Skrevet av Emne: Motorbytte i TJ  (Lest 65798 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget simon

• Get a life!!
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #60 på: To.,30,November,2006,14,38 »
Griselekker  motor. Det er den som står i snøskredet mitt.  Bruker nesten ikke bensin og går som f. i den tunge bilen.   Blir moro i en TJ, ja.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

renegade

• Gjest
« Svar #61 på: To.,30,November,2006,15,42 »
Griselekker  motor. Det er den som står i snøskredet mitt.  Bruker nesten ikke bensin og går som f. i den tunge bilen.   Blir moro i en TJ, ja.

Den øverste mener jeg har alu topper, den nederste har støpejernstopper.
Mener også at det noe mindre effekt i den fra 96 enn den fra 97.
Mener det var et generasjonsskifte der (?)

Og det er slik som den øverste jeg har sett komplett på Ebay for rundt en $ 1500 til $ 2000 m/automat, ledninger, pumpe osv., osv.
Ulempen med den, er som sagt A/C pumpa som kommer i veien for venstre rammevange.

Alternativt, så kan en jo gå for en hel alu. motor, som sitter/satt i Corvette og noen camaro'er...

Utlogget simon

• Get a life!!
« Svar #62 på: To.,30,November,2006,17,00 »
Den har aluminium, ja.   Ca 300 HK ifg brosjyren.  De nyeste er de beste.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #63 på: On., 6,Desember,2006,00,25 »
For en del kjøretøy som blir registrert etter 1. januar 2007, vil avgiftselementet basert på slagvolum bli erstattet av et avgiftselement basert på CO2-utslipp.
Stortinget fattet 28. november 2006 vedtak om engangsavgift for 2007. Engangsavgiften beregnes i dag på grunnlag av kjøretøyets egenvekt, effekt og slagvolum. Avgiftselementet basert på slagvolum skal etter 1. januar 2007 erstattes av et avgiftselement basert på CO2-utslipp for en del kjøretøy som blir registrert etter 1. januar 2007.
Det er kjøretøy som registreres med CO2-utslipp, og som plikter å legge fram dokumentasjon for CO2- utslipp ved første gangs registrering, som får avgiften beregnet etter den nye modellen. Plikten til å dokumentere CO2-utslipp fremgår av kjøretøyforskriften kapittel 49. Statens vegvesen har lagt ut en oversikt over drivstofforbruk og CO2 utslipp for nye biler i 2001, 2002, 2003, 2004 og 2005, se for øvrig: www.vegvesen.no
I praksis gjelder dette personbiler (og drosjer) med tillatt totalvekt til og med 2,5 tonn som er registrert første gang etter 1. januar 2001. For personbiler med tillatt totalvekt over 2,5 tonn må kjøretøyet være registrert etter 1. januar 2002 for å kunne bli avgiftsberegnet etter den nye ordningen.
Også varebiler er oppdelt etter vekt og registreringsdato i forhold til den nye avgiftsberegningen. Varebiler med egenvekt til og med 1205 kilo må være registrert etter 1. januar 2006, mens varebiler med egenvekt over 1205 kilo først blir beregnet etter ny ordning etter 1. januar 2008.
Dette innebærer at engangsavgiften fortsatt vil bli beregnet med elementet slagvolum for en del kjøretøy. Dette gjelder særlig brukte kjøretøy, men også noen nye kjøretøy (bl.a. noen amerikanske) uten europeisk typegodkjenning. Ved avgiftsberegningen skal det da skilles mellom bensindrevne kjøretøy og de som benytter annet drivstoff
Fra 1. januar 2007 er det foreslått obligatorisk enkeltgodkjenning (forhåndgodkjenning) av bruktimporterte kjøretøy på trafikkstasjonen, før Tollvesenet forhåndsberegner engangsavgiften.

Statusendring
Når det gjelder avgiftsberegninger ved statusendring av kjøretøy som er førstegangsregistrert i Norge før 1. januar 2007, beregnes disse etter dagens avgiftssystem, dvs. uten CO2-elementet.

