Skrevet av Emne: Motorbytte i TJ  (Lest 65854 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

renegade

• Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #120 på: Lø.,27,Januar,2007,20,10 »
En ulempe med disse, er elektronisk gass, dette kan være vondt å få tilpasset.

Hmm min 8,1 har vanlig vaier speed.

Men så har den vel antageligvis ikke cpu'en fra en bil heller (?)

Når det gjelder marine motorene, så har disse blitt behandlet spesielt, det vil være avvik på oppsett av disse i forhold til bilmotoren fra tilsvarende periode.  Dette har bl.a. med avgasskravene å gjøre.

Jeg skal nå ihvertfall fortsette å sjekke rundt 305, 350 og de nyere 4.8 og 5.3.  Hvis jeg kan velge, så er helt klart de 2 siste mitt 1.e valg.

Vi får se, vi får se...

Utlogget kjetil

• 360 CID
« Svar #121 på: Sø.,28,Januar,2007,01,18 »
Cpu en til den er den som blir levert med de vortec motorene som gm performance summit osv selger, den har obd2 språk, og går lik el messig. det enste den ikke har er o2 sensor. isteden har den temperatur sensor i vannet til hver av maniforildene.

men når jeg skannet den så kom den opp med o2 sensor, men at den var disconected.

Så den kan faktisk kobles på og den vil gå med o2 sensor som en vanlig bil.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

renegade

• Gjest
« Svar #122 på: Sø.,28,Januar,2007,19,03 »
Nå har jeg tittet litt nærmere på 305, 350, 4.8 og 5.3
Det kan se ut som om 4.8 og 5.3 har alutopper, en form for TPI injection og vanlig gasswire.
Kan se ut som om det kun var Corvette som hadde elektronisk gass.

Men om Vortec 305 og 350 ble levert med noe annet enn TBI, det har jeg ikke greid å finne ut av (enda).
305 hadde som sagt ca. 230 hk, og 350 hadde ca. 255 hk.

4.8 har 275 hk og 5.3 har 285 hk.
Ulempen med 4.8 / 5.3, er at de har muligens noe mindre dreimoment enn 350'en, men det har jeg ikke greid å få verifisert (enda).

Dessuten, så er "tilbehøret" (dynamo, A/C, servopumpe osv) muligens en utfordring å få plass i en TJ.
Ellers,s å finner jeg komplette pakker m/motor & gearkasse (4L60E), kabler osv. for omtrent $ 1800 ink. frakt i USA.  Det blir ca. 12 000,-.  I tillegg kommer da 4-5000 i frakt & moms.  Totalt ca. 17 000,-

Vi får se, vi får se

Utlogget Hoggy Bear

• 258 CID
  • *
« Svar #123 på: Ma.,29,Januar,2007,14,11 »
Hvor kjøper du motor fra Stein?

renegade

• Gjest
« Svar #124 på: Ti.,30,Januar,2007,22,06 »
4.8 har 275 hk / 285 ftlbs @ 4000 (?)
5.3 har 295 hk / 330 ftlbs @ 4000

305 har 230 hk / 290 ftlbs @ 2800
350 har 255 hk / 330 ftlbs @ 2800

Så de nyere har omtrent samme dreimoment som de eldre, men de har mer effekt.  Jeg vet ikke på hvilket turtall de nyere har toop i dreimoment, men jeg mistenker at det kan være høyere opp enn de eldre.

Et ? er hvordan det er med avgassene på disse motorene, spes. 305 / 350.  dette tror jeg er tbi motorer og i tillegg, så satt disse i trucker.  I USA, så er det mindre / slappere krav til utslipp på truck motorene, enn det er på bilmotorene.  Ihvertfall mener jeg å ha lest dette.  Så nå jakter jeg på utslippsdata, jeg tror faktsik jeg har funnet et spor, hos http://www.epa.gov/.  Skal rote litt rundt der, jeg dumpet over en liste som inneholdt avgass data for en rekke forskjellige motorer.

