Skrevet av Emne: ULYDER BAK I BILEN  (Lest 2593 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget RØROS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 148
ULYDER BAK I BILEN
« på: To.,13,Juni,2013,20,31 »
På min TJ har det hele tiden vært noen dunke-lyder ved kjøring på ujevnt underlag. Faktisk så høres lydene bare jeg kjører over en skjøt i asfalten. Begynner å lure på om demperne er i ulage, men de funker bra mht "gynging". Eller kan det være noe med de lange "armene" som holder akslingene? Merker av og til samme lyd fra fronten også.
Noen som har noen formening om hva som lager spetakkelet?

Utlogget Skyjacker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 309
  • JK-09
Sv: ULYDER BAK I BILEN
« Svar #1 på: To.,13,Juni,2013,23,37 »
Sjekk cross-bar'en bak. På min YJ var det ene festet knekt, så tok bare vekk hele driten.
Jeep Wrangler JK-09

Utlogget RØROS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 148
Sv: ULYDER BAK I BILEN
« Svar #2 på: Fr.,14,Juni,2013,10,18 »
Takk for tipset! Jeg skal få slengt lørja på en løftebukk over helga så får vi se. Men hvordan blir kjøreegenskapene etter å ha fjernet cross bar'en?

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: ULYDER BAK I BILEN
« Svar #3 på: Fr.,14,Juni,2013,10,42 »
Takk for tipset! Jeg skal få slengt lørja på en løftebukk over helga så får vi se. Men hvordan blir kjøreegenskapene etter å ha fjernet cross bar'en?
Helt Je..... ville jeg tro :o :o :o!

Må ikke finne på å kjøre uten den på en TJ. På YJ er det ingen problem.

Forskjellen er at YJ har bladfjærer som er festet både foran og bak.
TJ'en har spiralfjærer med kontroll armer som er kun festet foran, og en track/ krossbar som har til funksjon å holde igjen hele akslingen fra å "skli ut" under bilen, i sving.
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget RØROS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 148
Sv: ULYDER BAK I BILEN
« Svar #4 på: Fr.,14,Juni,2013,14,46 »
Tok en sjekk av kjerra her ute på tunet. Årsaken til dunkelydene viste seg å ikke ha noe med hjulopphenget å gjøre. Det var faktisk noe så såre enkelt som at braketten for reservehjulet var litt løs! Jeg skrudde den til og dermed ble det stille, gitt.
Men det er noen gnisse/knirkelyder fra hjulopphenget, muligens noen tørre gummiforinger? Det forsvinner når jeg kjører på våt vei eller har tatt underspyling.

Bare til opplysning så er jeg allergisk mot ulyder og lekkasjer fra kjøretøyene mine. Jeg får håravfall og uryddig gangsett, og blir djupt såra og vonbroten av de nevnte ting.

Forøvrig noen som vet hvordan man skal få bedre tetting mellom bakrute og bakluke? Det kommer inn vann bare det meldes regnvær....

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Sv: ULYDER BAK I BILEN
« Svar #5 på: Fr.,14,Juni,2013,16,40 »
Finner du ut av det tror jeg jaggu du blir en rik mann.. :P
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Sv: ULYDER BAK I BILEN
« Svar #6 på: Lø.,15,Juni,2013,17,46 »
Tok en sjekk av kjerra her ute på tunet. Årsaken til dunkelydene viste seg å ikke ha noe med hjulopphenget å gjøre. Det var faktisk noe så såre enkelt som at braketten for reservehjulet var litt løs! Jeg skrudde den til og dermed ble det stille, gitt.
Men det er noen gnisse/knirkelyder fra hjulopphenget, muligens noen tørre gummiforinger? Det forsvinner når jeg kjører på våt vei eller har tatt underspyling.

Bare til opplysning så er jeg allergisk mot ulyder og lekkasjer fra kjøretøyene mine. Jeg får håravfall og uryddig gangsett, og blir djupt såra og vonbroten av de nevnte ting.

Forøvrig noen som vet hvordan man skal få bedre tetting mellom bakrute og bakluke? Det kommer inn vann bare det meldes regnvær....

Jeg har kjøpt denne: http://www.jeep4x4center.com/ppr-lift-gate-trim-weather-strip-kit-ppr-tm59tm60.html

Venter på den. Håper den tetter bedre. Flere som er fornøyd med den ser jeg..

RW