Det nye avgiftsystemet gjelder IKKE for endring av kjøretøy og IKKE for varebiler over 1205kg før i år 2008! Så jeg slipper å betale noe mer til nesteår for ombyggingen enn avgiften er pr idag!! Det var hyggelig lesning.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

• Gjest
« Svar #64 på: On., 6,Desember,2006,19,42 »

Det nye avgiftsystemet gjelder IKKE for endring av kjøretøy og IKKE for varebiler over 1205kg før i år 2008! Så jeg slipper å betale noe mer til nesteår for ombyggingen enn avgiften er pr idag!! Det var hyggelig lesning.

Du burde faktisk betale mindre for ombyggingen til neste år, faktisk eksakt 10% mindre...

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #65 på: On., 6,Desember,2006,22,43 »
Bilen er regga i juni, så de 10% kommer først etter da evnt..... Får se når motoren er på plass, kanskje jeg venter de siste 4mnd før jeg setter den i og godkjenner den. Men poenget ditt er riktig med at fradraget øker med 10% neste år....
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #66 på: Lø., 6,Januar,2007,11,35 »
Har funnet enda et firma i statene som tilbyr small block og long block, Gasser og innsprut restaurerte motorer. De er dog de første jeg har funnet som tilbyr noe så smått som en 305cid :o.

Har sent dem en forespørsel på en slik en og hva som kommer i tillegg av deler osv.  Har leita en del etter en TH 350 med lockup og de vokser visst ikke på trær.... Finnes plenty av dem uten lockup da :(

Link til motorsjappa i statene: http://www.cdpautomachine.com/ecatalog/indexpage.html

De har også standard Jeep motorer ( oppfriska ytelser!! ) og AMC osv!!
Min garasje

Webredaksjon JCN

renegade

• Gjest
« Svar #67 på: Lø., 6,Januar,2007,20,18 »
Har funnet enda et firma i statene som tilbyr small block og long block, Gasser og innsprut restaurerte motorer. De er dog de første jeg har funnet som tilbyr noe så smått som en 305cid :o.

Har sent dem en forespørsel på en slik en og hva som kommer i tillegg av deler osv.  Har leita en del etter en TH 350 med lockup og de vokser visst ikke på trær.... Finnes plenty av dem uten lockup da :(

Link til motorsjappa i statene: http://www.cdpautomachine.com/ecatalog/indexpage.html

De har også standard Jeep motorer ( oppfriska ytelser!! ) og AMC osv!!

Hvorfor skal du ha en th 350 ???  Lengden ??
Jeg ville helt klart ha gått for en th700 eller 4l60e (avhengig av hvor ny motor du velger).

Da får du 0,7 eller deromkring overdrive / 4.de gir.
De har vel også noe lavere 1.e gir synes jeg å huske.

SYE bør en putte på uansett.  I CJ'en min, så er mellomakslen akterover på ca. 55 cm.  Med 4" løft så er det helt greit, ingen vibrasjoner.

Har kikket på div. LS(x) gjemmesider, og det finnes mye artig i braketter, slik at en kan få fjernet A/C pumpa.  Da bør den passe bedre mellom rammevangene på TJ'en.

Vær generellt litt forsiktig med slike motorverksteder, de har som regel ikke så mye greie på motorer til vårt bruk.
De bygger som regel motorer med effektregister fra ca. 2500 til 6000.  Det er som regel ikke det vi er interessert i, vi trenger som regel effekten og dreimomentet fra tomgang til max. 5500 eller så.

I tillegg, så er det dreimoment som teller, hk er nokså uinteressant.
En tenkt motor er f.eks. en 350 stroka til 383, med en snill kam og effektive alutopper.
En slik motor vil typisk ikke yte mer enn 375-400 hk, men dreimomentet bør bli over 600 Nm...
Problemet her, er at det krever ganske mye mekking med cpu'er osv, for å få en slik motor til å gå rent nok for 97 og nyere (tror jeg).
For CJ'en er saken en heeeelt annen...

