Skrevet av Emne: Girkasse cj3a med B20 motor Trenger HJELP..  (Lest 3308 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget cj3avagder

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Girkasse cj3a med B20 motor Trenger HJELP..
« på: Fr., 5,Juli,2013,10,15 »
Hei. Har nylig handlet meg en CJ3a med b20 motor og bv202 nf1 gir og transfer. Etter mange timer for å få den kjørbar finner jeg ut på første prøve tur at girkassa lager mye stygge lyder spes i revers uten på drag. Samt at transfer kassa er altfor lavt giret etter min smak. Regner med at lyden kommer av et dårlig lager så det kan jo repareres, men har lyst på litt mere fart etter veien også. Så da er spørsmålet hva passer sammen av girkasser og transfer kasser på b 20?? Har lest mye på nett men det står jo så mye rart der ute. Volvo valp er vel et alternativ men her er det også noe forskjeller etter det jeg forstår.

Har noen der ute noe for salg eller kan forklare dette godt for meg. Vill gjerne få kjørt litt i sommer.

Håper noen kan hjelpe, selv om det muligens er litt feil med volvo motor.. :)

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Girkasse cj3a med B20 motor Trenger HJELP..
« Svar #1 på: Ti., 9,Juli,2013,08,45 »
Flott bil du har, håper jeg får tatt en titt snart  ;)
Det var veldig vanlig å sette en Volvo B18/20 (og senere B21/23) i Jeep på 70 og 80 tallet.  Det var svenskene som "push'et" adaptere slik at dette var mulig.  Har sett både adapter mellom clutch-hus  og gearkasse(bruker da orginal Jeep T90 kasse og D18 transfer) og adapter mellom gearkasse og transfer (bruker da Volvo M40 kasse og orginal D18 transfer).  Vi vel anbefale sistnevnte versjon da man får 4 synkroniserte gear og kan bruke Volvo "Laplander" clutch (som er en solid sak).
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139