -96 modellen. Det står flere steder på nettet at denne IKKE bør brukes på offroad kjøretøy!

Så der røyk den planen.... Får leite mer da og se om det ikke blir en 305 TBI istedet og bite i det sure avgiftseple!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget F R E D R I K

• 258 CID
  • *
« Svar #137 på: Ma.,19,Februar,2007,17,59 »
Kanskje du ikke trenger å droppe denne motoren stein..sjekk denne..: http://www.msdignition.com/2006/06-4.htm

Skal være mye bedre på vannmotstand enn den originale..står om den flere steder 8)

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #138 på: Ma.,19,Februar,2007,19,37 »
Litt morsom historie her nå ... ;D

Ringte Tech avdelingen til MSD for å sjekke hvor mye mer vann denne tålte enn orginale. Jeg forklarte hva slags motor dette var og lurte på om del nr PN 83811 ville passe og om dette ville kunne gå bra med tanke på vann.

" 4,3 er en V6, finnes ikke i V8, da er det en 4,8L ! " Var svaret. Nei sa jeg, 262 cid er V6, men 265cid er en V8! Den heter L 99 og er en V8 på 4,3L. " Nei, det hadde han ikke hørt om, og de hadde nylig gjennomgått alle GM sine motorer, så dette viste han!!"

Sa jeg skulle sende en mail med spec på motoren for å bevise at han tok feil! Blir spennende å høre hva han sier da :P
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #140 på: Ti.,20,Februar,2007,11,03 »
Snakket med en fyr nå som driver å bygger om motorer ( han som skal hjelpe meg med kablingen og programmeringen ).

Han sa det var enkel jobb å bygge om denne motoren til frittstående tenningsannlegg med coil på hver sylinder etc. og fjerne fordeleren helt! Han skulle sjekke dette og gi meg en pris på hele jobben.

Plutselig så ble jeg litt gladere igjen.... ;D
Min garasje

Webredaksjon JCN

renegade

• Gjest
« Svar #141 på: Ti.,20,Februar,2007,12,39 »
Snakket med en fyr nå som driver å bygger om motorer ( han som skal hjelpe meg med kablingen og programmeringen ).

Han sa det var enkel jobb å bygge om denne motoren til frittstående tenningsannlegg med coil på hver sylinder etc. og fjerne fordeleren helt! Han skulle sjekke dette og gi meg en pris på hele jobben.

Plutselig så ble jeg litt gladere igjen.... ;D

Det finnes *muligens* enda en løsning, merk at dette er egentlig for å tilpase LT1 innsuget til en vanilg sbc blokk:

http://www.lt1intake.com/files/swapping.htm

Jeg ser for meg dog noen problemer:

-Kammen din har vel mest sannsynlig ikke driving for fordeleren på rett sted ?
-Finnes det en oljepumpe i blokka, som akslen på en vanlig fordeler går nedi, eller er oljepumpa et annet sted ?
-Hva skal en gjøre foran på motor'n ?
-Det er noen forskjeller opp igjennom årene, så det er slett ikke sikkert at det passer i blokka uansett.
-Hva skjer i cpu'en hvis du plukker bort tenningsanlegget ?  Ikke utenkelig at du må inn å fikse noe kode (?)
osv.

Det finnes mange leverandører av ettermarkedstenningsanlegg, men felles for de fleste er at de koster ganske mange $$$.

Nå vet jeg ikke hva slags bakgrunn du har med elektronikk, men Megaqsuirt støtter flere former for tenningsanlegg, både 7-tråders HEI, Ford sin EDIS osv.  I tillegg, så kan den settes opp til å "forstå" mange forskjellige typer triggerhjul.
Men som sagt, MS krever en del elektronikk kompetanse.

Jeg mener at det finnes noe stand-alone DIY tenningsgreier, men har ikke undersøkt det så nøye, satser så langt på å bruke en vanlig fordeler, evn. Megaqsuirt sin løsning hvis jeg skal bytte til noe slikt...

Jeg driver å setter sammen en innkjøpsliste på Megasquirt, med selve computer'n, relekort, enkel kabelklyse og testuniten, så er det omlag $ 400.  Siden jeg i utgangspunktet skal bruke den Holley TBI settet jeg allerede har, så satser jeg på å gjøre gjenbruk av de sensorene som sitter på den ++.