Fordelen med en slik take-out pakke, er at en får med alt av sensorer, ledninger, cpu'er osv, osv.

Den LS(x) en jeg tenker på, har alutopper, så vektmessig tror jeg ikke det blir noe problem.
Men en bør kanskje se litt på bremsene, hydraboost er helt klart et greit alternativ.

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #68 på: Lø., 6,Januar,2007,21,15 »
Sitat
Hvorfor skal du ha en th 350   Lengden ??
Jeg ville helt klart ha gått for en th700 eller 4l60e (avhengig av hvor ny motor du velger).

Ikke lengden men vekta !!!

En TH 350 veier ca 55 kg og en TH 700 veier over 80kg. I tillegg må du bygge om mellomakselen forover med et ekstra kryss.

Jeg sliter litt med å holde vekta innenfor totalvekta på bilen. Jeg har 200 kg  til rådighet inkl passasjer og bagasje, så hvis jeg putter i en 305 og en TH 700, så er lastekapasiteten nede i 110kg !!!! Det er ikke mye jeg får med meg da..... Men med en TH 350 så har jeg hele 140kg  :o

Hadde det ikke vært for vekta, så hadde jeg gått for en 700r4 kasse!!

Sitat
Vær generellt litt forsiktig med slike motorverksteder, de har som regel ikke så mye greie på motorer til vårt bruk.
De bygger som regel motorer med effektregister fra ca. 2500 til 6000.  Det er som regel ikke det vi er interessert i, vi trenger som regel effekten og dreimomentet fra tomgang til max. 5500 eller så.

Så om jeg ikke har det helt opptimale dreiemomentskurven det første året eller to... Jeg øker uansett nm fra 140 til godt over 250 i samme turtall og med 4:1 lavserie og 4:88 i akslingene så tror jeg ikke krafta er noe som helst problem uansett hva du mener....

Regner med å gå tilbake til 3.73 i akslingene ganske kjapt for å holde turtallet nede på motorveien, men fortsatt er ikke manglende kraft et tema.
Min garasje

Webredaksjon JCN

renegade

• Gjest
« Svar #69 på: Sø., 7,Januar,2007,01,08 »
Sitat
Hvorfor skal du ha en th 350   Lengden ??

Ikke lengden men vekta !!!

En TH 350 veier ca 55 kg og en TH 700 veier over 80kg. I tillegg må du bygge om mellomakselen forover med et ekstra kryss.

Jeg sliter litt med å holde vekta innenfor totalvekta på bilen. Jeg har 200 kg  til rådighet inkl passasjer og bagasje, så hvis jeg putter i en 305 og en TH 700, så er lastekapasiteten nede i 110kg !!!! Det er ikke mye jeg får med meg da..... Men med en TH 350 så har jeg hele 140kg  :o

Hadde det ikke vært for vekta, så hadde jeg gått for en 700r4 kasse!!

Sitat

Så om jeg ikke har det helt opptimale dreiemomentskurven det første året eller to... Jeg øker uansett nm fra 140 til godt over 250 i samme turtall og med 4:1 lavserie og 4:88 i akslingene så tror jeg ikke krafta er noe som helst problem uansett hva du mener....

Regner med å gå tilbake til 3.73 i akslingene ganske kjapt for å holde turtallet nede på motorveien, men fortsatt er ikke manglende kraft et tema.

Her tror jeg du tar litt feil, en th 350 veier vel rundt 120 lbs, mens en th 700 veier rundt 155 lbs.  Det er en forskjell på 35 lbs, som er rundt 15-17kg...
Hvorfor må du bygge om mellomakselen ?  Når jeg ser på bilder / skisser av de 2, så ser jeg ingen vesentlige forskjeller på venstre side av kassa.  Høyre side er forskjellig, men det betyr vel ikkeno på en TJ, hvis du ikke har byttet foraksel & transfer til noe som går på høyre side av motor'n ?  Eksosen må du jo uansett bygge spes., så det er vel ikke noe problem.

