Skrevet av Emne: Motorbytte i TJ  (Lest 65790 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

renegade

• Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #210 på: Sø.,12,Oktober,2008,08,40 »
Hei folkens!

Takk for mye nyttig info i denne tråden, er/blir meget lærerikt å følge med videre. Har selv gått til innkjøp av en TJ nå, så V8 er oppført på ønskelisten. Selv ser jeg for meg en Grand cheeroke som donorbil, aller helst den største, men det var disse karene hos BT da. Er det noen av dere som veit noe om Tyskerne har mye GC`er til en fornuftig penge?

AR

Har du vært her: http://backwoodsoffroad.com/, www.bildelsbasen.no, http://www.blocket.se/vi/15826642.htm?ca=11_s osv, osv.

Jeg husker ikke om du kan bruke en før 98 Grand motor, det er noen endringer i eksos utslipps vediene rundt 98-99 hvis jeg ikke husker helt feil.  Det kan påvirke valg av motor.  Har du en 96-97 TJ, så mener jeg det går med en eldre motor.

Ellers, så virker det som om en helst bruker Chrysler pickup motorer fremfor Jeep Grand motorer, jeg synes å husek at det var pga enklere elektronikk...

Utlogget yeyeye

• 360 CID
« Svar #211 på: Sø.,12,Oktober,2008,19,10 »
Hei folkens!

Takk for mye nyttig info i denne tråden, er/blir meget lærerikt å følge med videre. Har selv gått til innkjøp av en TJ nå, så V8 er oppført på ønskelisten. Selv ser jeg for meg en Grand cheeroke som donorbil, aller helst den største, men det var disse karene hos BT da. Er det noen av dere som veit noe om Tyskerne har mye GC`er til en fornuftig penge?

AR

Har du vært her: http://backwoodsoffroad.com/, www.bildelsbasen.no, http://www.blocket.se/vi/15826642.htm?ca=11_s osv, osv.

Jeg husker ikke om du kan bruke en før 98 Grand motor, det er noen endringer i eksos utslipps vediene rundt 98-99 hvis jeg ikke husker helt feil.  Det kan påvirke valg av motor.  Har du en 96-97 TJ, så mener jeg det går med en eldre motor.

Ellers, så virker det som om en helst bruker Chrysler pickup motorer fremfor Jeep Grand motorer, jeg synes å husek at det var pga enklere elektronikk...

Har en 2000 TJ, så jeg må sikkert satse på en model fra 2000 eller nyere! Ser de bruker Mopar motoren fra pickuper ja, så på en av linkene tidligere i tråden, der de tok hele elnettet fra GCèn. Hadde vært topp å kommet over en kræsjet en da!

Takk for linkene over, jeg er litt dårlig på å finne utenlanske bilsalgssider. Det blir mest med å se på ebay.

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

renegade

• Gjest
« Svar #212 på: Sø.,12,Oktober,2008,20,58 »
Hei folkens!

AR

Har en 2000 TJ, så jeg må sikkert satse på en model fra 2000 eller nyere! Ser de bruker Mopar motoren fra pickuper ja, så på en av linkene tidligere i tråden, der de tok hele elnettet fra GCèn. Hadde vært topp å kommet over en kræsjet en da!

Takk for linkene over, jeg er litt dårlig på å finne utenlanske bilsalgssider. Det blir mest med å se på ebay.

AR

Du har jo god tid på deg, med mindre du har lyst til å fore kassa til fru. Halvorsen enda mer:

http://www.toll.no/templates_TAD/ChangeVehicleStatus.aspx?id=77&epslanguage=NO#anchorResult

Beregnet med 1.e gangs reg 01.06.2000, da ble det drøye 50 000,- i extra avgift...

Jeg ville ha sjekket nærmere rundt det å bruke Chrysler pickup motor, det du må sjekke nærmere er om f.eks. 2000 modell pickup ecu er kompatibel med TJ'ens andre ecu'er (dashboard, convinence, airbag, osv, osv)

Det er helt sikkert slik at det kun er noen årsmodeller som er kompatible...

Lykke til
« Siste redigering: Sø.,12,Oktober,2008,23,46 av renegade »

Utlogget yeyeye

• 360 CID
« Svar #213 på: Ma.,15,Desember,2008,10,20 »
Hei igjen!

