Skrevet av Emne: Motorbytte i TJ  (Lest 65890 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

renegade

• Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #105 på: On.,17,Januar,2007,12,27 »
Sitat
AX5 er ca. 60 cm lang, inkl. clutchkappa.

Det målet stemmer ganske bra og da blir 4L60E med vanlig adapter som du sier et par cm lengre, men man kan også få tak i et adapter som er 1,5" kortere ....
5.0L TPI fra 89 - 92 går ifølge spec mer enn rent nok ifølge de tallene jeg har fått av BT vs Alfaset Auto.
[/quote]

Sjekket med AA etter at jeg skrev innlegget.  Såvidt jeg kan se, så har heller ikke AA noe "kort" adapter for 4L60 m/6-bolt mot transfer'n.  For 4 bolt stuss, så har de  et tilsvarende adapter som Novak har.  Hvis jeg tolket gjemmesiden rett.

Meeen hvis en sier at en ønsker å bruke en TPI motor fra 89-92, så passer det vel perfekt emd en th700/4L60 fra den tiden ?  Den har 4 bolt stuss, og derved et adapter som fra Novak er 2,7 cm tykt.  NB ! automaten må åpnes for å bytte utgående aksling.

De dataene du har fått, er det kun motor, eller er det med katalysatoren osv ?

Hvis jeg ikke husker helt feil, så har vel TPI motorene fra den tiden noen versjoner med nettopp rundt 230-250 hk og alutopper ?

Jeg har som sagt en gammel 305 stående, har faktisk noen TPI innsugs deler liggende og en th400 kasse jeg kunne ha brukt.
Med 33", 3,73 og 1:1 i 3.de gir, så blir vel det omtrent drøye 2000 tørn i landeveisfart ?
Høres ut som en mulig "billig" løsning...

Vi får se, vi får se...

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #106 på: On.,17,Januar,2007,13,07 »
Sitat
Meeen hvis en sier at en ønsker å bruke en TPI motor fra 89-92, så passer det vel perfekt emd en th700/4L60 fra den tiden ?  Den har 4 bolt stuss, og derved et adapter som fra Novak er 2,7 cm tykt.  NB ! automaten må åpnes for å bytte utgående aksling.

Stemmer, 700r4 og 4L60 er vakumstyrte...

Sitat
Jeg har som sagt en gammel 305 stående, har faktisk noen TPI innsugs deler liggende og en th400 kasse jeg kunne ha brukt.
Med 33", 3,73 og 1:1 i 3.de gir, så blir vel det omtrent drøye 2000 tørn i landeveisfart ?
Høres ut som en mulig "billig" løsning...

Husker ikke vekta på TH400 kassa, men den er vel ikke så mye tyngre enn 700??
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget trylab

• 258 CID
  • *
« Svar #107 på: On.,24,Januar,2007,00,24 »
PerJ / Stein-K:
Bare for å holde temaet/linken varm (vinteren er her fortsatt)...
sjekk denne artikkelen, er ganske ny
http://www.popularhotrodding.com/enginemasters/articles/chevrolet/0667_phrs_305_chevy_engine_blocks/

renegade

• Gjest
« Svar #108 på: On.,24,Januar,2007,10,44 »
PerJ / Stein-K:
Bare for å holde temaet/linken varm (vinteren er her fortsatt)...
sjekk denne artikkelen, er ganske ny
http://www.popularhotrodding.com/enginemasters/articles/chevrolet/0667_phrs_305_chevy_engine_blocks/

Kjøper relativt fast disse bladene på Narvesen, og jeg har kjøpt akkurat det nummeret.

Det er noen problemer med det bygget de gjorde:

- De bruker jerntopper, dette for å holde prisen nede.
- De bruker en kam som gjør at effekten kommer i 4-6500 tørn området, og det er ikke akkurat det jeg ser for meg.

Nå har jeg ikke finundersøkt vekt på 6er'n kontra en 305 m/jertopper & aluinnsug osv.  Det kan jo hende at det går greit (?)

