Skrevet av Emne: Støtdempere WJ  (Lest 9788 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere og fjærer til WJ (1" løft)
« Svar #15 på: Fr.,12,April,2013,00,38 »
Støtdemperne ligger til tollbehandling i Oslo, gleder meg til å sette dem på. Ellers har jeg bestemt meg for å anskaffe nye fjærer. Jeg vil helst ha Mopar up country, evt noen andre av god kvalitet som løfter jeepen ca en tomme opp i forhold til høyden den hadde som ny. Foreløpig har jeg et sett up country "på hånden". Andre tips mottas med takk!

Ellers var det mye god info i denne tråden, spesielt i første innlegget. http://www.jeepforum.com/forum/f310/comprehensive-bds-fatbobs-2-lift-thread-1154164/

Tråden understreker behovet av å bytte gummisetene til fjærene for å gjenopprette komfort, høyde og kjøreegenskaper. Tråden var så overbevisende at jeg har lagt inn følgende bestilling hos Rockauto:

MOOG K160061 Coil Spring Insulator $ 8.81 $ 0.00 2 $ 17.62
MOOG K160042 Coil Spring Insulator $ 14.64 $ 0.00 2 $ 29.28
MOOG K160041 Coil Spring Insulator $ 1.78 $ 0.00 2 $ 3.56
MOOG K160040 Coil Spring Insulator $ 12.71 $ 0.00 2 $ 25.42
Shipping FedEx International Economy $ 95.90
Order Total   $ 171.78

Egentlig ville jeg bestille gummisetene fra Raybestos, men de var utsolgt for fremre nede og de andre lå på ulike varehus slik at portoen ble for høy.

To bilder under. Det ene viser høyden idag, det andre 2-din spilleren jeg har omtalt i annen tråd.
« Siste redigering: Fr.,12,April,2013,00,42 av Navyen »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #16 på: Fr.,12,April,2013,00,53 »
gummi er gummi  :)

Jeg bytta alle gummier unntatt de øvre framme, siden de så helt OK ut og jeg har 2" klosser oppå dem. Crown gummier fra Morris.
Håper de har bedre kvalitet enn drivleddmansjettene...
Men bytter de øvre en annen gang, den er forsåvidt høy nok foran. Mellomakslingen foran har iallefall overlevd 5000 km hittil.

« Siste redigering: Fr.,12,April,2013,01,01 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #17 på: Fr.,12,April,2013,00,59 »
Jeg håper det. Hvordan var tilstanden på dine nede foran og bak?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #18 på: Fr.,12,April,2013,01,03 »
Nede var de dårlige.. særlig der det var rust under. Den venstre foran var jo deformert.
De koster jo nesten ingenting så det bør være obligatorisk å skifte hvert 10. år eller noe.

Nedre gummi bak sees nederst til høyre på bildet  :o
« Siste redigering: Fr.,12,April,2013,01,07 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #19 på: Fr.,12,April,2013,01,13 »
Den ser passe most ut, ja. Ellers må jeg si det er forunderlig med rusten, på bremseskjoldet ditt feks. Jeg byttet bremser bak på den ene siden her om dagen, og det ser helt annerledes ut, med tanke på rust. Jeg skal ta et bilde når jeg tar andre siden. Tydeligvis har min jeep vært mye mindre utsatt for salt.

Crown er iht Kolak stålforsterket slik at de ikke skal kollapse. Kolak selger følgelig Crown-gummien for at kundenes jeeper skal beholde høyden. Jeg er mer ute komfort og kjøreegenskaper på vei. Dessuten kjører jeg hele vinteren med skiboks da ungene går langrenn aktivt. Noe særlig mer enn 1 tomme opp ift original høyde vil skape problemer i parkeringshus :)
« Siste redigering: Fr.,12,April,2013,01,21 av Navyen »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #20 på: Fr.,12,April,2013,01,24 »
de originale nedre foran var stålforsterket men det hjalp jo ikke når fundamentet den satt på var rustet bort  :o

I utgangspunktet vil jeg nå anta at de fleste slike gummideler er laget på samme fabrikk enten de nå heter Mopar,  Crown, Moog eller Raybestos.. men hvem vet.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #21 på: Fr.,12,April,2013,01,28 »
Antakelig, men amerikaneren i tråden jeg linket til ovenfor var veldig overbevisende..

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #22 på: Fr.,12,April,2013,01,41 »
Jeg skal forresten måle høyden på min opp til hjulbuene en dag det passer (har ikke flatt garasjegulv å stå på for tiden).
Siden dekkene jeg har på nå er ca 80 cm ubelastet, så regner jeg med at jeg har 90-95 cm høyde.

Dumt at jeg ikke målte høyden før jeg begynte å demontere fjærer og alt.
Da kunne jeg ha flytta over fjærene til motsatt side for å kompensere for evt. skjevhet. Nå er den 1-2 cm høyere på høyresiden av en eller annen grunn.
Jeg merket ikke fjærene, da jeg regna med at de var lik på hver side uansett.

Laget et oppsett over lengder på støtdemperne da jeg fikk dem, i forhold til de orignale (alt går på engelsk for tiden).
Ser at fjæringsveien blir betydelig større, særlig foran.

