Skrevet av Emne: Erfaringer med Grand Cherokee 3.1 T,D?  (Lest 13290 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerexII

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Erfaringer med Grand Cherokee 3.1 T,D?
« på: On.,29,Mai,2013,12,42 »
Noen andre her som har gjort opp sine erfaringer om disse bilene?
Hva har dine problemer evnt vært?
 
Jeg gikk i fjor sommer til innkjøp av en 2001 registert Jeep Grand Cherokee pga behov/ønske for en bil med litt høy bakkeklaring, 4 hjulstrekk og dieselmotor.
 
Dette er noe jeg i ettertid har angret sterkt på da bilen har kostet meg uhorvelige utgifter i forhold til reprasjoner utenom service og det jeg vil betrakte som vanlige slitedeler.
Første problemet som dukket opp var at girkassen, av automatisk type ikke fungerte slik den skulle, den rykket og nappet under girskift til og starte med, så etterhvert ville ikke reversen, 1-2 gir fungere lengere, og tilslutt ble det havari på girkassen og denne måtte byttes.
Dette ble meget dyrt, men noen kan være uheldig tenkte jeg og bet i det sure eplet.
 
Etterhvert som vinteren kom så bød det på nye problemer, mye problemer med det elektriske i bilen, motorkutt, varmeapparat som ikke fungerte slik det skulle, feil indikator lamper som blinket som et juletree.
Etter feilsøk så ble det konkludert med at store deler av bilens ledningsnett måtte skiftes, heller ikke en billig affere, men det løste størstedelen av feilene, pytt pytt tenkte jeg denne gangen.
Neste problem på trappen var at motoren bynte og trekke dårlig, samt mye røyk ut av eksosen, problemet ble raskt konkludert med en ødelagt turbolader.
Denne fikk jeg skiftet, og problemet ble borte.
 
Kort tid etter begynte motoren og bruke kjølevann i større mengder, søkte litt på nett og fant ut at dette ikke var uvanlig på denne 3.1 Turbo diesel motoren, og årsaken var defekte topplokk.
Alle 5 topplokkene ble skiftet, med tettningspakninger og alt, dette ble jo bra tilslutt.
Eu-kontrollen kom i vår, snart 1år siden bilen ble innkjøpt, her ble det avdekket større rustangrep i understell, innfestning til understellsdeler.
Her måtte hjulopphenget og forstillingen demonteres for rust reprasjoner, dette fikk jeg min svigerbror til og gjøre, så ble ikke så veldig dyrt.
Nå sitter jeg altså her med en bil jeg har påkostet vel så mye som den ble kjøpt for, og bare venter og lurer på hva det neste som vil skje er.
 
Den har nå gått rundt 149,000km og er i følge NAF ikke en påkost/utskiftninger som på noen måte er normalt for en bil av denne årsmodell og kilometerstand. NAF kunne også fortelle at de hadde vært ute for mye feil og problemer med denne bilmodellen.
Kan desverre ikke anbefale noen og kjøpe en slik bil, da jeg ser at det er meget mange andre som har tilsvarende problemer med sine, blir rett og slett bare et frustrerende og dyrt bilhold.
 
Siste oppkommende var ulyder/hakking fra bakstilling/differensial, viste seg at det meste inni der var bare mos igjen av, så denne måtte også skiftes..
-91 Citroen XM 2.1TD
-89 Citroen BX GTI
-93 Jeep Grand Cherokee 5.2 V8 (mangler motor)
-07 Phazer FX turbo, mountain ski, 345/36-38 kam. Delvis bråkepotte.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Erfaringer med Grand Cherokee 3.1 T,D?
« Svar #1 på: On.,29,Mai,2013,13,32 »

Det er virkelig ille å høre om alle disse problemene som du har hatt med bilen, enda så "lite" den har gått.

Min egen erfaring er ikke helt ulikt, men de problemene jeg har hatt har vært noe annerledes.

