Skrevet av Emne: KOBLING AV LED-KJØRELYS  (Lest 1862 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget RØROS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 148
KOBLING AV LED-KJØRELYS
« på: Ma., 6,Mai,2013,22,43 »
Jeg har kjøpt et sett med LED kjørelys hos BilXtra, art.nr 401005. Disse har innebygget styring, og en styrekabel skal til nærlys. Har prøvd å koble på kabelen til pæra på det ene hovedlyset, men intet skjer. Meningen er at når det settes spenning på styrekabelen, skal LED- lysene slukke.
Har hørt noe om at + og - på lyset kan være forskjellig mht hva som brytes.

Noen som har et tips om hvor jeg kan hente + på nærlys?

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: KOBLING AV LED-KJØRELYS
« Svar #1 på: Ma., 6,Mai,2013,23,42 »
Hmmm, det hørtes rart ut. Mener det er + lederen til pærene som brytes... Men hvis de har konstant spenning på + og - brytes, kan du bruke + signal fra parklys?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget RØROS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 148
Sv: KOBLING AV LED-KJØRELYS
« Svar #2 på: Ti., 7,Mai,2013,22,55 »
Reglene sier at parklysene skal virke sammen med kjørelys. Men kjørelys skal ikke funke sammen med nærlys og fjernlys. Samtidig så er gjerne slik på nye biler i dag at kjørelysene er kun nærlys uten park/skilt/dashbordlys. Slik var det faktisk på TJ'en min også men jeg fant en sikring under dashbordet for det opplegget.

Inntil videre får jeg bruke LED-lysene bare koblet over tenninga men med en ekstra bryter. Får passe på å slå av kjørelysene når nærlys osv skal brukes.

Kravet om automatiske kjørelys bortfalt for mange år siden, men det er nå greit at de tennes/slukkes via tenninga. Kjekt med LED da det bruker omtrent null strøm og vises godt.