Da er det første innkjøpet i boks.... Girkassa ( en TH 350 m/ lock up ) ligger i garasjen.
Har ikke kommet noe lenger med motor da jeg ikke har fått fatt i nåværende eier. Har selv vært bortreist på jobb de siste to ukene, så til uka skal jeg ta fatt i det igjen. Bestillingen til Novak Adapters er delvis i boks og vil vel komme innen de 3 neste ukene ( adaptere, motor- og girfester, og muligens radiator +++ ).
Så gjenstår det å bestille overhalinssett og et shift kit til girkassa fra Summit racing og et lite lass med duppeditter og annet krimskrams man skulle trenge....
Er det noen som vet hva en orginal stall converter fra en 1984 TH350 kasse kan ha av stall speed??? Regner med at jeg må bytte denne også. Tror jeg ønsker meg en i området 1600-1800rpm....
Fant du ut antall splines i inngående aksel i transfer'n ? Jeg tipper du i dag har 21 spline hvis du ha er en AX5. Skulle du ha en NV3550, så kan de jo hende du har 23 spline ?
16-1800 i stall speed er vel omtrent standard.
Jeg har lest en del opp igjennom årene på det temaet, og faktisk virker det som om de fleste mener at en standard stall speed er det beste kompromisset for en bil som også går på gata. Noen har forsøkt med ekstremt lav stall speed, dette for å få fremdrift & motorbrems så tidlig som mulig. Ulempen med det er at bilen vil da bokstavelig talt hoppe av gårde når en setter den i gir. I tillegg, så vil en måtte bruke begge bena på bremsen i hvert lyskryss, eller vippe den over i nøytralt. Det kan jo bli litt slitsomt i lengden.
Tilsvarende med en høy stall speed, som 2-2500. Her må en da snurre tilsvarende fort før det skjer noe, er vel mest beregnet på de som skal drive med dragracing (ikke sant Tom ...?)
Jeg ville rett-og-slett har prøvd med den convert'n som følger med (?), hvis den er omtrent standard. Hvis du så føler at det ikke passer, ja da kan du vel bytte ? Er vel ikke store jobben å bytte converter.
Jeg funderer fortsatt på hvilken motor jeg skal prøve med, har 3 mulige alternativer så langt:
- Bruker 305'en som står i CJ'en og bygge en Megasquirt til den. ? her er om jeg får den til å gå rent nok.
- Bygge opp den 350 blokka som jeg har stående, den skal forsåvidt inn i CJ'en, men den kan jo få er foreløpig liv i TJ'en.
Megasquirt i denne også. Blir da mest sannsynlig TPI innsug osv.
- Bestille en ny 383 short blokk og bygge opp denne på samme vis som over. Hvorfor det ? Jo, jeg er litt usikker på om jeg fikser det å sette sammen en slik short blokk selv. Hvis noen har gjort dette før, og har anledning til å bistå, så ville jeg har vært veldig takknemlig...
Hvorfor Megasquirt ? Jo det gir meg en helt annen fleksibilitet når det gjelder bytte av kam, topper, innsug, bytte av injection system, overgang til elektronisk styring av tenning osv osv. I tillegg, så kommer det i år mange nye spennende muligheter, som gpio kort. Dette kan brukes til å styre f.eks. en elektronisk girkasse som 4L60E / 4L80E osv. En annen nyhet blir sekvensiell styring av injectorene.
Et komplett kit ligger vel på rundt 3-400 $ eller så. Det er med cpu'en, rele boks, stimulator og en del av kabelklysa.
Meeeeeen seff, dette er ikkeno' for de som ikke synes det er morsomt med masse fikling (og kan styre en loddebolt...).
Så 1.e skritt er å bestille Megasquirten m/tilhørende herligheter.