Da har jeg fundert & googlet & fundert & googlet osv.
Akkurat nå ser jeg fatktisk alvorlig på en løsning basert på Dodge / Chrysler.
318 / 5.2 eller 360 / 5.9 fra '97 til 2001 eller så.
5.2 kom med ca. 220 hk og 5.9 kom med 245 hk, dette siste blir kanskje litt i overkant for VaV, men jeg skal sjekke dette litt nærmere. De veier ca. 220 kg eller så, men kan lettes en del ved å bytet til alutopper fra f.eks. Edelbrock.
Hvorfor disse motorene ?
Jo, elektronikken på disse er kompatible med TJ'en. Computer'n har samme fasong, plassert på samme sted og har samme plugger. Det betyr at alle instrumenter osv. vil virke som de skal.
Utfordringen er å bygge samme ledningsnettene, men med gode manualer på begge deler, så burde ikke det være noe stort problem. Er vant til å lese koblingsdiagrammer osv.
Når det gjelder girkasser, så er det 3 muligheter: NV 4500 5-trinns manuell, den er mildt sagt skuddsikker, men veier bortimot 100 kg. Neste mulighet er NV3550, 5 trinns manuell, den satt bak 5.2'n men muligens ikke 5.9. Har ikke fult så dypt 1.e gir som NV4500, 4.0 - NV4500 har som regel 5.6. Men den veier ca. 50 kg, hvilket er mer spiselig.
Til slutt så har en automatene, men de har jeg ike fått sjekket vekt / lengde på.
Har funnet et firma i USA som har spesialisert seg på denne ombyggingen, vi får se hva de sier...
Og disse motorene koster ikke allverden i USA, det er jo også et moment...