Som jeg har sagt før, på en CJ, så kan det hende en får trøbbel med en th700, men jeg vet om ihvertfall 1 som bruker den, og jeg mener at han bruker en vanlig mellomaksel forover.  Den er muligens av den tynne typen, men det er ikke noe ekstra ledd på den...(?)

Jeg ville gjort følgende:

Hvor mye vekt skal ut, altså motor & girkasse.
Hvor mye vekt skal inn, altså motor & girkasse.

Så ville jeg ha sett på forskjellige vektkombinasjoner av motor & girkasse som finnes.

Så, hvis jeg jeg f.eks. hadde vurdert en 305 m/jerntopper, og totalen ble f.eks. 30 kg for tung, da ville jeg ha byttet til alutopper evn. aluinnsug osv.  Husk også at headers er som regel vesentlig lettere enn støpejernsmanifolder.  Tilsvarende, en slik liten starter veier også mindre enn en vanlig.  Osv.

Hvis det alikevel skulle bli for tungt, jada er det jo "bare" å lempe inn en alumotor fra corvette / camaro / caprice SS e.lign.

Etter et kjapt søk på 'nettet, så kan det se ut som om en chevy jernblokk m/alutopper, aluinnsug og hedders bør veie omtrent eller litt mindre enn høvelbenken.  Så spørs det hva girkassa veier.

Jeg tror fortsatt at det mulig å få samme eller lavere vekt ved riktig kombinasjon av deler - uten å måtte bruke en aluminiumsblokk...

En annen ting: hva vet du om de vektene som er oppgitt i vognkortet ?

Da jeg kikket litt på mitt vognkort, så kan det se ut for at egenvekten er oppgitt ganske mange kg høyere enn den er i USA (med 4'er & manuell).
Den oppgitte vekten i vognkortet stemmer bra overens med en høvelbenk og automat, men min har jo 4'er og manuell.  Jeg mistenker at de oppga 1 vekt til myndighetene da bilene ble typegodkjente - og det var vekten med høvelbenk & automat.
(Hvis det stemmer, så har de som har 4'er, manuell og softtopp betalt altfor mye i avgifter...)

Hvis det er tilfelle, så betyr det at en må se på vektforskjellen mellom automaten til Jeep og den en ønsker å putte inn.
Hvis det alikevel ikke hjelper, ja da får en vel vise bilen med softtop...

renegade

• Gjest
« Svar #70 på: Sø., 7,Januar,2007,01,24 »

Nja, er vel forsåvidt ikke så redd for at det skal bli for lite effekt, mere det at en får det i et helt galt område.
Med en th350, så har du 1:1 i 3.e gir.  Med 4.88 i akslene, 35" hjul og 95 km/t, så snurrer du 8'er rett rundt 3000 tørn.  Hvilket muligens passer bra med en motor bygget for litt turtall.  Meeeen du kommer til å bruke *mye* bensin.  Og det blir sikkert ganske masete.

Med overdrive, typisk 0,7, så vil du derimot snurre rett i underkant av 2000 i samme hastighet, med overdriven inne.

Med 3.73, så er du nede i 2200 tørn - sånn sirka.  Men du har samtidig gitt fra deg noe i den lave enden.

Jeg ville ha beholdt 4.88, og funnet en kombinasjon av motor & 4-trinns girkasse som passet med vekta.

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #71 på: Sø., 7,Januar,2007,12,43 »
Sitat
En annen ting: hva vet du om de vektene som er oppgitt i vognkortet ?

Jeg vet at jeg har 200 kg lastekapasitet igjen før totalvekta overskrides.

Stein Moe fra Amcar påstår at en standard 305 fra Camaro veier ca 80 kg mer enn min 2.5L

Stein Moe fra Amcar påstår at en standard TH 350 veier ca 55 kg med converter og at en TH 700 veier ca 80kg med converter.