Hvis det ser greit ut, så er helt klart det en løsning.  Da ville jeg ha brukt et LT1 injection innsug, modifisert for bruk med en vanlig fordeler.  Computer: Megasquirt.

Et stort problem med 305'en, er at den har samme slag som 350'en, men vesentlig mindre borring.  Og det gjør at en vanlig topp med 2.02 / 1.6 ventiler som regel ikke passer.  Ventilene får rett-og-slett ikke plass nedi sylinder'n.  Har leita en del for å finne alutopper i en grei prisklasse med typisk 1.9 / 1.5 ventiler.  Men de vokser ikke akkurat på trær ser det ut til.

Alternativet er da å bruke den 350 blokka jeg har stående, men tanken med den er å stroke den, putte på alutopper osv.  Og da får jeg typisk over 350 hk og det er ikke sikkert det er så greit.

Vi får se, vi får se...

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #109 på: To.,25,Januar,2007,15,16 »
Da er saken kjerne bestemt!!

Har handlet inn TH 350 med lockup, hentes 7 februar og den vil få en L99 ( LT1 ) foran seg. Ligger i prisforhandlinger med nåværende eier...!

Ytelse ca 210-230 hk og 370nm v/ 2200rpm.... totalrenovert med papirer for nærmere 40k for 2 år siden og søndagskjørt siden den gang. I tillegg kommer nye alutopper som jeg skal kjøpe til den... + overganger, radiatorer etc....

IT`s ON NOW !!!
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #110 på: To.,25,Januar,2007,15,30 »
HiHi...

Nå åpnet jeg posten og der lå bekreftelsen fra Chrysler Norge på å øke vektene på bilen...

Er så glad  ;D
Min garasje

Webredaksjon JCN

renegade

• Gjest
« Svar #111 på: To.,25,Januar,2007,15,40 »
Da er saken kjerne bestemt!!

Har handlet inn TH 350 med lockup, hentes 7 februar og den vil få en L99 ( LT1 ) foran seg. Ligger i prisforhandlinger med nåværende eier...!

Ytelse ca 210-230 hk og 370nm v/ 2200rpm.... totalrenovert med papirer for nærmere 40k for 2 år siden og søndagskjørt siden den gang. I tillegg kommer nye alutopper som jeg skal kjøpe til den... + overganger, radiatorer etc....

IT`s ON NOW !!!

Kjempegreier !!

Hmmmm, du finner alutopper til den da ?  Den har ihvertfall helt egne topper orginalt pga det lille volumet.
Så det er kanskje et problem å finne alutopper som passer ?

Hvis jeg ikke husker helt fel, så er det i tillegg "reverse cooling" på denne og litt annet boltemønster for innsuget (enn den gamle) (?)

Den har en versjon av optispark (som ikke gjorde noen glad), men såvidt jeg kan se, så gjorde GM en endring på dette tidspunktet, som skulle fikse fuktproblemet i "fordeleren".  Uansett, en skal kanskje være litt forsiktig med å bade med den motor'n ?

Ellers er det kamdrevet vannpumpe.

http://www.automotiverebuilder.com/ar/ar99928.htm

osv., osv...
« Siste redigering: To.,25,Januar,2007,15,44 av renegade »

renegade

• Gjest
« Svar #112 på: To.,25,Januar,2007,15,42 »
HiHi...

Nå åpnet jeg posten og der lå bekreftelsen fra Chrysler Norge på å øke vektene på bilen...

Er så glad  ;D

Hva er ny tillatt totalvekt - lik TJ m/6'er = 1655 egenvekt og 1975 totalvekt (?)

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #113 på: To.,25,Januar,2007,23,08 »
Egenvekta blir bestemt av BT når tiden kommer, men akselvektene og totalvektene ble økt med 50 kg!

Sitat
Hmmmm, du finner alutopper til den da ?  Den har ihvertfall helt egne topper orginalt pga det lille volumet.
Så det er kanskje et problem å finne alutopper som passer ?

