Skrevet av Emne: Støtdempere WJ  (Lest 9794 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #30 på: Ma.,22,April,2013,00,50 »
Hei. Jeg byttet til Rancho justerbare dempere og er svært fornøyd. Nå er fartsdumper ingen problem. Hurtigkjøring på svingete vei. Bare juster fremdemperne litt hardere, og minimalt med krenging. Full last? Juster bakdemperne hardere, og ingen bumpstops dunking. Kort sagt supre muligheter. 9 innstillinger av hardhetsgrad.  ;D Men dette kom vel litt seint.... ::) :)

]http://www.thefind.com/search?query=jeep+wj+rancho+shocks]

http://www.gorancho.com/shock_lookup.php?cat=shock&year=2001&make=JEEP&model=Grand+Cherokee+WJ&drive=4WD&height=Stock&submodel=All+Models&x=54&y=13
« Siste redigering: Ma.,22,April,2013,00,55 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #31 på: Ma.,22,April,2013,00,56 »
Det fremre cv-leddet holder vel lengre enn det bakre vanligvis, selv med litt vinkel på det.
Ved heving er det bakre ledd som får enda mere vinkel enn det normalt har, mens fremre ledd bare får litt vinkel.
Bakre CV ledd er rimelig og enkelt å skifte, men om det blir oftere enn max. en gang i året så blir det nok til at man bytter hele akslingen ja, i tilfelle jeg monterer UC fjærer framme.
Men med potensiellt segne originalfjærer og 2" BB lift så tror jeg leddet holder ganske lenge. 5000 km til nå iallefall og ingen slark eller ulyd/vibrasjon. Leddet ble bytta i fjor pga. sprukken gummi.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #32 på: Ma.,22,April,2013,01,02 »
Nå står den på 105.000km. Mange skirenn i vinter.

105.500 km her. Da når du meg kanskje snart igjen  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #33 på: Ma.,22,April,2013,01,04 »
Ja Fighter, litt sent..  Som du sikkert har lest mellom linjene er jeg bare sånn noenlunde fornøyd med Bilstein. Supre å kjøre med, men kanskje litt faste etter min smak. Jeg erfarer også at jeepen krenger mindre selv om krenging i utgangspunktet ikke er oppgaven til demperne.

teerex: Caster er uttrykt som kingboltvinkel i ditt skjema. Forskjellen i caster mellom høyre og venstre er 2,5 grader (2 grader og 30 minutter). Forskjellen er nok en konsekvens av skjøte/sveise jobben på forakslingen din. Jeg ville ikke bekymret meg for casterforskjellen mellom hjulene med mindre den trekker til en side når du kjører. Hvis den trekker til siden kan en dyktig forstillingsmann fikse det med det justerbare panhardstaget når du har montert det.

Ellers må jeg legge til at jeg ikke er fagmann på bil. Jeg er snarere fagmann på vinkler:)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #34 på: Ma.,22,April,2013,01,11 »
Jeg har nitrogen gassdempere type hvite OMIX-ADA/ORV Rugged Ridge, muligens de samme som selges under flere merker.
Fordelen er jo at de koster nesten ingenting, iallefall ikke så mye i et komplett BB lift kit.
http://www.autoanything.com/suspension-systems/61A5266A0A0.aspx

De er en smule for faste, iallefall komfortmessig for sakte kjøring på ujevn vei, men i høy fart på landeveien funker de utmerket siden de effektivt fjerner den evt. gyngende følelsen originaldemperne hadde.
Off-road er de nok også fine selv om man sjelden har særlig fart der.... så justerbare hadde nok vært tingen ja.
« Siste redigering: Ma.,22,April,2013,01,46 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #35 på: Ma.,22,April,2013,01,21 »
teerex, hva med vibrasjoner i fremre mellomaksling og retningsstabilitet etter heving, eller er den ok?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #36 på: Ma.,22,April,2013,01,25 »
Det er jo kun fjærfestet som evt. ikke er 100% nøyaktig påsveist, alt annet er jo urørt. Så vet ikke om det kan gjør castervinkel forskjellig på en side ?
Men er jo mulig at jeg har bytta om på fjærene, bilen var nemlig litt høyere på ene siden.
Forresten sa en mekaniker at siden trackbar ikke er forlenget så kan det presset som da oppstår sideveis forårsake en liten høydeforskjell.