Sitat
Med 4.88 i akslene, 35" hjul og 95 km/t, så snurrer du 8'er rett rundt 3000 tørn

Kjører på 36" og da vil turtallet ligge på ca 2800runder, men med lock up vil den ligge på 2400 - 2500 runder.
og med 3.73 i akslingene vil den ligge i underkant av 2000 runder.

Sitat
Meeeen du kommer til å bruke *mye* bensin.

Men det har da bensinstasjonene nok av i disse dager, så det er bare å fylle når det er tomt..... ;)

Sitat
Jeg ville ha beholdt 4.88, og funnet en kombinasjon av motor & 4-trinns girkasse som passet med vekta.

En slik kombinasjon har jeg ikke klart å finne uten å gå for motorer med de grommeste delene og da prater vi store $$$$$$ Motoren passerer lett 50.000,- og det blir for dyrt!

Så inntil noen lager en Titan basert 700R4 med helium istedet for olje og en titan blokk med titan topper og innsug osv til en fornuftig penge, så blir nok kombinasjonen 305 med TH 350 og lock up på 3.73 giring i akslingene og 4:1 i transfer på 36" hjul.

Har ingen ambisjoner om å overstige 100.000,- på denne ombyggingen, men prøver å holde den i underkant av 50.000,- som jeg har råd til. Og da kan man ikke plukke på øverste hylle!
Min garasje

Webredaksjon JCN

renegade

• Gjest
« Svar #72 på: Sø., 7,Januar,2007,17,43 »

Jeg vet at jeg har 200 kg lastekapasitet igjen før totalvekta overskrides.

Hvordan vet du det ?
Har du veid bilen din ?

En gang til:
Det er ikke utenkelig at den egenvekten som står i vognkortet er feil.
Kjetil, er du der ?
Kan du sjekke vognkortet på 4-liter'n for og se hva som står oppgitt i egenvekt ?

*HVIS* det er samme egenvekt på 4-liter som på 2,5, så har du/vi mye mere vekt å gå på.

I mitt vognkort, så stemmer det ihvertfall ikke.  Egenvekten som er oppgitt der, er den som passer med 4 liter m/automat i USA...
Egenvekten på 2,5 liter m/manuell i USA er 50-100 kg *mindre* enn det som står i mitt vognkort.
Det betyr i så fall, at vi har 50-100 kg ekstra å gå på.

Og min mener jeg er en orginal 2,5 liter hardtop bil.

Sitat
Stein Moe fra Amcar påstår at en standard 305 fra Camaro veier ca 80 kg mer enn min 2.5L
Stein Moe fra Amcar påstår at en standard TH 350 veier ca 55 kg med converter og at en TH 700 veier ca 80kg med converter.

Hvilken camaro motor er det (fra hvilken tidsepoke, dette har med materialene i motor'n å gjøre)?
En komplett støpejernsmotor eller støpejern m/aluinnsug eller støpejernsblokk m/alutopper + aluinnsug, er det med støpejernsmanifolder eller hedders, stor eller liten starter osv...

Sitat
Kjører på 36" og da vil turtallet ligge på ca 2800runder, men med lock up vil den ligge på 2400 - 2500 runder.
og med 3.73 i akslingene vil den ligge i underkant av 2000 runder.
Hmmmm, jeg trodde faktisk ikke at th350 kom med lock-up konverter i det hele... (?)

Sitat
En slik kombinasjon har jeg ikke klart å finne uten å gå for motorer med de grommeste delene og da prater vi store $$$$$$ Motoren passerer lett 50.000,- og det blir for dyrt!

Så inntil noen lager en Titan basert 700R4 med helium istedet for olje og en titan blokk med titan topper og innsug osv til en fornuftig penge, så blir nok kombinasjonen 305 med TH 350 og lock up på 3.73 giring i akslingene og 4:1 i transfer på 36" hjul.

Har ingen ambisjoner om å overstige 100.000,- på denne ombyggingen, men prøver å holde den i underkant av 50.000,- som jeg har råd til. Og da kan man ikke plukke på øverste hylle!