Sitter fremfor diverse valg fremmover, og har lyst på hint/tips fra dere ærfarne Jeepere. Drømmer jo om dette V8 greierne jeg også, men nå da jeg skal til med heving og 33" så kom jeg jo på at hær bør jeg vel tenke over noen valg først. Tenkte å gå for 4"heving med en gang, og da må jeg til med SYE med d samme. Så var det fort litt å tenke på, skal jeg satse på å bruke den orginale transferen med v8,blir det dumt å kjøpe cv mellomaksling for dana35 når jeg tenker å gå over til d44 etterhvert,likens med giringer i akslene hummmm....og hevesettet bør kansje kjøpes for 6syl, da v8 kommer til å veie mere osv osv. Er fort mye jeg kan glemme å tenke på hær, burde vel begynt med motor først sålkart, men har noen 33" som sågjerne skulle vært på bilen, skjemmes jo litt av å ha større reservehjul og vinterdekk en sommerdekka!
Har kansje sett for meg at det enkleste er å kjøpe en komplett V8 donorbil med kansje noen passende akslinger. Tips og råd mottas med takk, også om event. donorbil gjerne av lett krasjet type!

Arild Rabben
ohh.. silly me, again!

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #214 på: Ma.,15,Desember,2008,10,30 »
Du kan jo sikkert finne en donor TJ med V8 fra statene... I norge finnes det overhodet ingen pr idag, da min blir den første en gang på nyåret ( og sulle den bli kræsjet, så bygges den opp igjen av meg !!! ;-)

Jeg startet med drivverket med sikte på større motor og store dekk. Nå er jeg der hvor allt annet er på plass, så motor står for tur!

Det er vel bare OME som har "vektklasser" på hevesettene, og de fås kun i 2", så velger du Procomp 4" så er ikke det noe å tenke på. Orginal transfer ( må bygges om med både SYE og inngående / mainshaft aksel samt adapter, så denne kan du ta underveis i etapper uansett.

Start med hevesett og hjul, samt sye og evnt bakaksel. Dreving 2,5L = 4.88, 4.0L = 4.11. Når du senere setter inn annen girkasse, så sørg for en 4 trinss evnt 3 trinns med lock up. Da får du greit turtall på motorveien. Bittelitt høyt i 100km/t, men en sterk bil.

Lykke til!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

• Gjest
« Svar #215 på: Ma.,15,Desember,2008,11,03 »
Hei igjen!

Sitter fremfor diverse valg fremmover, og har lyst på hint/tips fra dere ærfarne Jeepere. Drømmer jo om dette V8 greierne jeg også, men nå da jeg skal til med heving og 33" så kom jeg jo på at hær bør jeg vel tenke over noen valg først. Tenkte å gå for 4"heving med en gang, og da må jeg til med SYE med d samme. Så var det fort litt å tenke på, skal jeg satse på å bruke den orginale transferen med v8,blir det dumt å kjøpe cv mellomaksling for dana35 når jeg tenker å gå over til d44 etterhvert,likens med giringer i akslene hummmm....og hevesettet bør kansje kjøpes for 6syl, da v8 kommer til å veie mere osv osv. Er fort mye jeg kan glemme å tenke på hær, burde vel begynt med motor først sålkart, men har noen 33" som sågjerne skulle vært på bilen, skjemmes jo litt av å ha større reservehjul og vinterdekk en sommerdekka!
Har kansje sett for meg at det enkleste er å kjøpe en komplett V8 donorbil med kansje noen passende akslinger. Tips og råd mottas med takk, også om event. donorbil gjerne av lett krasjet type!

Arild Rabben

Det desidert enkleste byttet er å bruke Chrysler / Jeep 8'er.
Emission utstyret er det samme, cpu'ene er like, dashboardet vil fungere osv, osv.

Og, ikke er det spes. dyrt heller - det er ingen som vil ha 5.2 motor'n som er den mest realistiske, så en slik får du for en billige penge.

NB! Jeg sa ikke at det var billig, bare billigere...