Så en slik 350 motor m 250 hk og 330 ftlbs ved 2800 tørn høres ut som en veldig fin Jeep motor.  I tillegg, så bruker den den gamle blokka, hvilket betyr at en om ønskelig kan bruke bolt-on motorfester fra Advance.

Kunne en få aksept for 295 hk, så er jo den 5.3 motoren en ypperlig løsning...

Vel, vel...

« Siste redigering: Lø., 3,Februar,2007,17,56 av renegade »

Utlogget trylab

• 258 CID
  • *
« Svar #125 på: On.,31,Januar,2007,01,24 »
Feil bilmerke men likevel...   http://medusa.ih8mud.com/cruiser/Vortec.html

renegade

• Gjest
« Svar #126 på: Lø., 3,Februar,2007,18,23 »
Da har jeg googlet litt mer:

- Jeg har en 350 4-bolt blokk stående. Jeg viste ikke helt hva den kom fra, men etter litt gnukking & gnikking på blokka, så fikk jeg frem nummrene på den.  Det er en "LS-9", produsert 3/10-1978.  Den hadde opprinnelig 165 hk, og 4-spjelds forgasser.  Den ble brukt i truck'er og suburban, K10 til 2500 seriene.

En tanke kan være å overhale den, putte på et passende aluinnsug, 1 sett med alutopper, TBI og en Megasquirt computer.  Det blir ikke noe billigere enn en 5.3 tipper jeg, men da vet jeg ihvertfall hvilken stand motor'n er i.  Med 3.73 i akslene, 1:1 i 3.de gir i th400 automaten, så vil jeg snurre akkurat rundt 2000 tørn i ca. 90.  Høres ut som en grei mulighet.

- Alutopper, tror jeg har vært igjennom det som finnes av alutopper...  Og her er de ofte et problem *hvis* en øsnker å bruke en 305 (5 liter):  De fleste toppene som har en grei pris kommer med 1.94/1.50 eller 2.02/1.6 ventiler. Og de går rett-og-slett ikke nedi sylindrene på en 305.  Noen oppgir at en kan bruke de, men da med max. 0.450" i ventil løft...  På en 350 (5,7 liter) så er borringen større, og disse toppene er stort sett designet for disse.  Her kan en da fritt bruke så mye ventil løft en vil, gitt at toppene osv. klarer det.

- Var å veide bilen min idag, den veier 1560 kg på vekta.  I vognkortet står det 1540 kg, ink. sjåfør.  Det blir da 1465 kg eks. sjåfør.  Hvis jeg tar min og trekker fra vinsj m/feste 50 kg, 15 kg i bensin og 20 kg i dekk (31x10,5), så er jeg omtrent på den samme egenvekta.
Da vet jeg hva jeg har som utgangspunkt.

- Er det noen i nærheten som har ei diger "fiskevekt", en slik som en henger i ei talje? og som greier inntil 4-500 kg eller så ?  Jeg har en 4 liter stående som jeg kunne tenkt meg å ha veid, og det samme med den 350 motor'n jeg har stående.

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #127 på: Sø., 4,Februar,2007,09,39 »
Sitat

Kjøper via et norsk motorfirma. Hvis vi blir enige om prisen da.... Er og har vært i Tyskland ei drøy uke, så jeg har ikke fått gjort noe mer med prosjektet annet enn å drømme/planlegge.

Kjetil:

Motorfirmaet lager og hjelper meg med komplett nytt el annlegg og hjerne som programmeres slik den skal være for å funke. Dette har jeg fått pris på for ca 10k.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget kjetil

• 360 CID
« Svar #128 på: Ma., 5,Februar,2007,10,12 »
Sitat

Kjøper via et norsk motorfirma. Hvis vi blir enige om prisen da.... Er og har vært i Tyskland ei drøy uke, så jeg har ikke fått gjort noe mer med prosjektet annet enn å drømme/planlegge.

Kjetil:

Motorfirmaet lager og hjelper meg med komplett nytt el annlegg og hjerne som programmeres slik den skal være for å funke. Dette har jeg fått pris på for ca 10k.

