Skrevet av Emne: Støtdempere WJ  (Lest 9793 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Støtdempere WJ
« på: Sø., 7,April,2013,12,49 »
Jeepen min er tight og fin, men jeg tror støtdemperne er modne for utskifting. I Påsken og et par ganger tidligere i vinter, erfarte jeg at støtdemperne ble harde og slo under kjøring ved lufttemperatur under ca 15 kuldegrader. I tillegg mener jeg å ane at en av demperne foran demper dårligere enn den andre, når jeg kjører over fartshumper. Derfor har jeg bestemt meg for å kjøpe nye dempere. Spørsmålet er hvilke?

På tag-ene på fjærene leser jeg følgende:

Foran venstre side, tag med grønne striper
421
LG
717765
52089421

Bak venstre side, tag med gule striper
345
LW
71765
52088345

Tallene med mange siffer er Mopar delenummer. Ved å sammenligne delenummerne med listen gitt i  http://www.wjjeeps.com/upcountry.htm ser jeg at jeg har standard fjærer foran og up country bak. Rent intuitivt ville jeg trodd det skulle vært omvendt fordi jeg har en 2001-modell 3.1TD med ettermontert tilhengerfeste. Er 3.1TD-motoren lettere enn 4.0 eller 4.7?

Måling av avstand fra garasjegulv til hjulbuen, tommestokk i lodd gjennom sentrum av felg gir:
Foran begge sider 82,5cm
Bak begge sider 84,5cm

Jeg tror nye originale dempere blir for dyrt. Mange lovord om Bilstein dempere på amerikansk jeepforum. Amerikanerne snakker stort sett om Bilstein 5100 series. bilstein.com anbefaler enten B4 eller B6 til WJ. Har noen her erfaringer med Bilstein på WJ?
« Siste redigering: Sø., 7,April,2013,13,02 av Navyen »

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #1 på: Sø., 7,April,2013,14,57 »
rockauto har billige dempere
jeg kjøpte kyb gassdempere veldig fornøyd med de

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #2 på: Sø., 7,April,2013,17,08 »
Har selv kjøpt billige Skyjacker støtdempere fra jeep4x4center.com de har stått på bilen i snart ett år, må nok ta de av å lakkere de da det er mye rust på de. Ser ikke ut som de har tatt seg bryet med å ha noe mer enn ett tynt lag med lakk på de. De piper litt når det er kaldt ute med en gang, men ellers virker de ok.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #3 på: Sø., 7,April,2013,17,30 »
Jeg funderer litt på å oppgradere til såkalte monotube dempere, feks en variant fra Bilstein. Mange skryter av en-sylinder dempere sammenlignet med rimeligere twin-tube dempere. En-sylinder dempere skal vare lengre, tåle mer, dempe bedre på dårlig vei, samt være mer komfortable. To-sylinder dempere er rimeligere og vanligvis stivere, ref diverse jeep-forum.

Det jeg er ute etter er komfort og god demping på dårlig vei. I dag synes jeg jeepen er litt vel stiv over feks farthumper og litt for humpete og stiv når jeg kjører fort på telehiv.

Har noen erfaring med en-sylinder dempere? Hva mener dere om fjærene mine basert på det jeg skrev i innledningen? Kanskje jeg skulle spandert fire stk nye up country fjærer i tillegg til nye dempere?

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #4 på: Sø., 7,April,2013,17,47 »
mine bak dempere er kyb monomax    monotubdemper helt supre
« Siste redigering: Sø., 7,April,2013,17,52 av fiskern »

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #5 på: Sø., 7,April,2013,18,18 »
KYB Monomax hadde vært bra, men iht Rock Auto kan man ikke bruke dem på WJ med up country fjærer. Det at jeg har up country bak virker forvirrende..

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #6 på: Sø., 7,April,2013,18,27 »
da er det sikrest å kjøpe dempere som er berengnet på litt heving

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #7 på: Sø., 7,April,2013,19,33 »
rart om den beskjedne hevingen som UC medfører skulle bety at original demperlengde ikke kan benyttes.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #8 på: Sø., 7,April,2013,19,46 »
Ja, sto tagene igjen på fjærene dine da du byttet? Det som gjør det hele litt mer forvirrende er at noen støtdemperfabrikanter ikke skiller mellom UC og standard fjær og heller ikke mellom diesel og bensin, mens feks KYB skiller. Antagelig blir det bedre med nye dempere uavhengig av merke og type.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #9 på: Sø., 7,April,2013,19,53 »
Tag'en foran var vel samme som din, men bak var de borte for lengst.
Men syns den alltid har vært høyere bak enn på bilder fra f.eks. USA. Har jo originalt hengerfeste jeg også.

Slik var den idag, med et lite nummer større dekk enn før.
« Siste redigering: Sø., 7,April,2013,20,01 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #10 på: Sø., 7,April,2013,20,31 »

Har noen her erfaringer med Bilstein på WJ?


Bilstein er bra greier ja, enkelt og greit.

De har også Rancho dempere opp til 2" løft hos rockauto, helt kurante de også, selv om jeg likte Bilstein demperene best.

Edit: du finner igjen demperene som jeg brukte i denne linken, monotube ja http://www.marlincrawler.com/suspension/shock-equip/bilstein-5125-series
« Siste redigering: Sø., 7,April,2013,20,37 av Chryslercrap »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #11 på: Sø., 7,April,2013,20,41 »
ja billigdempere trenger et lag med beskyttelse, de er ikke laget for lang holdbarhet i korrosivt miljø
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #12 på: Sø., 7,April,2013,21,04 »
Hva med disse: http://www.ebay.de/itm/4x-Stosdampfer-BILSTEIN-B6-SPORT-Jeep-Grand-Cherokee-II-Europa-Modell-/300845450899?pt=DE_Autoteile&fits=Model%3AGrand+Cherokee+II&hash=item460bc94693

B6 som på linken over er det ene alternativet som bilstein.com kommer opp med for WJ. Det andre alternativet er B4 twintub tilsvarende original MOPAR.

Det at de heter B6-Sport tror jeg man ikke behøver å bekymre seg over. Settet til WJ 3.1TD heter B6 Off Road mens den enkelte demper i settet heter B6-Sport av en eller annen grunn.

Er det for mye med 400 Euro? Jeg skal ha jeepen i flere år og den har kun gått 104.000km. En kamerat av en av brødrene mine har maken jeep med samme motor, hatt den siden den var ny. Den har gått 380.000km uten problemer og han er så fornøyd med bilen at han ikke vil bytte den ut.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #13 på: Sø., 7,April,2013,21,07 »
Min 3,1 rundet 105.000 km idag  :P

Vedr. tysk ebay så bør man jo sikre seg at de ikke belaster Mwst siden du ganske sikkert får norsk MVA på toppen.
US ebay har jo ikke dette evt. problemet.

WJ Bilstein tråd http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?t=397686
« Siste redigering: Sø., 7,April,2013,21,19 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Støtdempere WJ
« Svar #14 på: Ma., 8,April,2013,23,34 »
Bilstein B6 bestilt fra Tyskland. Vurderer samtidig å bytte til nye UC-fjærer. Hmmm, smittsomt dette med oppgraderinger.