Skrevet av Emne: MYSTISK HYLELYD  (Lest 1512 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget RØROS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 148
MYSTISK HYLELYD
« på: Ti.,28,Mai,2013,22,33 »
På lørja mi så er det av og til en ganske høy hyle/pipelyd når jeg svinger i lav hastighet, feks i en rundkjøring eller kryss. Det er verst når jeg svinger til venstre. Lyden blir borte hvis jeg rører bremsepedalen. Det er verst i tørt vær.

Kan det være bremseklossen som bør byttes (ca 5mm igjen på dem) eller er det manko på kobberpasta som er årsaken?
Har sett i håndboka jeg har fått tak i at det kreves en spesiell 12-kant pipe for å få av kaliperne. Noen som vet eksakt dimensjon på denne, og om det er mm eller tommer?
Har hatt nye klosser liggende noen måneder, riktignok fra Biltema men de duger kanskje?

Utlogget Erik S

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: MYSTISK HYLELYD
« Svar #1 på: On.,29,Mai,2013,09,21 »
13mm 12 kant kopp passer.

Grunnen til pipelyden kan være slakke i hjullager.
Erik Selbekk
90194745
Medl.nr 82

Utlogget RØROS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 148
Sv: MYSTISK HYLELYD
« Svar #2 på: On.,29,Mai,2013,18,43 »
Jeg fant årsaken i dag da jeg sjekket bremsene litt nærmere. La på litt kobberpasta på bevegelige deler, men det viste seg at hele greia skyldtes at et av disse tynne skjoldene på innsiden lå for nær "godset" i selve hjulspindelens nedre kant. Inn med en stor flat skrutrekker og vri den litt, og vips så var ulyden borte. Ulyden var sånn typisk metallisk resonans fikk jeg høre av en kis på Esso'n her.