Når du sier 305, mener du da en gammeldags 305 fra 70-80 tallet, eller mener du en moderne 5.0 fra 90-tallet ?
En slik gammel motor tviler jeg sterkt at vi vil få igjennom pga avgass krav.
De toppene er noe av det dårligste GM noengang har lagd.
Dessuten, så kom de nesten aldri med injection, kun med forgasser.

Bygges det med injection & typisk vortec topper, så er det klart enklere.
Seff. kan en evn. kjøre på E85 når en skal godkjenne...

Vel, jeg fant lett en 5.3 liter LS(x) motor (støpejernsblokk m/alutopper) med "buy it now" pris på ca. 10 000, så kommer frakt & moms i tillegg.  det blir vel da omtrent 15 000 ferdig inn til Gnore.  Hvis en da regner ca. 5 000 for girkassa (4l60e) i tillegg, så er det ca. 20 000 for motor & gir.
Så kommer seff. ny radiator, adapter & alle de andre smådelene som skal til...

Jeg nekter fortsatt å tro at vektforskjellen mellom en 4-liter høvelbenk m/automat og en LS(x) motor m/støpejernsblokk og alutopper er veldig stor.  Automatene tipper jeg veier såpass det samme, at den totale vektforskjellen blir omtrent lik 0.
Og skulle det være nødvendig, så finner jeg mange LS1 alumotorer m/automat, typisk pris $ 3500 ink. frakt i USA.  Det blir under 30 000 for motor & gir, ferdig levert i Gnore.

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #73 på: Sø., 7,Januar,2007,20,15 »
Sitat
Hvordan vet du det ?
Har du veid bilen din ?

Ja, jeg har veid den på vekt med feilmargin på +/- 100g, så jeg vet at hva den veier og hva jeg må foholde meg til. Hva den veide orginalt før jeg putta på vinsj, bakaksel, Teralow, SYE, hevesettet, bodyliftet, 5 stk 10x15" felger og 36", den kraftige dynamoen, dobble batterier, panser stål under tanken, rocksliders, diff cover, steering box skid plate, avstiver stag for panhard ekstra stereo, CD radio ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Summa summarum så sitter jeg igjen med en lastekapasitet på ca 200kg. Ja jeg skal skru av en god del av disse tingene før BT, men det er ingen vits i å lure seg selv heller...?

Sitat
Hvilken camaro motor er det (fra hvilken tidsepoke, dette har med materialene i motor'n å gjøre)?
En komplett støpejernsmotor eller støpejern m/aluinnsug eller støpejernsblokk m/alutopper + aluinnsug, er det med støpejernsmanifolder eller hedders, stor eller liten starter osv...

Det vet jeg ikke akkurat, men vi snakket om en TBI....

Sitat
Og skulle det være nødvendig, så finner jeg mange LS1 alumotorer m/automat, typisk pris $ 3500 ink. frakt i USA.  Det blir under 30 000 for motor & gir, ferdig levert i Gnore.

Jeg leter tydeligvis på et helt feil sted... Kunne du sendt meg en link til alle de stedene du finner disse tingene ? Det hadde vært gull!

Sitat
Hmmmm, jeg trodde faktisk ikke at th350 kom med lock-up konverter i det hele... (?)

Knut ratter rundt med en så vidt jeg vet.?...

Sitat
Når du sier 305, mener du da en gammeldags 305 fra 70-80 tallet, eller mener du en moderne 5.0 fra 90-tallet ?

Har hele tiden snakket om en orginal TBI motor fra midten av 90 tallet....
Min garasje

Webredaksjon JCN

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #74 på: Sø., 7,Januar,2007,20,19 »
Sitat
standard TH 350 veier ca 55 kg med converter og at en TH 700 veier ca 80kg med converter.

Har ikke fått veid en 4L automat kasse, men har løftet på begge og det er en del kilo forskjell på de, hvorpå TH 350 er vesentlig tyngre!!
Min garasje

Webredaksjon JCN