Jeg har nok brukt noe i underkant av hva du har brukt - la oss si 50 tusen - for å få den hvor den er i dag. Det meste gjort selv, men ikke alt.
Fremdeles ikke OD (bortsett fra når den selv vil) men ellers fungerer alt tilfredsstillende. Til og med en fungerende Lockup. Det rare er at jeg er fremdeles glad i bilen:)

Det som har slått meg er hvor mye av problemene som du og jeg og sikkert mange andre har opplevd med 3.1 TD, er sansyneligvis forårsaket av dårlig vedlikehold. Har noen kjøpt en slik bil med alle servicer utført av Jeep verksted? Finnes de?

Min egen bil var dårlig vedlikehold og jeg har måttet betale prisen. Har ofte tenkt at jeg burde ha betalt 20 tusen mer og fått meg en velholdt bil med utførte servicer. Nå vet jeg hva jeg skal gjøre neste gangen. Det kan hende at disse Jeepene er mekkebiler og at så å si ingen, innleverer de ved hver serviceintervall. Mulig jeg må bytte til en helt annen type bil neste gangen, hvis jeg vil ha én som ikke får masse problemer på grunn av dårlig vedlikehold.

Synd, fordi disse Jeepene er noe for selv.

 



Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Erfaringer med Grand Cherokee 3.1 T,D?
« Svar #2 på: On.,29,Mai,2013,13,57 »
har hørt at denne teerexII er et forumtroll  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerexII

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Sv: Erfaringer med Grand Cherokee 3.1 T,D?
« Svar #3 på: On.,29,Mai,2013,19,23 »
Kan også nevne at førerdøren min løsnet og falt av på min bil i en rundkjøring, ikke helt optimalt spørr du meg..


Teerex: Hva mener du her?
-91 Citroen XM 2.1TD
-89 Citroen BX GTI
-93 Jeep Grand Cherokee 5.2 V8 (mangler motor)
-07 Phazer FX turbo, mountain ski, 345/36-38 kam. Delvis bråkepotte.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Erfaringer med Grand Cherokee 3.1 T,D?
« Svar #4 på: On.,29,Mai,2013,19,27 »
at du har for mye fritid  8)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerexII

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Sv: Erfaringer med Grand Cherokee 3.1 T,D?
« Svar #5 på: On.,29,Mai,2013,19,30 »
Har heller for mye utgifter..
-91 Citroen XM 2.1TD
-89 Citroen BX GTI
-93 Jeep Grand Cherokee 5.2 V8 (mangler motor)
-07 Phazer FX turbo, mountain ski, 345/36-38 kam. Delvis bråkepotte.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Erfaringer med Grand Cherokee 3.1 T,D?
« Svar #6 på: On.,29,Mai,2013,19,35 »
ja men ikje på Jeep  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Erfaringer med Grand Cherokee 3.1 T,D?
« Svar #7 på: On.,29,Mai,2013,19,58 »
motor å bakaksel skal vel kunne kjøres mer enn 150000 km,bilen må ha vært misbrukt får å ødelegges så mye

Utlogget Tun

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 95
Sv: Erfaringer med Grand Cherokee 3.1 T,D?
« Svar #8 på: To., 6,Juni,2013,16,39 »
Nå har "min"Laerdo 3,1 quadra gått nesten 250000, byttet topper, simmer ring gearkasse/motor. Den er kald om vinteren, tenker å lage meg en innretning alla de på forumet, bremsekalipperene er skiftet da det viste seg at de gamle stemplene utvidet seg i bremsevæsken??!! Ny front rute, nylig EU Øvre bærearm og kule + høyre og venstre stag bak nedre skiftes ca 3000 med frakt fra Morris + 2 nye cv boots eller belger...arbpenger ca 7000,-.....Ja og lyder bak i krappe svinger...aner jeg en ny diff snart(bestillte nettop tilsetning hos Morris)?? bare å drenere olje tørke magnet (skifte lokk pga rust), fylle på ny med slipp middel?? Er det slik i front og??

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Erfaringer med Grand Cherokee 3.1 T,D?
« Svar #9 på: To., 6,Juni,2013,23,22 »
bare å drenere olje tørke magnet (skifte lokk pga rust), fylle på ny med slipp middel?? Er det slik i front og??

Husk å kjøp pakningssilikon til montering av lokket. Hvis du har kjøpt Mopar sin tilsetning, så skal det på ei hel flaske på bakaksel og ei halv flaske på framaksel. Hvis du har Quadradrive da?

