Skrevet av Emne: Motorbytte i TJ  (Lest 65810 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

renegade

• Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #180 på: Sø.,25,November,2007,18,35 »
Da har jeg fundert & googlet & fundert & googlet osv.

Akkurat nå ser jeg fatktisk alvorlig på en løsning basert på Dodge / Chrysler.

318 / 5.2 eller 360 / 5.9 fra '97 til 2001 eller så.
5.2 kom med ca. 220 hk og 5.9 kom med 245 hk, dette siste blir kanskje litt i overkant for VaV, men jeg skal sjekke dette litt nærmere.  De veier ca. 220 kg eller så, men kan lettes en del ved å bytet til alutopper fra f.eks. Edelbrock.

Hvorfor disse motorene ?
Jo, elektronikken på disse er kompatible med TJ'en.  Computer'n har samme fasong, plassert på samme sted og har samme plugger.  Det betyr at alle instrumenter osv. vil virke som de skal.
Utfordringen er å bygge samme ledningsnettene, men med gode manualer på begge deler, så burde ikke det være noe stort problem.  Er vant til å lese koblingsdiagrammer osv.

Når det gjelder girkasser, så er det 3 muligheter: NV 4500 5-trinns manuell, den er mildt sagt skuddsikker, men veier bortimot 100 kg.  Neste mulighet er NV3550, 5 trinns manuell, den satt bak 5.2'n men muligens ikke 5.9.  Har ikke fult så dypt 1.e gir som NV4500, 4.0 - NV4500 har som regel 5.6.  Men den veier ca. 50 kg, hvilket er mer spiselig.
Til slutt så har en automatene, men de har jeg ike fått sjekket vekt / lengde på.

Har funnet et firma i USA som har spesialisert seg på denne ombyggingen, vi får se hva de sier...

Og disse motorene koster ikke allverden i USA, det er jo også et moment...

Utlogget kjetil

• 360 CID
« Svar #181 på: Ma.,26,November,2007,14,40 »
I en av mine tidligere innlegg var det vel det jeg sa, at mopar 5,2-5,9 er det enkleste å sette inn.
Ettersom de er kompatible med elektronikken som er i bilen fra før.

Hvorfor finne opp kruttet på nytt, når andre har gjort det med stor suksess..
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

renegade

• Gjest
« Svar #182 på: Ma.,26,November,2007,16,01 »
I en av mine tidligere innlegg var det vel det jeg sa, at mopar 5,2-5,9 er det enkleste å sette inn.
Ettersom de er kompatible med elektronikken som er i bilen fra før.

Hvorfor finne opp kruttet på nytt, når andre har gjort det med stor suksess..

Ja, du kan så si...

Grunnen til at jeg tenkte mest på chevy, var deleutvalget, det er mildt sagt enormt...

Men nå skal jo TJ'en være gatebilen, så da kan jo heller CJ'en få lov å få alle de gromme delene.

En må fortsatt ha tunga rett i munnen når en velger motor og ikke minst årsmodell / donor.  Samt få med seg alle delene som skal til, som f.eks. 2 charcoal beholdere, leak detection pump og en del annet ræl...

Meeeen det ser ut som om en 5.2 fra Jeep eller Dodge pickup fra 97 til 2001 eller så er kompatibel med instrumentene i TJ'en.

Et poeng er jo også at en kan muligens finne en helt komplett pakke med motor, girkasse og transfer.
Det ville forenkel det hele en god del.

Skulle gjerne ha vist lengden på en 4-trinns automat, fra flensen mot motor'n til flensen mot transfer'n ink. evn. adapter.  Så hvis noen har en ZJ eller GC eller hva de nå het i perioden 95-2002 m/8'er som kunne ha målt dette for meg, så hadde det vært fint.

Har som sagt funnet et firma i USA som har spesialisert seg på dette, skal sende de en mail & se hva de svarer...

Utlogget Ronny

• 360 CID
« Svar #183 på: Ma.,26,November,2007,17,20 »
Okay Per, så når du prater om gromme deler, så er det grise-organer det er snakk om? hihi  ;D ;D
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

renegade

• Gjest
« Svar #184 på: Ma.,26,November,2007,20,24 »
Okay Per, så når du prater om gromme deler, så er det grise-organer det er snakk om? hihi  ;D ;D

Snif-sniff, det lukter veldig harsk fisk her... ?