Det finnes det visstnok. Han jeg snakket med mente ganske så sikkert at det var å oppdrive. Og ja, det er revers cooling på denne. Det var vel det som var revelosjonerende med LT1 motorene når de kom i begynnelsen av 90 tallet.

-94 modellen kom med et trist elopplegg med fuktproblemer, men dette ble fikset til -95 modellen og nyere. Det er en -95 mod jeg ser på!
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget trylab

• 258 CID
  • *
« Svar #114 på: Fr.,26,Januar,2007,20,26 »
Flott Stein-K!
Nå begynner det å skje noe igjen.
Ettersom jeg skjønner har painless ledningsnett til swapet fra 4 syl til 350 på TJ'en,
Jeg har adressen (-må bare lete litt først-) til et (USA-) firma som kan kalibrere,
så original turtelleren funker med oppsettet.
« Siste redigering: Fr.,26,Januar,2007,20,29 av trylab »

Utlogget kjetil

• 360 CID
« Svar #115 på: Lø.,27,Januar,2007,01,01 »
Har en 1995 lt-1 i min cj-7 og 4l60e.

var igjennom hele den smørja med min CJ-7 for 10 år siden

Kjøp ledningsnett fra howell. de er de beste ledningsnetta. men du må kjøpe også computer fordi den orginale har "vats" i seg så den vil ikke gå uten at den er blitt omprogramert.

var jeg deg ville jeg ikke gå for en lt-1.

gå heller for en vortec. lt1 motoren er dyr å holde vedlike.

mener å huske at lt1 motoren ikke vil passe sånn helt uten videre på en 350 kasse.
lt1 motoren er høy komprimert dvs lite vakum en 350 kasse tror jeg ikke ville funka særlig godt med det..

Been there done that.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #116 på: Lø.,27,Januar,2007,03,01 »
Sitat
Kjøp ledningsnett fra howell. de er de beste ledningsnetta. men du må kjøpe også computer fordi den orginale har "vats" i seg så den vil ikke gå uten at den er blitt omprogramert.

Ledningsnett for motoren med hjerne følger med, programmert etter min bil, så det er ikkenoe problem.

Tenkte på Vortech også, men fant ingen mellom 4,3 V6 og 5,3 V8. Og det ene alternativet er ikke V8 og det andre alternativet må jeg vinne i lotto for å få råd til.....

Sitat
mener å huske at lt1 motoren ikke vil passe sånn helt uten videre på en 350 kasse.

Det funker bra det. Er det som sitter bak motoren nå. Orginalt var det en 700R4 før de gikk over til 4L60, alle sammen vakumstyrte....

Hva slags LT-1 har du? 5,0L eller 5,7L ?
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget kjetil

• 360 CID
« Svar #117 på: Lø.,27,Januar,2007,04,51 »
Oki hvem har laget dette ledningsnettet da?

Da jeg holdt på med dette var jeg igjennom hele greia som du. derfor vet jeg at det mest forseg gjorte ledningsnettet er howell. kjøpte et fra painless først det var dårlig sammensatt å så ut som gjort i garasjen. så fikk jeg ett i fra speed and performance. det var så stivt at det ikke lot seg bøye rundt i motor rommet pga alle ledningen lå i krympe strømpe. Så det sendte jeg i retur.

Jeg har bestilt flere el sett fra howell og vært like fornøyd hver gang.

Har kjøpt 4 sett derfra til tpi lt-1 2 stk tbi.

Min lt-1 er 5,7 impala ss.

Pass på at alt følge med motoren. bare tennplugg ledningsnettet koster $
den går på platinium plugger 180 kr stk reim 800kr

1995 mod bruker maf sensor også

Du må også få med den orginale luftfilter tuten til insuget. er optin skadet eller dårlig koster den big$

ville mye heller gått for en tpi motor.

