Skrevet av Emne: "Grinding" lyder når man svinger.  (Lest 5293 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: "Grinding" lyder når man svinger.
« Svar #15 på: Lø.,31,August,2013,10,51 »
Den grinding lyden har eg o, kjenner det i venstre sving f eks venstre i rundkjøring, men føles for meg som om det kan være drivverk, eventuelt diffene som prøver å låse /bremse seg...?  ???
Kan være eg er helt på jordet,

Har hatt grinding lyd ved full sving som høres og føles som du beskriver, var ganske sikker på att det var i diffen bak, fjerna litt olje og tilsatte ei flaske med slipp-middel, ingen forandring og regna vel med et forestående havari, bytta olje og filter i gearkasse (uten att jeg trodde det skulle hjelpe, men vanlig to årlig rutine) etter dette forsvant nesten all "grinding" lyd ?? noe jeg var skråsikker på kom fra aktre diff. Gearkassa har gått ca 10 000 siden overhaling (som sa takk og farvell etter 250 000 km), det var en del veldig fint metal "støv" på magneten.
Tenkte dette kan være noe dere andre som har "grinding-lyd-ved-full-sving-som-ikke-finner-ut-av-hvor-lyden-stammer-fra" kan prøve. (?)

Utlogget Trygvea

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: "Grinding" lyder når man svinger.
« Svar #16 på: Lø.,21,September,2013,15,46 »
En kamerat med lik bil hadde samme knurringa i sin bil, men det kom etter oljeskift, mente han, så kom eg tilfeldigvis over en link et sted hvor det stod at disse bilene IKKE skal ha ATF+ på transferkassa lenger... Eg tok servicen på min sist selv, men på et merkeverksted som overtok jeep for noen år siden, så mistenker sterkt at det er vanlig atf+ eg har fått i nevene...
Den nevnte kameraten bestillte olje hos maldal til oss og har skiftet den også...  Vips var lyden borte....  ;D
Naturen er finest gjennom frontruta

Utlogget Thomahawk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 130
  • I DISLIKE YOUR HYBRID!
    • GRANDPARTS
Sv: "Grinding" lyder når man svinger.
« Svar #17 på: Lø.,21,September,2013,20,41 »
Mest sannsynlig diff lyd,
Lenge siden diff og transfer har fått stell???
Prøv skifte olje, brukt Redline 75w-140 (inkl FM)
eller annen syntetisk olje og MOPAR FM 4oz bak 2.5oz foran hvis du/dere har Quadradrive,,,
NV247 fluid KUN i transfer (QD).
Hjullager lager lign lyd, men burde være konstant og bli verre ved lengre kjøring.
Sjekkes ved å løfte hjulet av bakken. Ta tak kl 3 og 9, dytt frem og tilbake og se etter slakk.
Drivledd klakker ved sving, burde være konstant det også.

Også er det ALTID lurere og ta seg bryet m å ta av diff coveret, rense diff drev m bremserens el lign, inspisere tenner, rense magneten, sette på lokket og fylle olje på igjen,
Istedenfor å bare ta den late veien og suge diffen nesten tom og la all gugga værra igjen og fylle på.
Dette er latskap og slett arbeid.

Lykke til ;)
« Siste redigering: Lø.,21,September,2013,20,47 av Thomahawk »
Thomas Grandparts
2004 Jeep Grand Cherokee 4.7HO Overland
2.5" BDS, Bilstein, IRO adj arms, 17" Procomp, 31" General Grabber AT2, Addco, 3" Kolak exhaust, superchip tuner, more to come +++

Buildt thread: http://www.jeepforum.com/forum/f197/jeep-norway-2th-buildt-overland-upgrade-1813490/

Utlogget Trygvea

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: "Grinding" lyder når man svinger.
« Svar #18 på: Ma.,23,September,2013,21,03 »
Hele hensikten med oljeskift e jo å få ut all dritten... Ikke tynne den ut  ;D
Naturen er finest gjennom frontruta

Utlogget AndrewWJ2001

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: "Grinding" lyder når man svinger.
« Svar #19 på: Fr.,30,Januar,2015,15,47 »
Veldig lenge siden har svart her nå men fikset ikke problemet før i 2014. Tenkte jeg kunne nevne hva som fikset det.
Byttet servopumpa og problemet ble borte. Ingen ulyder fra servo system når man svinger helt til høyre eller venstre. Dette med forbehold om at det er nok væske i systemet.

Angående lignende lyder når man svinger så kan det som tidligere nevnt i tråden være diffene. Har bytta væske og tilsatt riktig mengde Friction Modifier på begge og er bare front diffen som fortsatt lager lyder. Må nok fylle litt til.  Dette skjer som regel etter å kjørt bilen god å varm og deretter utføre kraftige svinger eller svinge på hard underlag. Utifra det jeg har forstått er det lamellplater i diffene som da er "limited slip" delen av diffene. Uten riktig mengde FM vil ikke disse platene slippe ved hastighets forskjell på hjulene.

Problemet nå er at det noen ganger lager en liten "tute" lyd når jeg svinger på rattet.
Fant noen TSBer på problemet på jeepwj siden. Enten en ganske dyr fiks eller en billig en.

http://www.wjjeeps.com/tsb/tsb_wj_190600.pdf

http://www.wjjeeps.com/tsb/tsb_wj_1900502.pdf

http://www.wjjeeps.com/tsb/tsb_wj_1900203.pdf

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: "Grinding" lyder når man svinger.
« Svar #20 på: To., 5,Februar,2015,20,02 »
Har også hatt den honk lyden sammen med litt vibrasjoner i rattet, men det er bare på sommeren og ikke på vinteren så det er tydelig det har noe med varme å gjøre. Hvorfor er det sånn tro? Var det sånn på din også?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: "Grinding" lyder når man svinger.
« Svar #21 på: Sø., 8,Februar,2015,02,07 »
Har en sånn "ule lyd" når jeg svinger på rattet noen ganger jeg også!

Utlogget AndrewWJ2001

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: "Grinding" lyder når man svinger.
« Svar #22 på: Ti.,10,Februar,2015,11,03 »
Har også hatt den honk lyden sammen med litt vibrasjoner i rattet, men det er bare på sommeren og ikke på vinteren så det er tydelig det har noe med varme å gjøre. Hvorfor er det sånn tro? Var det sånn på din også?

Hmm ja virker som det er den lyden. Og ja kan faktisk hende dette bare skjer om sommeren for har ikke hørt noe i det siste. Skal sjekke de tingene som er nevnt i pdf'ene å se om det kan være det.