Begynn med å sjekke ut denne gjemmesiden: http://backwoodsoffroad.com/

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #216 på: Sø.,11,Januar,2009,10,30 »
For de som ikke følger med i garasjetråden min, så er nå den halve motoren ute, og den "nye" åttern på vei inn.

Stein-K sin garasje
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget yeyeye

• 360 CID
« Svar #217 på: Sø.,11,Januar,2009,14,42 »
Jeg følger i allefall garasjen din, med stor missunelse! ;) ;)
Endelig blir det!

Har sånn halveis begynt å søke for min, men usikker på donorvalg enda, tror jeg går for den muligens litt enklere dodge/jeep v8. Har kostnaden med alt av heving,dekk  osv først, så det er godt det er et år igjen til avgiftshelvetet er grtatis enda.

AR
ohh.. silly me, again!

Utlogget sandviper

• 401 CID
« Svar #218 på: Sø.,11,Januar,2009,17,06 »
Du må ikke ha SYE på 4" heving, min har motorløft og jeg har lite vibrasjoner. transfer platen min er ikke senket.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget yeyeye

• 360 CID
« Svar #219 på: Sø.,11,Januar,2009,19,15 »
 :D jasså gitt, trenger jeg ikke!!! jeg har forstått det slik at vibrasjoner kom alt ved 2,5" heving! Er mye mere for motorløft en transfer dropp iallefall, og tanken var jo 1 eller 2" bodylift med det samme. Nå skal jeg jo inn med åtter med tidene(forhåpentligvis) og bakaksel byttes mot d44, så egentlig hadde SYE vært fint å vente med, til ny drivlinje er klar. Har egentlig lyst på en løsning med konstant 4x4 mulighet også, men da bygger vel transferen mere også?  Pri 1 er jo opp i høyden og større hjul! hva bygger en GC v8 med automat og transfer tro, den har vel ikke bare parttime 4x4?

AR
ohh.. silly me, again!

Utlogget sandviper

• 401 CID
« Svar #220 på: Ma.,12,Januar,2009,14,58 »
Jeg har sikkert vibrasjoner og kommer nok til å merke forskjell hvis jeg monterer SYE men det er absolutt til å leve med. Jeg har en teori på att vibrasjonene som oppstår ved heving er fordi kryss som har vandret i samme vinkelen altfor lenge(gjerne slitte) plutselig får ny vinkel å gå i. Så kanskje nye kryss samtidig som motorløftet. PS du må ha BL skal du ha motorløft.

Vet ikke hvor lang en 5.2 V8 med auto og transfer er, men den har full time 4x4.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Jeep

• 401 CID
« Svar #221 på: Ma.,12,Januar,2009,17,05 »
Vet ikke hvor lang en 5.2 V8 med auto og transfer er, men den har full time 4x4.
5.2 fra grand cherokee ble levert med 231 de første årene. 242 ble vel levert ganske lenge på V8, men ikke de som ble tatt inn til Norge via importør
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #222 på: Sø.,25,Januar,2009,11,05 »
ville tro en V8 er kortere enn de vanlige I6 motorne. Og derfor kanskje gi noe mer plass hvis den blir plassert like langt frem som I6 motorn. Husk, en V8 har kun 4 sylindre i lengden. Ikke 6.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget yeyeye

• 360 CID
« Svar #223 på: Sø.,25,Januar,2009,13,25 »
Forsåvidt enig på den siste, men det er vel best å få vekta bakover, så utgangspunktet får være å gå ut ifra bakkant av motorene pga vektfordeling. En kan vel trekke den frem litt om en må såklart.
Er vel bare småtilpassinger dette, nå har jeg jo gammel nok bil også, bare å kjøpe seg en donorbil da ;) ;)
Må såklart selge 2000 TJ`n først da!

AR
ohh.. silly me, again!

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #224 på: Ma.,26,Januar,2009,21,40 »
Hemi 5,7 burde duge. sammen med den girkassa som følger. AEV har gjort det oppsettet og selger det komplett borti statene. Samme Hemin som sitter i Durango. Burde være kurant å få tak i. Og ledningsnett er ferdig.
350 HK burde holde en stund. og syns du det er i minste laget så lages det kompressorer til dette som øker til over 500  ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.