350 corvette tpi har alu topper, og ca 230-45 hk. samt vanlig fordeler.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/03-CHEVROLET-SILVERADO-TRUCK-VORTEC-ENGINE-MOTOR-5-3_W0QQitemZ130072384597QQihZ003QQcategoryZ33615QQrdZ1QQcmdZViewItem

dette er en perfekt motor for tj.
her har du det sist av teknologi fra GM
sjekk advace adapter sin side. de selger jo komplette tj kit for denne motoren.

der ligger det også noen film snutter med tj ,med 5,3.

Har en kompis som har en tahoe med en slik 5,3. den var de i løkken med ifjor slik han kjørte med den ville du ikke ha trodd om du så det. den motoren er det virkelig punsj i.

Har en 8,1 vortec i båten den kan jeg bare si god ord om..

« Siste redigering: Lø.,27,Januar,2007,05,25 av kjetil »

renegade

• Gjest
« Svar #118 på: Lø.,27,Januar,2007,12,20 »
Oki hvem har laget dette ledningsnettet da?

Da jeg holdt på med dette var jeg igjennom hele greia som du. derfor vet jeg at det mest forseg gjorte ledningsnettet er howell. kjøpte et fra painless først det var dårlig sammensatt å så ut som gjort i garasjen. så fikk jeg ett i fra speed and performance. det var så stivt at det ikke lot seg bøye rundt i motor rommet pga alle ledningen lå i krympe strømpe. Så det sendte jeg i retur.

Jeg har bestilt flere el sett fra howell og vært like fornøyd hver gang.

Har kjøpt 4 sett derfra til tpi lt-1 2 stk tbi.

Min lt-1 er 5,7 impala ss.

Pass på at alt følge med motoren. bare tennplugg ledningsnettet koster $
den går på platinium plugger 180 kr stk reim 800kr

1995 mod bruker maf sensor også

Du må også få med den orginale luftfilter tuten til insuget. er optin skadet eller dårlig koster den big$

ville mye heller gått for en tpi motor.

350 corvette tpi har alu topper, og ca 230-45 hk. samt vanlig fordeler.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/03-CHEVROLET-SILVERADO-TRUCK-VORTEC-ENGINE-MOTOR-5-3_W0QQitemZ130072384597QQihZ003QQcategoryZ33615QQrdZ1QQcmdZViewItem

dette er en perfekt motor for tj.
her har du det sist av teknologi fra GM
sjekk advace adapter sin side. de selger jo komplette tj kit for denne motoren.

der ligger det også noen film snutter med tj ,med 5,3.

Har en kompis som har en tahoe med en slik 5,3. den var de i løkken med ifjor slik han kjørte med den ville du ikke ha trodd om du så det. den motoren er det virkelig punsj i.

Har en 8,1 vortec i båten den kan jeg bare si god ord om..

Stein sliter med fru Halvorsen, dvs. TJ'en hans er ikke 10 år enda...

Kanskje vi skal oppsummere sånn sirka de forskjellige typer injection / åstalll osv:

Fra 1955 til tidlig 80-tall var det kun forgasser.
På 80-tallet kom så først TBI, som er en elektronisk forgasser, og skrus rett på et vanlig innsug, bruker også en vanlig fordeler.

Fortsatt på 80-tallet kom så TPI (Tuned Port Injection), først i Corvette, så Camaro og Impala SS.  Dette anlegget har det karakteristiske innsuget med et plenumskammer mitt mellom toppene, og de 180 grader bøyde røra (som forøvrig er så tynne at en bulker de for et godt ord...)  Fortsatt brukes en vanlig fordeler.  Corvette og etterhvert Camaro fikk alutopper, Impala'n fikk vel også det mot slutten - eller (?)
Truckene kjørte fortsatt med TBI oppsett.
Frem til nå er disse motorene omtalt som "Generasjon I".  Vi har nå kommet frem til 1992
TPI motoren kom med effekter rundt 230-280 hk eller noe sånt, TBI'ene noe lavere.