Det er sikkert bedre enn mye av det man får kjøpt. Lykke til med ombyggingen din.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget overland

• 360 CID
  • Shit in - shit out
« Svar #129 på: Ma., 5,Februar,2007,12,14 »
Dette var litt av en føljetong med dyp kunnskap!  Underveis har det også vært fokusert på dette med hestekrefter som jeg mener BT har misforstått fullstendig.  Selvsagt er det interessant for Staten fra et avgiftssynspunkt, men ellers ikke.  Det er bilens toppfart som er interessant!  Så sant man ikke setter inn en F1 motor som varver 15000 o/min så vil ikke toppfarten øken nevneverdig om man har 150, 300, eller 700 hk under panseret forutsatt at utvekslingen fra motor til veibane er den samme.  Derfor er det, etter min mening, tull å fokusere på dette i det hele tatt.  Setter man inn ei overdrive kasse, lavere utveksling i akslinger, store hjul osv. så der det imidlertid et tema, men det glemmer ofte BT helt.  Ja-ja.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #130 på: Sø.,11,Februar,2007,01,19 »
Da er det første innkjøpet i boks.... Girkassa ( en TH 350 m/ lock up ) ligger i garasjen.

Har ikke kommet noe lenger med motor da jeg ikke har fått fatt i nåværende eier. Har selv vært bortreist på jobb de siste to ukene, så til uka skal jeg ta fatt i det igjen. Bestillingen til Novak Adapters er delvis i boks og vil vel komme innen de 3 neste ukene ( adaptere, motor- og girfester, og muligens radiator +++ ).

Så gjenstår det å bestille overhalinssett og et shift kit til girkassa fra Summit racing og et lite lass med duppeditter og annet krimskrams man skulle trenge....

Er det noen som vet hva en orginal stall converter fra en 1984 TH350 kasse kan ha av stall speed??? Regner med at jeg må bytte denne også. Tror jeg ønsker meg en i området 1600-1800rpm....
Min garasje

Webredaksjon JCN

renegade

• Gjest
« Svar #131 på: Sø.,11,Februar,2007,11,06 »
Da er det første innkjøpet i boks.... Girkassa ( en TH 350 m/ lock up ) ligger i garasjen.

Har ikke kommet noe lenger med motor da jeg ikke har fått fatt i nåværende eier. Har selv vært bortreist på jobb de siste to ukene, så til uka skal jeg ta fatt i det igjen. Bestillingen til Novak Adapters er delvis i boks og vil vel komme innen de 3 neste ukene ( adaptere, motor- og girfester, og muligens radiator +++ ).

Så gjenstår det å bestille overhalinssett og et shift kit til girkassa fra Summit racing og et lite lass med duppeditter og annet krimskrams man skulle trenge....

Er det noen som vet hva en orginal stall converter fra en 1984 TH350 kasse kan ha av stall speed??? Regner med at jeg må bytte denne også. Tror jeg ønsker meg en i området 1600-1800rpm....

Fant du ut antall splines i inngående aksel i transfer'n ?  Jeg tipper du i dag har 21 spline hvis du ha er en AX5.  Skulle du ha en NV3550, så kan de jo hende du har 23 spline ?

16-1800 i stall speed er vel omtrent standard.
Jeg har lest en del opp igjennom årene på det temaet, og faktisk virker det som om de fleste mener at en standard stall speed er det beste kompromisset for en bil som også går på gata.  Noen har forsøkt med ekstremt lav stall speed, dette for å få fremdrift & motorbrems så tidlig som mulig.  Ulempen med det er at bilen vil da bokstavelig talt hoppe av gårde når en setter den i gir.  I tillegg, så vil en måtte bruke begge bena på bremsen i hvert lyskryss, eller vippe den over i nøytralt.  Det kan jo bli litt slitsomt i lengden.

Tilsvarende med en høy stall speed, som 2-2500.  Her må en da snurre tilsvarende fort før det skjer noe, er vel mest beregnet på de som skal drive med dragracing (ikke sant Tom ...?)