Men uansett:
Rett-og-slett fordi utvalget i f.eks. alutopper til Dodge er myye mindre enn til Chevy.
Eller innsug eller injection set-up eller adaptere eller stroker kit eller veiveaksler eller stempler i ymse størrelser, materialer eller råder i stort sett de materialene og utførelsene en kan tenke seg.
Og til priser som er vesentlig billigere enn deler til Mopar.

Når jeg da samtidig tenker at TJ'en skal være bruksbil, så er 2-4" heving, 33 eller kanskje 35" hjul, sperrer og en 220-240 hk greit nok.

Så kan CJ'en få alt det morsomme...

Utlogget kjetil

• 360 CID
« Svar #185 på: Lø., 8,Desember,2007,01,26 »
ja ja nei nei... vel vel..

Tenk på meg da Per som muligens tar ut grise hjerte for å sette inn en 4,2 igjen...

Vel gudene er gale.......... :o   ::)   :P

renegade

• Gjest
« Svar #186 på: Lø., 8,Desember,2007,12,06 »
ja ja nei nei... vel vel..

Tenk på meg da Per som muligens tar ut grise hjerte for å sette inn en 4,2 igjen...

Vel gudene er gale.......... :o   ::)   :P

Hvorfor i all verden gjør du det da ?
Da ville jeg i det minste bygd en 4.0 stroker, det skal jo omtrent ingenting til for å få den til å funke i en CJ ?
En stroker har vel bortimot 230-250 hk + dreimomentet fra 4.2 + fuel injection.

Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det vel snakk om 4 ledninger fra kabelklysa til 4.0 som trengs å tilkobles CJ'en ?
Og tar du med en AW4 automat, så får du overdrive også.
Og D300'en passer rett på aw4'en, du trenger muligens en clocking ring, men det skal være alt.

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
« Svar #187 på: Sø., 9,Desember,2007,00,00 »
Grisesakte men sikkert går det litt fremover med å prosjektet.....

Var innom han jeg kjøpte motoren av ( gjennom ). Der stod det 3 stk LS6 motorer. Splitter nye i kasse :P Angret litt på den bittelille tassen jeg handlet da, men en kort tanke senere på de par hundre tusen kronene i avgifter det hadde blitt, så gikk følelsen over  :-X

Har rotet frem litt deler og begynt å pirke på forberedende øvelser med oppfrisking og overhaling av div biter som skal på plass. Men ettersom jeg ikke har noe sted å stå før jobben er på beina igjen etter brannen, så ser det ut som dette blir et senvinters prosjekt. Har sjekket med et par steder om å sette bort større deler av jobben for i det hele tatt å bli ferdig med det, men enten har ikke vedkommende tid, eller lommeboka mi dybde nok. Vet at ting koster og tid = penger, men det blir for dyrt å sette det bort til "større" firmaer". Så tiden vil vise.....

Og Kjetil, jeg må si meg enig med Per her. Såsant du ikke setter istand børsa til en orginal perle!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget kjetil

• 360 CID
« Svar #188 på: Ma.,10,Desember,2007,07,44 »
He he ..

Vel Greia er den at..

Har jo v8 lt-1 motor i cj`n.  Den er ikke så glad i mye vann, pga elektronikk som kan skape seg noe voldsomt.. 

Lt-1 = optispark/opticrap..

Men jeg skal først prøve noen triks på den før jeg begynner å demontere.

For å være føre var, har jeg kjøpt en 4,2 med 999 autokasse her fulgte det med alt som jeg kvittet meg med for 10 år siden.

Hvis jeg ikke får lt-1 til å bli så vanntett som jeg håper. gjør jeg kort prosess¨.
Da er det ut med v8ern så inn med 4,2`n.

Det eneste vi kommer til da å gjøre med den 4,2`n er tbi kit.Eventuelt hesco mpi kit.

renegade

• Gjest
« Svar #189 på: Ma.,10,Desember,2007,10,41 »
He he ..
Vel Greia er den at..
Har jo v8 lt-1 motor i cj`n.  Den er ikke så glad i mye vann, pga elektronikk som kan skape seg noe voldsomt.. 
Lt-1 = optispark/opticrap..
Men jeg skal først prøve noen triks på den før jeg begynner å demontere.
For å være føre var, har jeg kjøpt en 4,2 med 999 autokasse her fulgte det med alt som jeg kvittet meg med for 10 år siden.
Hvis jeg ikke får lt-1 til å bli så vanntett som jeg håper. gjør jeg kort prosess¨.
Da er det ut med v8ern så inn med 4,2`n.
Det eneste vi kommer til da å gjøre med den 4,2`n er tbi kit.Eventuelt hesco mpi kit.