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Erfaringer med Grand Cherokee 3.1 T,D?
« Svar #10 på: Lø., 8,Juni,2013,01,50 »
Var å prøvekjørte en 99 3.1 TD Limited i dag som har gått 223000 km (kjører til daglig en 98 XJ 2.5 TD) og ble veldig imponert over bilen igrunn! :) Dette var første gang jeg kjørte en WJ. Synes komforten var nydelig og den er temmelig rolig inni i forhold til XJ ihvertfall. Man hører jo såklart VM-femmeren, men synes det mest var sjarmerende og fin rekkefemmer lyd 8) , og den går roligere og lunere enn 2.5 TD.
MEN, det er noe jeg lurer på og vil spørre dere her om som har peil på denne type bil. Jeg synes den lugget litt når den gira, og var litt treg "på å koble inn" reversen etter jeg satt spaken i "R" Skal disse kassene være sånn eller burde jeg styre unna bilen? Altså den gira forholdsvis fint, men reagerte litt på denne nøkkingen...
Kikka etter rust ved gummiene til spiralfjærene, men kan ikke si jeg så noe som så veldig ille ut.
Den var også litt rar på rattet i sving i 60-80 km/t da rattet "vugget" litt frem og tilbake på seg. Hva kan dette være tro?
Lurer på å kjøpe denne, men tenker litt på denne kassa... Vet dere hvor langt disse kassene er kjent for å holde før evt. overhaling må taes? Vil jeg ha et billigere bilhold fremover med min trofaste, men mere spartanske og enkle 2.5 TD XJ (i forhold til WJ såklart, ike ellers :) ) , velger jeg nok å beholde denne noen år til...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Erfaringer med Grand Cherokee 3.1 T,D?
« Svar #11 på: Lø., 8,Juni,2013,03,16 »
Kanskje bedre å finne en som er kjørt kortere, eller i allefall prøvekjøre en for å sammenligne.
Alt avhenger jo av pris. Får du en veldig rimelig WJ 3,1 må du nok kalkulere med å koste på den på et eller annet stadium om du skal ha den en stund.

Denne virker som et røverkjøp http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42026306 og den har NY automatkasse av en eller annen grunn, den hadde jo lav km. allerede, og siste årsmodell med 3,1. Laredo har bl.a. ikke samme problematikk vedr. 2-sone klimaanlegget som Limited.

Uansett er det mye bil for pengene med dagens prisnivå, selv om det ikke er japsekvalitet på alt.
Det meste av deler får man alltids tak i billig fra utlandet. Det er arbeidskostnaden som stikker avgårde med pengene om man må ha bilen på verksted for det meste av evt. reparasjoner.
Vet ikke hvor mye av rusten under fjærskålgummien som kan avdekkes uten å ta av fjær og gummi, hvis da ikke rusten er kommet for langt allerede. Noe kan nok skimtes fra undersiden.

Personlig ville jeg kanskje ha sett etter en V8 om jeg fikk velge på nytt. Det passer mitt bruksområde og personlige ønsker bedre tror jeg.
Min er nå rundet 106.000 km så jeg kan ikke snakke av egen erfaring vedr. alle feil som kan oppstå før/etter 200.000 km.

Litt pussig forresten at vi som har Jeep skriver seriøse innlegg i en tråd startet av en forumtroller uten Jeep  ;D
« Siste redigering: Lø., 8,Juni,2013,03,25 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Erfaringer med Grand Cherokee 3.1 T,D?
« Svar #12 på: Lø., 8,Juni,2013,14,53 »
Kanskje bedre å finne en som er kjørt kortere, eller i allefall prøvekjøre en for å sammenligne.
Alt avhenger jo av pris. Får du en veldig rimelig WJ 3,1 må du nok kalkulere med å koste på den på et eller annet stadium om du skal ha den en stund.

Denne virker som et røverkjøp http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42026306 og den har NY automatkasse av en eller annen grunn, den hadde jo lav km. allerede, og siste årsmodell med 3,1. Laredo har bl.a. ikke samme problematikk vedr. 2-sone klimaanlegget som Limited.