Front:

WJ stock shocks

• Collapsed Length (in.): 11.52 = 29 cm
• Extended Length (in.): 18.66 = 47,5 cm
• Shock Stroke (in.): 7.14 = 18 cm

Rugged Ridge ORV shocks:

Collapsed Length 13,54” = 34,5 cm
Extended Length 22,75” = 58 cm
Shock stroke 9,21” = 23,5 cm   

Rear:

WJ stock shocks

• Collapsed Length (in.): 13.71 = 35 cm
• Extended Length (in.): 22.58  = 57 cm (målt 22” = 56 cm)
• Shock Stroke (in.): 8.875 = 22 cm

Rugged Ridge ORV shocks:

Collapsed Length 14,82” = 37,5 cm
Extended Length 24,84” = 63 cm
Shock stroke 10” = 25,5 cm
« Siste redigering: Fr.,12,April,2013,02,01 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #23 på: On.,17,April,2013,00,41 »
Bilstein B6 Offroad montert. Inntrykket etter en liten prøvetur er at de nye demperne er litt mykere over små ugjevnheter og fastere over fartshumper når jeg gasser på, den er litt mer "kompakt" i følelsen. Førsteinntrykket er positivt og monteringen var grei.

Takk til teerex for gode tips vedrørende venstre demper fremme og påminnelse om at mutterne bak er fastsveiset. Jeg jekket opp og satte jeepen på bukker på akslingen. Jekket opp karroseriet når jeg skulle ta ut gammel demper og sette inn ny. Med muttertrekker er det lett å få av mutteren på toppen foran uten at demperen snurrer rundt.

Utfordringen var å komme til mutteren på venstre fremme oppe. Jeg løsnet nede først. Deretter løsnet jeg dieselfilteret for å få det litt unna og for å komme til mutteren. En vakumslange? er klipset til bolten på støtdemperen og litt fiklete å få av, jeg vippet den av med en fastnøkkel. Så kommer trikset til teerex: Spenne støtdemperen litt ut til side nede, slik at man får på en 15mm langpipe uten å komme for mye bort i rørene til ABS-pumpen. Bak er plankekjøring, men husk å skru på boltene - mutterne er fastsveiset.
« Siste redigering: On.,17,April,2013,00,45 av Navyen »

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #24 på: Sø.,21,April,2013,22,10 »
Bilsteindemperne er bra. Åtte stk Moog gummiklosser fra Rockauto ankommet, og nye Mopar UC-fjærer fra Morris bestilt på fredag. Kanskje caster-vinkelen min kommer innenfor toleransen nå, i og med at jeepen blir litt høyere?
« Siste redigering: Sø.,21,April,2013,22,26 av Navyen »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #25 på: Sø.,21,April,2013,23,27 »
Ifølge build sheet så har jeg LV-kode på fjærer bak, nr. 52088344 som i likhet med LW-kode er UC-fjærer.
Vet ikke hvorfor de har to forskjellige nr. på UC-fjærer bak ?
Det står også kode SDJ (firm feel suspension export) på min bil.

Får vel bestille meg UC-fjærer fremme også en gang i framtiden (men i kombinasjon med 2" BB-liften ryker nok CV-leddet på mellomakslingen fort).
Men ser at de har to forskjellige typer der også av en eller annen grunn (morris har bare den ene typen, 820 lb).
820 lb og 920 lb mot 1000 lb på standard fjærer. betyr det at UC-fjærene er mykere men lengre ?



« Siste redigering: Sø.,21,April,2013,23,32 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #26 på: Sø.,21,April,2013,23,34 »
Lange myke er det jeg håper på.

Jeg rabler i vei i to tråder, resten av svaret i tråden "Foringer øvre control arm bak og dempere"
« Siste redigering: Sø.,21,April,2013,23,58 av Navyen »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #27 på: Ma.,22,April,2013,00,29 »
Her er den. Kontroll foretatt 05.09.12. Km. stand var vel 100.500 km
Tydeligvis oversatt til norsk teminologi stort sett. Enklere om alt var på engelsk.
Greier du å tolke den på vettug vis ?

Hadde du bare 88.000 km på telleren i oktober? Må jo være den WJ i Norge med lavest km. stand.. ikke langt unna iallefall  :)
« Siste redigering: Ma.,22,April,2013,00,42 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #28 på: Ma.,22,April,2013,00,43 »
Helt i tråd med teorien, stor positiv caster.

Din caster er bra med tanke på retningsstabilitet, men kanskje ikke så bra med tanke på CV-leddets levetid. Så lenge du ikke får viberasjoner pga vinkel mellom pinjong og mellomaksling, som igjen kan lede til wobbling, er det jo OK med stor caster. Muligens marginalt tyngre på rattet.

Panhardstaget (JKS Trackbar) vil ikke endre casteren. Justerbare bærearmer, enten øvre- eller nedre bærearmer eller begge, kan justere caster- og pinjongvinkel i samme slengen.

Jeg derimot, med for liten caster og antatt OK pinjongvinkel, måtte ha øket caster med justerbare bærekuler. Det vil jeg ikke. Da er det bedre med UC-fjærer og nye gummimuffer.

Edit: Caster er uttrykt som kingboltvinkel i ditt skjema
« Siste redigering: Ma.,22,April,2013,00,52 av Navyen »

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #29 på: Ma.,22,April,2013,00,46 »
Nå står den på 105.000km. Mange skirenn i vinter.