Vurderer en wideband O2 sensor, men den koster rundt $ 200 alene, så jeg avstår vel muligens fra det foreløpig.

Vi for se...

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #142 på: Ti.,20,Februar,2007,13,44 »
Sitat
Det finnes *muligens* enda en løsning, merk at dette er egentlig for å tilpase LT1 innsuget til en vanilg sbc blokk:

Ikkenoe problem! Han "hjelperen" min har sjekket og får tak i komplett ombyggningsett med HEI fordeler. Ferdig ombygging levert meg kosta 5000,- Og da sitter den opp i bakkant slik som vanlig oppstt. 100% garanti på at dette fungerte.

Gamle plasseringen blir blendet ( standard handelsvare...) men CPU`en må omprogrammeres og tenningen justeres.

Men alle disse små ekstra kostene begynner å bli mange og dyre.... Budsjettet har allerede sprukket, og det før jeg har handlet
:P
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #143 på: Ti.,20,Februar,2007,23,01 »
Sitat
- Er det noen i nærheten som har ei diger "fiskevekt", en slik som en henger i ei talje? og som greier inntil 4-500 kg eller så ?  Jeg har en 4 liter stående som jeg kunne tenkt meg å ha veid, og det samme med den 350 motor'n jeg har stående.

Har ingen fiskevekt, men en pallevekt med nøyaktighet på +/- 100 gram og 2t maksvekt. Skulle klare å få veid dem på den...

Har foreløpig estimert prosjektet til 60k+avgifter slik jeg ser det nå..... Så det begynner å spøke med at dette prosjektet er i havn før sommeren og ikke må utsettes til neste vinter :-[
Min garasje

Webredaksjon JCN

renegade

• Gjest
« Svar #144 på: Ma.,26,Februar,2007,10,26 »
Sitat

Ikkenoe problem! Han "hjelperen" min har sjekket og får tak i komplett ombyggningsett med HEI fordeler. Ferdig ombygging levert meg kosta 5000,- Og da sitter den opp i bakkant slik som vanlig oppstt. 100% garanti på at dette fungerte.

Gamle plasseringen blir blendet ( standard handelsvare...) men CPU`en må omprogrammeres og tenningen justeres.

Men alle disse små ekstra kostene begynner å bli mange og dyre.... Budsjettet har allerede sprukket, og det før jeg har handlet
:P

Etter litt leting, så fant jeg det jeg leita etter:

LT1 bruker samme smøringssystem som de gamle, forskjellen er at de kun bruker nedre del av fordelerakslen, den delen som går fra kammen og ned til oljepumpa.
Så i teorien så trenger en å gjøre følgende:

- Få tak i en vanlig "smal cap" HEI fordeler (den uten innebygd coil).
- Lage en mal, slik at en får plassert hullet nøyaktig på rett sted i innsuget.
- Lage evn. en skive for å fore opp fordeleren litte gran.
- Borre & gjenge opp bolte hull for fordeler braketten.

NB !!!  Det er noen LT1 innsug dette *ikke* går på, sjekk nøye hvilken versjon av innsuget / injection / smog utstyr en har.  Se forøvrig de sidene på 'nettet som omhandler dette.

Hvis en skal ha fordeler løs tenning, så bruker de fleste et triggerhjul (f.eks. 60 - 2 tenner), og dette plasseres ofte foran på vibrasjonsdemperen.  Dette er slett ingen god posisjon for en bil som kan tenkes å få vannlinja vesentlig høyere...
Så sjekk hva en slik fordeler løs løsning faktisk bruker av sensorer & triggerhjul. Det klart beste, er å bruke en kamsensor, men det er ikke så lett å få ettermontert (annet enn ved optisparken ?).

Regards,
PerJ

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #145 på: On., 7,Mars,2007,20,13 »
Ja, da er vi blitt enige om pris.....

og motor er kjøpt!!
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget kjetil

• 360 CID
« Svar #146 på: Sø.,18,Mars,2007,10,29 »
Har lest igjennom mye av innleggene på siden om lt-1 motor. Kan ikke skjønne at dere ikke hørte  litt på meg om mine erfaringer angående lt-1 motor.

