Skrevet av Emne: Rust i ramme tj :-(  (Lest 7743 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget bimmer3

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Rust i ramme tj :-(
« på: To.,11,April,2013,13,26 »
Tok en titt på ramma i dag for å se om det var noe rust.
Bakre del av rammen var ganske dårlig :( ved skålen til fjæra bak, og selve skålen var ganske dårlig. Noen som har vert borti dette før og som veit hvor man får tak i ny skål (bakre rammedel fra knekken over akslingen og bak)?

Utlogget guttorm

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 21
Sv: Rust i ramme tj :-(
« Svar #1 på: Ti.,23,April,2013,22,18 »
Hei tror den fjærskåla er en rustfelle da det ligger en plastskive oppe på skåla og samler dritt det er vel mulig og skære ut og sveise  i nytt det samme gjelder ramma, skåla kan de sikkert skjære ut på et plate verksted vil jeg tro. hadde ikke blandet noen myndighetspersoner inn i dette for da for du bare problemer.
wrangler 98 35" 4"heving og godkjent.

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Sv: Rust i ramme tj :-(
« Svar #2 på: To.,25,April,2013,21,22 »
Er ikke sikker,  men tror kanskje denne kan brukes,  hvis dere sjekker,  så legg resultat på forumet da, sikkert flere i samme situasjon;


http://www.rustysoffroad.com/rustys-rear-coil-spring-mounts-pair.html 
« Siste redigering: To.,25,April,2013,21,36 av Geir G K »
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Rust i ramme tj :-(
« Svar #3 på: Sø.,10,November,2013,23,48 »
Jeg skulle egentlig bare skifte hjul og dempere i dag, men måtte pirke litt i ramma. Det skulle jeg aldri gjort. Bilen er nå mentalt avskiltet.  :'(

Rusten kom snikende. Det er lett å se at den har kommet innenfra, var mye sand inni rammen der hvor det har rustet. Sikkert samlet rikelig med saltvann hver vinter. Vanskelig å se at noe er galt på utsiden før det er alt for sent. Festene til fjærskålene er også godt angrepet. Festet til kontrollarmen til bakakslingen hadde en sveis som var helt løs...

Hva gjør man med slikt? Ser man kan kjøpe deler som kan sveises inn på feks. autorust.com. Noen som har erfaringer?

-97 TJ

Utlogget bimmer3

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: Rust i ramme tj :-(
« Svar #4 på: Ma.,11,November,2013,21,21 »
Dette er kjedelig, hadde en gammel yj før, der var det ikke noe rust i rammen. Mulig tj'n har dårligere kvalitet på stålet i rammene.

Har hatt dette problemet på min tj >:( det er bare å setta seg til rette og sveise, tar litt tid. Jeg tok av eksos, bakakselen og tanken. Greit å komme til da. Lagde meg nye fjær skåler på bak akselen med 6mm plate, håper den holder noen år :P


Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Rust i ramme tj :-(
« Svar #5 på: Ma.,11,November,2013,21,43 »
Har denne vært understellsbehandlet av noe slag?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Rust i ramme tj :-(
« Svar #6 på: Ti.,12,November,2013,10,54 »
Jeg har hatt bilen i snart 10 år og i denne perioden har den ikke vært behandlet.

Den foreløpige planen er som følger:

Bestille slike: http://autorust.com/store/jeep/wrangler_tj_full_center_section_with_rear_trail_arm_mounts

Løfte body helt av rammen for å lettere kunne jobbe på den. (Tidsestimat 15-20 timer)

Kutte av delene med rust og erstatte med delene fra autorust, samt sveise inn nye skåler til fjærene. Noen forslag til gode deler til dette? Hvordan bør jeg overflatebehandle rammen innvendig og utvendig til slutt? (30 timer)

Annet arbeid som er greit å ta samtidig som bremserør, drivstofflinjer, kryss og foringer. (20 timer)

Montere body på ramme (15-20 timer)

Bilen blir nok ikke kjørbar før til våren igjen, og praktisk sett går det helt greit, selv om det er hardt for sjelen. Har lagt inn en liten billigbil i budsjettet som kan transportere meg rundt i vinter.  :)
Må også kjøpe et godt MIG apparat, men det er jo kjekt å ha. Tenker at et 5-160A apparat bør holde i massevis.