Jeg ville rett-og-slett har prøvd med den convert'n som følger med (?), hvis den er omtrent standard.  Hvis du så føler at det ikke passer, ja da kan du vel bytte ?  Er vel ikke store jobben å bytte converter.

Jeg funderer fortsatt på hvilken motor jeg skal prøve med, har 3 mulige alternativer så langt:

- Bruker 305'en som står i CJ'en og bygge en Megasquirt til den.  ? her er om jeg får den til å gå rent nok.

- Bygge opp den 350 blokka som jeg har stående, den skal forsåvidt inn i CJ'en, men den kan jo få er foreløpig liv i TJ'en.
  Megasquirt i denne også.  Blir da mest sannsynlig TPI innsug osv.

- Bestille en ny 383 short blokk og bygge opp denne på samme vis som over.  Hvorfor det ?  Jo, jeg er litt usikker på om jeg fikser det å sette sammen en slik short blokk selv.  Hvis noen har gjort dette før, og har anledning til å bistå, så ville jeg har vært veldig takknemlig...

Hvorfor Megasquirt ?  Jo det gir meg en helt annen fleksibilitet når det gjelder bytte av kam, topper, innsug, bytte av injection system, overgang til elektronisk styring av tenning osv osv.  I tillegg, så kommer det i år mange nye spennende muligheter, som gpio kort.  Dette kan brukes til å styre f.eks. en elektronisk girkasse som 4L60E / 4L80E osv.  En annen nyhet blir sekvensiell styring av injectorene.

Et komplett kit ligger vel på rundt 3-400 $ eller så.  Det er med cpu'en, rele boks, stimulator og en del av kabelklysa.
Meeeeeen seff, dette er ikkeno' for de som ikke synes det er morsomt med masse fikling (og kan styre en loddebolt...).

Så 1.e skritt er å bestille Megasquirten m/tilhørende herligheter.

Utlogget wrangler

• Get a life!!
« Svar #132 på: Sø.,11,Februar,2007,11,49 »
Kult å se at det fremover Stein!!
Hva gjør du med tanke på Biltilsynet og godkjenning?
Wranglere har jo aldri blitt levert med V8, så vil det by på problemer?
Jeg er interessert i å vite det fordi jeg jo har planer om å sette i 8'er sjøl..

Dog kommer du meg i forkjøpet da,  ;)    ...men det synes jeg bare er fint, for da kan jeg lære av alle
erfaringene dine.
 8)
Kathrine
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #133 på: Ma.,12,Februar,2007,09,11 »
Sitat
Hva gjør du med tanke på Biltilsynet og godkjenning?
Wranglere har jo aldri blitt levert med V8, så vil det by på problemer?

Nei, de har jo aldri blitt levert med V8... Men det er enkle kriterier som må overholdes for å få dette godkjent.

- Holde deg innefor vektene ( egenvekt kontra totalvekt ).
- Skikkelig installasjon som er fornuftig
- Betale avgiftene...
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #134 på: Sø.,18,Februar,2007,21,24 »
Jeg dro med meg Knut på tur idag for å ta en titt på denne motoren jeg har blinka meg ut. Det var en tur fyllt med spenning, oppturer og nedturer.....

Oppturen var jo at motoren så meget strøken ut ( som forventet ). Den så hel og pen ut med unntak av litt korrosjon på dekslene, noe som lett gnikkes bort.

Motoren hadde en litt kjip oppsats med plassering av reimhjul. Det ene hjulet satt langt nede på siden og vil evnt kunne by på noen utfordringer da det ser ut som den kan kræsje med ene rammevangen.....

Men den store nedturen kom da vi så plasseringen av fordeleren.... :P Godt under vannlinja..... Nede i forkant under vannpumpa satt fordeleren, noe som i utgangspunktet sier at det er en -94 mod og ikke en -95 mod som han først sa.... Det er det oppsettet som ble endret ganske så kjapt fordi det ble problemer med fuktighet på den....

Det var et kraftig eselspark i trynet... Hadde sett frem til å handle denne motoren og klemme den i! Nå er jeg sterkt i tvil....
Min garasje

Webredaksjon JCN