Lt1 motoren er ikke enkel å ha med å gjøre pga braketter, fordeler osv.......

Hvorfor må man  nødt til å finne opp kruttet på nytt?

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

renegade

• Gjest
« Svar #147 på: Sø.,18,Mars,2007,12,19 »
Har lest igjennom mye av innleggene på siden om lt-1 motor. Kan ikke skjønne at dere ikke hørte  litt på meg om mine erfaringer angående lt-1 motor.
Lt1 motoren er ikke enkel å ha med å gjøre pga braketter, fordeler osv.......

Det er Stein som tenker LT1, jeg tenker ikke LT1, annet en at en kan bruke LT1 innsuget på en vanlig SBC.  Men jeg har gått litt bort fra den løsningen, fordi det innsuget er designet mer for turtall enn det gamle TPI innsuget...

Når det gjelder braketter, så finnes det fortsatt en del å få tak i, meeeeeen LSx motorene har gjort at markedet for LT1 deler er i ferd med å bli borte.  Det er flere på div. LT1 forum som klager over dette.  LT1 var nok ikke det helt store (desverre).

For meg så blir det enten god, gameldags SBC 350, evn. stroka til 383, TPI innsuget (det med "Bukkehorna"), vanlig HEI fordeler og Megasquirt computer.  Girkasse blir da th400'en fra 7ær'n, og muligens også d300 transfer'n fra 7ær'n.  Har funnet litt info fra noen luringer som har snudd D300'en opp/ned for en billig penge.  Et problem jeg ikke har funnet løsningen på så langt, er drivinga til speedometeret fra en D300 i en TJ.  Her må det googles litt mer.

Har en 165 hk 4-bolta blokk 350 fra en sub hengende, den var egentlig tiltenkt 7ær'n, men vi får se.

Som en test, så kan det hende jeg rett-og-slett løfter ut det som står i 7ær'n og putter det i som et eksperiment / test.

Alternativt, NP231 på th400'en, jeg mener at det er samme adapteret som til D300, så da kan jeg bytte transfer om ønskelig.  Da trenger jeg ny input aksel til 231'en, 23 spline i korrekt lengde.  Da vil drivinga til speedo'n være løst.

Alternativt, så blir det komplett "LSx" motor & girpakke (4L60E), men motor'n skal være fra før den fikk elektronisk gasspedal, mens girkassa er muligens fra etter, dette for å få 6 boltstuss på girkassa.  Det beste hadde seff. vært en 6.0, men det er vel ikke sikkert VaV liker det.  Den 5.3 motor'n ser ut som et glimrende alternativ.

Pr. nå, så tror jeg mest på å bruke det som står i 7ær'n, men med megasquirt computer, o2 sensor osv.  Funker det ok, så kan jeg senere bytte til den 165 hk 350'en jeg har stående.

Vi for se, vi for se...

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #148 på: Sø.,18,Mars,2007,12,56 »
Sitat

Har vel egentlige ikkenoe med å finne opp kruttet på nytt. Heller mangel på muligheter!!

Hvis du finner en 4.0L til 4,6L V8 av moderne type som kan passe inn, så er jeg absolutt åpen for forslag, men jeg finner INGEN !! 4,7L kunne med et ramaskrik ha gått hadde det ikke vært for ant HK.

4,7L på 245hk = nesten 90.000,- i avgifter og hvis ikke noen har tenkt til å sponse meg med den summen, så har jeg ikke råd! Ei heller tålmodighet til å vente i 4 år til før det er "gratis".

Så i ren mangel på muligheter, så blir jeg nødt til å "finne opp kruttet" en gang til...

Når bilen blir 10 år gammel, vi jeg sannsyneligvis klemme inn en 350, og da er allt annet på plass, så den gangen blir det MYE enklere jobb. Og så får jeg en grei motor å lage Olabil til sønnen min med  :o
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget LesPaul

• 304 CID
  • **
  • 2000 mod TJ
« Svar #149 på: Sø.,18,Mars,2007,14,24 »
Går det ikke ann å bare chippe motoren?
Det må da bo veldig mye mer enn 125 hester i en 2.5 liters bensinmotor. Da Mutterns Corolla med 1.3 har 90hk.

Jeg synes sånt er veldig rart.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.