Skrevet av Emne: Kort eller lang vifterem 2001 3,1TD?  (Lest 4642 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Kort eller lang vifterem 2001 3,1TD?
« på: Sø.,28,April,2013,15,11 »
Iht delelageret hos Mobile Bergen (Mopar deleforhandler) skal WJ 3.1TD med motornr tom 73B-30754 ha kort rem, og motornr fom 73B30755 skal ha lang rem. Problemet er bare at jeg ikke klarer å lese av motornummeret. Motornummeret skal visstnok være preget inn i motorblokken i nærheten av der hvor motoroljepeilepinnen går inn - altså et nokså utilnærmelig sted i motorrommet. Mobile Bergen kan dessverre ikke fortelle meg mitt motornr. Jeg vil helst ikke ta av den gamle for å måle. Remmen er gammel, morken og helt klart moden for utskifting. Remmen er grisedyr i Norge og bør bestilles fra utlandet.

Mopar delenr kort rem 5015962AB, alternativt delenr 8PK2490 som betyr åtte riller og lengde i mm.
Mopar delenr lang rem 5080840AA, alternativt delenr 8PK2550.

Det er sannsynlig at de fleste 1999- og 2000-årsmodellene skal ha kort rem og de fleste 2001-årsmodellene lang rem. Min Jeep er produsert i oktober 2000. Iht wjjeeps.com ble samtlige 2001-modeller produsert fra juni 2000 til juli 2001. Mitt rammenr er 1JGWB8411Y503968. De seks siste sifrene er løpenummer, Y før løpenr betyr at den er bygget på Steyr-fabrikken, og ett-tallet før der igjen betyr 2001-modell.

Så til spørsmålet: Er det noen som vet, ut ifra jeg skrevet ovenfor, om jeg skal ha kort eller lang rem? Evt, er det noen som har klart å lese av motornummeret?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kort eller lang vifterem 2001 3,1TD?
« Svar #1 på: Sø.,28,April,2013,20,58 »
Min produsert i januar 2000 (men reg i nov. 2000) har kort reim. Kort er nok vanligst.
De er jo såpass billige fra ytlandet at du kan jo bestille en av hver, eller ta av den gamle og måle. Det er relativt enkelt å ta den av. Men du får alltids solgt den som ikke passer.
Jeg har en kort reim liggende, jeg skulle bytte men den gamle var like hel og fin som den nye etter 100.000 km så jeg avventer litt til jeg har tatt motorvask bl.a. før jeg bytter.

Vedr. INA-clutchen (reimhjulet på dynamoen), har du den ?

"TSB`n ja: Gjelder for alle WJ/WG fra Østerrike med 3,1 td med produksjonsnr på motor lavere enn #73B26392
Reimhjulet på dynamo blir erstattet med noe de kaller "INA clutch" samt en støvhette som dekker senter av reimhjulet."

Sitat fra annen tråd:
Ser at det er to lengder, enten 98" (2485-2490 mm) eller 100,4" (2550 mm) til 99-01 WJ. Skjønner ikke helt hvorfor.
Ref: her http://www.ebay.co.uk/itm/SERPENTINE-BELT-JEEP-GRAND-CHEROKEE-1999-2001-3-1-TD-/330761205150?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4d02e7759e

og her
http://www.ebay.co.uk/itm/SERPENTINE-BELT-LONGER-TYPE-JEEP-GRAND-CHEROKEE-1999-2001-3-1-TD-/310648216406?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4854139b56#ht_952wt_827
« Siste redigering: Sø.,28,April,2013,21,17 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Kort eller lang vifterem 2001 3,1TD?
« Svar #2 på: Sø.,28,April,2013,21,28 »
Legger ved bilde av dynamoen. Antar jeg har vibrasjonsdemperen INA-clutch ut ifra støvdekselet du nevner. Dermed kan jeg ikke konkludere med kort rem. Jeg har tidligere lest gjennom de andre trådene, men fant ikke noe entydig svar.

Løsningen er nok å bestille to remmer fra England.

Ellers meldte Morris 4x4 torsdag at fjærene mine ikke blir sendt før i slutten neste uke. Grrr...

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Kort eller lang vifterem 2001 3,1TD?
« Svar #3 på: Sø.,28,April,2013,21,33 »
Et kjapt blikk på mitt eget bilde avdekker jo et nummer  :o Jeg har kikket mange ganger før uten å se så mye som et tall eller en bokstav. Jeg får heller prøve å tyde tallene.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kort eller lang vifterem 2001 3,1TD?
« Svar #4 på: Sø.,28,April,2013,21,37 »
ja nettopp.. det står jo div. nr på gammelreima. ja. kanskje tilfeldig at det kom med på bildet ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Kort eller lang vifterem 2001 3,1TD?
« Svar #6 på: Sø.,28,April,2013,22,19 »
Enda en tråd http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,5356.msg34065.html#msg34065

Jeg kjøpte reim fra rockauto, samme som nevnt i tråden til Lincoln Navigator 5.4

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kort eller lang vifterem 2001 3,1TD?
« Svar #7 på: Sø.,28,April,2013,22,24 »
det var vel det nummeret her som dukket opp på reima http://www.reparts.net/parts/jee-46510628f
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Kort eller lang vifterem 2001 3,1TD?
« Svar #8 på: Sø.,28,April,2013,22,36 »
Korrekt, og hvis mitt lille søk stemmer betyr det at remmen jeg har bestilt er 2490mm lang, mens den som sitter på jeepen var 2488mm da den var ny. Dvs samme lengde for alle praktiske formål.