Det er null vibrasjoner og retningstabiliteten er lik som før heving. Foreløpig iallefall. Har kjørt med 3 forskjellige sett hjul/dekk siden heving.
« Siste redigering: Ma.,22,April,2013,01,27 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #37 på: Ma.,22,April,2013,01,31 »
Jeg trodde akslingen ble kappet. Med original posisjon på knokkelen med bærekulefestene, kan nok fjærene være en forklaring. En annen forklaring, men særdeles lite sannsynlig, er ulik lengde på bærearmene høyre vs venstre.

Min retningsstabilitet ble ok etter hjulstillingen i høst. Likevel håper jeg på ytterligere forbedring med nye fjærer og øket caster.
« Siste redigering: Ma.,22,April,2013,01,42 av Navyen »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #38 på: Ma.,22,April,2013,01,46 »
neida.. Chryslercrap kappet en aksling på en huggebil til meg, på utsiden og innsiden av fjærbraketten :)
Så kappet og slipte jeg vekk akslingsbiten fra fjærbraketten og tilpasset den så den passet mest mulig perfekt for påsveising på min aksling. Skal ikke være mange mm feil uansett vei.
Ble noen timers kapping og finsliping kan man si, også når den gamle braketten skulle vekk. Venstresiden er ikke den best tilgjengelige siden akslingen er så kort på den siden.

Selve akslingen er så tykk i godset at den er det vel ikke mange som har kraftig nok sveiseapparat til å sveise (med sertifisert resultat)  :)
« Siste redigering: Ma.,22,April,2013,01,59 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #39 på: Ma.,22,April,2013,02,04 »
Nå står den på 105.000km. Mange skirenn i vinter.

105.500 km her. Da når du meg kanskje snart igjen  :)

Egentlig har jeg nok litt høyere km-stand reelt. Har kjørt ca 15.000 km med dekk som har 4-7% større rulleomkrets enn originalt så får jo noen mil "gratis" da.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #40 på: Lø.,11,Mai,2013,23,21 »
De nye fjærene nærmer seg Vestlandet  :) Morris hadde ikke alt på lager og forsendelsen gikk først mandag fra USA. Onsdag i Paris, på Gardermoen på torsdag. Forhåpentligvis hos meg mandag eller tirsdag.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #41 på: On.,15,Mai,2013,23,47 »
Nye UC-fjærer og nye isolatorer montert bak. Pluss 1,5 cm, trolig mest som en følge av nye isolatorer.

Nå er høyden fra garasjegulvet opp til hjulbuen 86 cm, målt i lodd gjennom senter av hjulet. På amerikansk/jeepforum.com måte å måle på: Fra senter av felg til hjulbue: 20 tommer bak.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #42 på: To.,16,Mai,2013,00,05 »
hvorfor byttet du fjærene bak forresten ?

Ja senter av felg-opp er jo det korrekt for å måle fjærhøyden.
Målet fra bakken avhenger jo av dekkdimensjonen.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #43 på: To.,16,Mai,2013,00,25 »
Siden jeg først var i støtet tenkte jeg det var like godt å bytte fjærene bak også selv om 3.1 allerede har UC bak. Splitter nye fjærer, fjærer sikkert bedre. Ellers ble det litt rustpikking på nedre feste, stålbørsting og et lag med Hammerite. Dessverre litt for utålmodig til å vente på at malingen skulle tørke, men uansett bedre enn før.

Jeg bytter foran i morgen kveld.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #44 på: To.,16,Mai,2013,00,34 »
Måtte ut og måle høyden bak  :P

91 cm fra bakken med full tank. 31" hjul men det er jo målt ubelastet så de har ca 15" nedre radius belastet.
Og 54 cm fra hjulsenter, blir da 21".
15" + 21" = 36" = ca 91 cm.

Gamle UC-fjærer med ny gummi og 2" kloss.

Kan ikke ha mere høyde bak for da må jeg få mere høyde foran, og det betyr ny mellomaksling.
« Siste redigering: To.,16,Mai,2013,00,42 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.