1992.
Debuten på "Generasjon II" motorene, som vanlig først i Corvette.
Her kommer så LT-1 motoren (igjen - de hadde vel også en LT-1 på 60-tallet ?)
Uansett, her kommer reverse cooling (toppene først, så blokka) som gjorde at en kunne kjøre med høyere komp.  Injection anlegget har nå fått et helt annet innsug, et felles plenum som før, men korte, innebygde lutfkanaler rett ned i toppene.  I tillegg er det MAF, ihvertfall på de første (?).
Vannpumpa er nå drevet av kammen og optispark tenning blir lansert, den gamle bakmonterte fordeleren er nå forlatt (for godt).
Denne motoren yter ca. 270 til drøye 300 hk, avhengig av bil.
Det er tydlig at GM ikke var helt fornøyd med "generasjon II", evn. at de allerede viste at dette var bare en mellomløsning ?  Uansett, Gen II gikk frem til 1997
Det var fortsatt TBI på truckene.

1997
Debuten av "Generasjon III" eller "LS1" (egenlitg LS(x), da de har kommer med mange varianter av denne motor'n.
I 2002 (?) blir hele motorn redesignet, ny blokk,  nye topper, nytt injection anlegg, "coil-on-plug" tenning osv. osv.
Innsuget er nå helstøpt i plast, og har lange kanaler liggende "på tvers" mellom toppene.
I tillegg til de gamle volumene, 305, 350 osv, kommer 4.8, 5.3, 6.0, 8.0 osv.
350'en i Corvette yter nå fra drøye 300 hk og oppover mot 400.
Såvidt jeg kan se, så blir nå alle de "vanlige" motorene utstyrt med alutopper.

I de senere år, etter 2002/3 kom Vortec motorene 4800, 5300 og 6000, disse er bygd for bruk i trucker (pickup, Taho, Suburban osv)
Ytelsene ligger her på fra 275hk og opp til drøye 300 (4.8 til 6.0), men dreimomentet er økt betraktelig på de større motorene, 285 (4.8), 325 (5.3) og 360 (6.0).  En ulempe med disse, er elektronisk gass, dette kan være vondt å få tilpasset.

1997-2002 var det 305 / 5000 og 350 / 5700.  Dette var motorer basert på Gen I blokk, men med moderne topper / injection / tenning.

2002
Generasjon IV blir lansert, største nyhet på disse er "displacment-on-demand", dvs. en mulighet for å kutte ut noen sylindre automagisk under bruk.  Disse er vel så moderne (og dyre ?), at de er vel litt utenfor vår bruk.

Hva skal en så velge (hvis en skal ha GM motor) ?
Tja, dette er styrt av avgifter (til fru Halvorsen), hvilke avgass krav som gjelder for din bil, og hvor mye motor enhver ser behov for.

For TJ'en, så ser en 305 /5000 eller en 350 /700 fra 1996-2002 for meg ut som noe nær den "perfekte" all-round motoren.  305'en har ca. 230 hk, 350'en har ca. 255 hk.  Er litt usikker, men jeg mener at disse kom med jerntopper og TBI (?)  Vil en så ha en lettere motor, så finnes det mange ettermarkeds alutopper til denne.  Pris starter vel på rett rundt $ 800 eller no' for motor og tilsvarende for toppene.

Hvis alle disse kom med TBI, så er det kanskje mulig å ettermontere LS-innsuget (?).  Uansett, TPI innsuget passer *ikke* på vortec toppene.

Hvis en klarer å få endret den elektroniske gassen, så er 4.8 eller 5.3 ogås en mulig løsning.

Alle disse motorene kommer med 4L60E girkasser.  Og har en da 4.56 / 33" eller 4.88 / 35", så får en i 4.e gir rett rundt 2000 tørn i ca. 90 km/t.

Og fortsatt så har vi ikke snakket om Ford (5.0) eller Jeep 5.2 / 5.9 ...

Alt fritt etter: http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Vortec_engine#5000 osv., osv.

Utlogget kjetil

• 360 CID
« Svar #119 på: Lø.,27,Januar,2007,19,57 »
 En ulempe med disse, er elektronisk gass, dette kan være vondt å få tilpasset.

Hmm min 8,1 har vanlig vaier speed.