Uansett er det mye bil for pengene med dagens prisnivå, selv om det ikke er japsekvalitet på alt.
Det meste av deler får man alltids tak i billig fra utlandet. Det er arbeidskostnaden som stikker avgårde med pengene om man må ha bilen på verksted for det meste av evt. reparasjoner.
Vet ikke hvor mye av rusten under fjærskålgummien som kan avdekkes uten å ta av fjær og gummi, hvis da ikke rusten er kommet for langt allerede. Noe kan nok skimtes fra undersiden.

Personlig ville jeg kanskje ha sett etter en V8 om jeg fikk velge på nytt. Det passer mitt bruksområde og personlige ønsker bedre tror jeg.
Min er nå rundet 106.000 km så jeg kan ikke snakke av egen erfaring vedr. alle feil som kan oppstå før/etter 200.000 km.

Litt pussig forresten at vi som har Jeep skriver seriøse innlegg i en tråd startet av en forumtroller uten Jeep  ;D
Hehe! Ja det var det derre forbaska forumtrollet ja... Jaja, drit i det! :P Takker for bra svar! Ser ut som et kupp den røde Laredoen, men synes jeg skal ha en med klimaanlegg og skinnseter når jeg først skal kjøpe en WJ som er en såpass tøff og luksuriøs bil også er det ikke pent med den grå plasten på Laredo.
Den jeg tenker på står på Telemark Bil i Skien og ligger til 130.000. Jeg har fått pruta den ned til 120.000 og den har full servicehistorikk også er den undersetells og hulromsbeskytta i 2007, så den så veldig bra ut under og generelt i karosseriet med tanke på rust også.
Tror jeg er for skeptisk til å kanskje måtte igjen bytte topper på en VM diesel, mulig overhaling av den automatkassa etterhvert også hvis det spjeldet ryker i varmeapparatboksen... Da snakker vi plutselig 70-80.000 bare i rep. ::) Kan sikkert kjøre 300.000 eller mer før det skjer noe, men det vet jeg jo aldri.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Erfaringer med Grand Cherokee 3.1 T,D?
« Svar #13 på: Lø., 8,Juni,2013,15,26 »
Sånn generelt, vil 2,7 være et tryggere kjøp uansett eller...? Har a hørt om feil på de motorene og automatkassene og... Kanskje uansett mer utsatt for feil på diesel-WJ enn diesel-XJ?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Erfaringer med Grand Cherokee 3.1 T,D?
« Svar #14 på: Lø., 8,Juni,2013,20,42 »
For min del er klimaanlegg eller vanlig AC ett fett og det samme. det viktigste er jo at det blir kaldt i bilen  :) Mindre sjanse for trøbbel med vanlig AC.
Har enda ikke etterfylt gass på min AC, og det er minst 5 år siden det har blitt gjort, om det noen gang har blitt gjort da. Fikk uventet VELDIG god bruk for AC i "hetebølgen" som rammet nordnorge i neste 3 uker nå.
Og så slipper man de klamme eller kalde skinnsetene som har en tendens til å sprekke....

Den grå plasten blir lysere med årene (solbleking (men kan enkelt shines opp på ymse måter), eller byttes. Koster ikke så mye fra USA.
Eller de kan lakkes i ønsket farge naturligvis. Skal kanskje ha mine i koksgrå, lakk som tåler litt mere enn vanlig billakk.
Fordelen er jo at de tåler litt mere, ingen billakk som tar skade eller sprekker. Her er det bare å bruke bilen uten å måtte være altfor forsiktig.

Når man snakker bil i denne prisklassen så syns jeg ny automatkasse må veie tyngre enn om det er lakkerte fangere eller ikke  :)
Men ut i fra bildene så ser mine stoffseter ut som nye i forhold til den på finn. Men det kan jo være et synsbedrag.
Ut i fra bildene av front og bakfanger så er han kanskje ikke så nøye med det kosmetiske vedlikeholdet selv om bilen har god servicehistorikk. Ville ha tatt han få minutter å få den mere presentabel på bilder. Så det er bare å prute, hehe.
2001 Laredo var forøvrig en anti-treverks bil. Dvs. de har fjernet enhver antydning til treverk på dashbord osv. Smaken er som baken.

Før jeg begynte å parkere i solen så min slik ut:
« Siste redigering: Lø., 8,Juni,2013,21,04 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.