Jeg vet at jeg har 200 kg lastekapasitet igjen før totalvekta overskrides.
Hvordan vet du det ?
Har du veid bilen din ?
En gang til:
Det er ikke utenkelig at den egenvekten som står i vognkortet er feil.
Kjetil, er du der ?
Kan du sjekke vognkortet på 4-liter'n for og se hva som står oppgitt i egenvekt ?
*HVIS* det er samme egenvekt på 4-liter som på 2,5, så har du/vi mye mere vekt å gå på.
I mitt vognkort, så stemmer det ihvertfall ikke. Egenvekten som er oppgitt der, er den som passer med 4 liter m/automat i USA...
Egenvekten på 2,5 liter m/manuell i USA er 50-100 kg *mindre* enn det som står i mitt vognkort.
Det betyr i så fall, at vi har 50-100 kg ekstra å gå på.
Og min mener jeg er en orginal 2,5 liter hardtop bil.
Stein Moe fra Amcar påstår at en standard 305 fra Camaro veier ca 80 kg mer enn min 2.5L
Stein Moe fra Amcar påstår at en standard TH 350 veier ca 55 kg med converter og at en TH 700 veier ca 80kg med converter.
Hvilken camaro motor er det (fra hvilken tidsepoke, dette har med materialene i motor'n å gjøre)?
En komplett støpejernsmotor eller støpejern m/aluinnsug eller støpejernsblokk m/alutopper + aluinnsug, er det med støpejernsmanifolder eller hedders, stor eller liten starter osv...
Kjører på 36" og da vil turtallet ligge på ca 2800runder, men med lock up vil den ligge på 2400 - 2500 runder.
og med 3.73 i akslingene vil den ligge i underkant av 2000 runder.
Hmmmm, jeg trodde faktisk ikke at th350 kom med lock-up konverter i det hele... (?)
En slik kombinasjon har jeg ikke klart å finne uten å gå for motorer med de grommeste delene og da prater vi store $$$$$$ Motoren passerer lett 50.000,- og det blir for dyrt!
Så inntil noen lager en Titan basert 700R4 med helium istedet for olje og en titan blokk med titan topper og innsug osv til en fornuftig penge, så blir nok kombinasjonen 305 med TH 350 og lock up på 3.73 giring i akslingene og 4:1 i transfer på 36" hjul.
Har ingen ambisjoner om å overstige 100.000,- på denne ombyggingen, men prøver å holde den i underkant av 50.000,- som jeg har råd til. Og da kan man ikke plukke på øverste hylle!
Når du sier 305, mener du da en gammeldags 305 fra 70-80 tallet, eller mener du en moderne 5.0 fra 90-tallet ?
En slik gammel motor tviler jeg sterkt at vi vil få igjennom pga avgass krav.
De toppene er noe av det dårligste GM noengang har lagd.
Dessuten, så kom de nesten aldri med injection, kun med forgasser.
Bygges det med injection & typisk vortec topper, så er det klart enklere.
Seff. kan en evn. kjøre på E85 når en skal godkjenne...
Vel, jeg fant lett en 5.3 liter LS(x) motor (støpejernsblokk m/alutopper) med "buy it now" pris på ca. 10 000, så kommer frakt & moms i tillegg. det blir vel da omtrent 15 000 ferdig inn til Gnore. Hvis en da regner ca. 5 000 for girkassa (4l60e) i tillegg, så er det ca. 20 000 for motor & gir.
Så kommer seff. ny radiator, adapter & alle de andre smådelene som skal til...
Jeg nekter fortsatt å tro at vektforskjellen mellom en 4-liter høvelbenk m/automat og en LS(x) motor m/støpejernsblokk og alutopper er veldig stor. Automatene tipper jeg veier såpass det samme, at den totale vektforskjellen blir omtrent lik 0.
Og skulle det være nødvendig, så finner jeg mange LS1 alumotorer m/automat, typisk pris $ 3500 ink. frakt i USA. Det blir under 30 000 for motor & gir, ferdig levert i Gnore.