Kanskje disse kan hjelpe: http://www.delteq.com/default.htm ?

Ikke billig, men det kan muligens fikse problemet.
I tillegg, så ble vel optisparken på de senere utgavene forseglet, med en egen utlufting ?

Utlogget kjetil

• 360 CID
« Svar #190 på: Ma.,10,Desember,2007,21,48 »
min er forsegelt med egen utlufting. men jeg er forsatt ikke helt sikker på at den tåler så mye vann alikavel.

men "time vil sjov"

Først må jeg "bare" reparere den engelske pasienten(landrover freelander) til min far, så holder jeg på å ta litt rust på gvogna som jeg skal selge, TJ holder jeg på med  viair kit og arb ting å tang.
Pluss att badet til mor står i tusen deler.. Når jeg er ferdig med alt det så kan jeg se på lt-1 motorn...

Tidsklemma er over meg som en kald hånd fra helvete.....

Utlogget Ronny

• 360 CID
« Svar #191 på: Ti.,11,Desember,2007,00,09 »
.....og du har ikke små barn engang.... ;D

Du er velkommen til "arbeids-koloni" i Drammen, om du må "vekk" for å få gjort noe med det som er mest viktig...(jeep og sånn).

Kan ikke fruen bare bade i sjøen da....bare ett steinkast dit for dere ;D
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget kjetil

• 360 CID
« Svar #192 på: Ti.,11,Desember,2007,10,25 »
.....og du har ikke små barn engang.... ;D

Du er velkommen til "arbeids-koloni" i Drammen, om du må "vekk" for å få gjort noe med det som er mest viktig...(jeep og sånn).

Kan ikke fruen bare bade i sjøen da....bare ett steinkast dit for dere ;D

Den kolonien er det ikke noen umulighet at jeg tar til takke med etter julestria......
Æhh badet tar den tiden det tar.. har jo mekka et dusjkabinett i kjellern, så vi overlever.
Arb timene jeg bruker på den engelske pasienten får jeg i gjen med tripple renter i bad bygging..

D 44`n skal jeg slpe ut av bua mi i dag. Så litt er på gang... da....

Utlogget kjetil

• 360 CID
« Svar #193 på: Ma.,31,Desember,2007,13,10 »
Vel Her er svaret hvis man ikke skal finne opp kruttet helt på nytt av.

Nå får man kjøpt ferdig wiring kit til TJ for 5,2 og 5,9 mopar v8 motor. Enklere er det ikke..

http://backwoodsoffroad.com/cgi-bin/imcart/display.cgi?item_id=bwowhtjv8&cat=4&page=1&search=&since=&status=

renegade

• Gjest
« Svar #194 på: Ma.,31,Desember,2007,17,20 »
Vel Her er svaret hvis man ikke skal finne opp kruttet helt på nytt av.

Nå får man kjøpt ferdig wiring kit til TJ for 5,2 og 5,9 mopar v8 motor. Enklere er det ikke..

http://backwoodsoffroad.com/cgi-bin/imcart/display.cgi?item_id=bwowhtjv8&cat=4&page=1&search=&since=&status=

Det er det "firmaet" jeg har snakket om.  Er ikke rare firma, det er 2 karer som driver verksted, med dette som attåt næring (trur eg).
Meeeen det viktige: de får skryt på alle de fora jeg vet om når temaet har vært Dodge 8'er i TJ...
Så de virker seriøse nok.

Akkurat kabelklysa bekymrer meg ikke så mye, det skal jeg fikse greit med de nødvendigie skjemaene, de tar forøvrig $ 700 for å bygge den klysa.  Og da må de ha klysa fra TJ over til seg.  De penga kan jeg heller bruke på noe annet morsomt, som f.eks alutopper til motor'n.

Det jeg derimot skal snakke med de om, er om de kan ordne en komplett motorpakke, evn. hva de skal ha for det.