Jeep/Mopar opererer tydeligvis med to forskjellige delenumre på den korte remmen, riktignok med 2mm forskjell på lengden:
5015962AB og 46510628F. Sistnevnte er den som er trykket inn på remmen. Er det Chrysler-logoen som kan skimtes på remmen like til venstre for delenr?
 

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kort eller lang vifterem 2001 3,1TD?
« Svar #9 på: Sø.,28,April,2013,22,48 »
det er nok VM logoen

2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Kort eller lang vifterem 2001 3,1TD?
« Svar #10 på: Sø.,28,April,2013,23,04 »
Selvfølgelig!

Apropos VM Motori, jeg kom til å tenke på en av dine kommentarer om den nyeste utgaven av JGC i tråden om WJ med lav km. Du sa noe sånt som at det ok å drømme om en splitter ny en. Enig i det, i utgangspunktet. Men hvis jeg tenker meg om er jeg ikke helt sikker. Jeg tror jeg hadde gått lei ganske kjapt, eller etter et år eller noe.

Jeg synes det er veldig givende å eie wj-en. Bare jakten etter korrekt vifterem er artig. Det å kunne gjøre nesten alt selv på egen bil er stas, synes jeg. En eier av ny JGC tør nok ikke annet enn å benytte seg av merkeverkstedene. Når man eier en wj og skrur og oppdaterer selv får man samtidig tilfredsstilt lysten etter noe nytt. En ny vifterem, eller et sett nye fjærer holder for meg  :)

Jeg tror nesten jeg må beholde jeepen i mange å, på ren trass, bare for å bevise at den fantastisk bra. Og hvis jeg noen gang mot formodning, skulle få noen problemer med noe som kan relateres til VM, skal jeg holde godt kjeft og heller reparere i smug med garasjeporten lukket  :D
« Siste redigering: Sø.,28,April,2013,23,12 av Navyen »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kort eller lang vifterem 2001 3,1TD?
« Svar #11 på: Ma.,29,April,2013,00,25 »
Ja forsåvidt enig, etter noen år med VM-WJ uten å ha den på verksted så blir man etterhvert nødvendigvis godt kjent med de fleste knep og triks for å holde den vedlike.
Både på godt og ondt men mest godt kanskje. Man får ta læringskurven å finne ut hva som funker eller ikke av deler fra øst og vest. Noen billigdeler er bra, mens noe er elendig.
Bilen skiller seg også litt ut i mengden og med litt heving og litt assortert utvalg av dekk så kan man ha mye moro både sommer og vinter for de som ikke må holde seg på veien.
Etterhvert så går vel bruksverdien og hobbyinteresseverdien over salgsverdien så da kan man jo like godt beholde den noen år siden km. stand er så lav.
En ny JGC til 850-900.000 hvorav mesteparten sikkert er avgiftskroner er ikke spesiellt aktuellt å investere i kan man si, iallefall ikke før de ringer fra Hamar.
Har for mye annet å bruke penger på (les båt, båt, båt, hus)  :)
Har forresten båt med 6-syl VM-diesel.
« Siste redigering: Ma.,29,April,2013,00,30 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Kort eller lang vifterem 2001 3,1TD?
« Svar #12 på: Ma.,29,April,2013,00,37 »
Jeg husker du har nevnt VM dieselen i båten. Hva slags båt, forresten?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kort eller lang vifterem 2001 3,1TD?
« Svar #13 på: Ma.,29,April,2013,00,48 »
En klassiker, iallefall snart. Windy 27 1984-modell. 4,2 liters 250 hk motor fra 1998, men veiva knakk i 2003. Så har vel ikke hatt de beste følelser for VM kvalitet siden da.
Men det skyldtes jo et problem med for dårlig festing av svingningsdemperhjul med dertil hørende følgeskader/senskader.
Selve motoren ellers er en flott sak med elektronisk styrt direkte dieselinnsprøytning (i motsetning til indirekte på 3,1 TD) og fin gange/lyd.
550 Nm originalt, men kan chippes til rundt 650 Nm.



Her en utgave med litt større turbo og 300 hk http://www.youtube.com/watch?v=SmYB3cBD5Ls

Mercruiser (senere Cummins-Mercruiser) overtok BMW Marinedieselfabrikken sent på 80-tallet og overtok dermed VM-motorene som ble marinisert der, og etterhvert videreutviklet av VM.
BMW brukte ikke sine egne dieselmotorer den gangen av en eller annen grunn. De var kanskje ikke bra nok til formålet. I dag bruker Yanmar BMW dieselmotorer i visse motormodeller.
« Siste redigering: Ma.,29,April,2013,00,57 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Kort eller lang vifterem 2001 3,1TD?
« Svar #14 på: Ma.,29,April,2013,01,09 »
Jeg husker godt Windy 24 og 27. Byttet du veivakslingen, eller ligger Windyen tørt?