Budsjett:

Deler som skal byttes: 10000-15000
Sveiseapparat: 5000-8000
Annet verktøy og utstyr: 5000
Leie av lokale til å gjøre jobben i: uvisst
Midlertidig fremkomstmiddel: 10000
 







-97 TJ

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Rust i ramme tj :-(
« Svar #7 på: On.,13,November,2013,19,31 »
da kjøper du heller ny ramme:-)
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget bimmer3

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Sv: Rust i ramme tj :-(
« Svar #8 på: On.,13,November,2013,22,01 »
Hvor får man tak i ny ramme til tj? Må spesial bestilles?

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Sv: Rust i ramme tj :-(
« Svar #9 på: To.,14,November,2013,14,37 »
Kan vel bare skaffes brukt fra USA hvis jeg ikke tar helt feil..?

Feks. her: http://www.daveysjeeps.com/specials.html bla ned til "Frames" delen.. Disse rammene er brukte og det gjelder å finne en som er pen, må nok regne med å fikse litt på en slik en også.. Når det gjelder frakt går det ann å bruke JetCarrier feks. Ring å få pris av dem..

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Rust i ramme tj :-(
« Svar #10 på: To.,14,November,2013,16,00 »
Jeg tenker at jobben med å strippe rammen for alle komponenter, for så å montere de på ny ramme, må være utrolig mye større enn å fikse eksisterende ramme?
-97 TJ

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Rust i ramme tj :-(
« Svar #11 på: Sø.,17,November,2013,20,21 »
Ja det er klart en ganske stor jobb, men absolutt ikke uoverkommelig. Jeg brukte 5 år. Ha ha. Ja det er sant. men jeg tok da absolutt hele bilen.
Bilen hadde fått en smell go ramme måtte enten rettes eller skiftes. Pris på retting var 15.000.- og ramma måtte uansett av bilen for å rettes. Da var valget enkelt.
Ramma kosta ca: 4000.- pent brukt fra Jeepsareus.com, Frakt ca. 4000,- og stripping hos BS-teknikk ca 4000.- så dro jeg til Sverige og fikk varmgalvanisert den for ca. 1000.- Og kjøpte epoxygrunner og skikkelig lakk for ca. 600.- lakka selv med skikkelig sprøyte.

Totalt: 14.000.- Nå har jeg en nesten evigvarende ramme uten en rustflekk.

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,3459.0.html

Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Sv: Rust i ramme tj :-(
« Svar #12 på: To.,20,Februar,2014,12,33 »
Heisann!

Har nå funnet samma driten på bilen min. Har alltid visst at det var litt rufsete på utsiden av ramma, men EU-kontrollmannen fant et massivt hull på innsiden av braketten til den øvre svingarmen (trailing arm).

KS: Jeg stjeler bildet ditt for å vise hvor jeg mener. Det er akkurat samme stedet som jeg har hull:


Hvordan i svarte skal jeg få fiksa det? Kan man skjære bort braketten, sveise ramma under og så sveise braketten fast igjen? Eller må man på med et nytt rammestykke fra f.eks. autorust?

Har planer om å skifte ramme på sikt uansett, men jeg blei tatt veldig på senga av dette akkurat nå. Særlig siden bilen plutselig ikke er EU-godkjent som planlagt og jeg ikke har mulighet til å ta et rammeskift akkurat nuh.

Tips mottas med stor takk! Hvordan løste du problemet ditt KS? :)
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Rust i ramme tj :-(
« Svar #13 på: To.,20,Februar,2014,12,53 »
hmm.. akkurat slik var min også :(... Jeg laget en ny brakett og sveiset inn.

Se starten i denne tråden : http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,10515.0.html

Viste den og alt i orden:-)
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Sv: Rust i ramme tj :-(
« Svar #14 på: To.,20,Februar,2014,13,29 »
Hmmm!

Bare så jeg har forstått det riktig.
Av med armen, kappe av braketten, reparere ramma, på med ny brakett og dett er dett?

Hvordan var det å komme til? Noen andre ting å nevne? :)
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."