Skrevet av Emne: EU kontroll og LSD  (Lest 3982 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget pwb

• 360 CID
EU kontroll og LSD
« på: On.,20,Februar,2013,18,02 »
Skal ha bilen på EU kontroll. Tok derfor kontakt med NAF for å høre om de kan ta en kjøretur istedenfor rulle på bremsetest, det kunne de ikke. Han hadde aldri hørt om at man ikke kunne ta en 4x4 på rulle. Det er fryktelig mye delte meninger om det er mulig å ta en bil med LSD på ei rulle hvor hvert hjul går hver sin vei. Tok derfor kontakt med lokal Jeep forhandler og han sa med en gang at de tester de bilene på vei, men han mente at det fantes testere for 4x4 men virker de på biler med LSD? Eneste skikkelige infoen jeg finner på nett er fra UKMOT (Englands testsystem) http://www.ukmot.com/3-7.asp og der står det følgende:

"Certain vehicles should not be tested on a roller brake tester, eg vehicles with More than one driving axle permanently engaged Limited-slip differential Belt-driven transmission Brakes for which the servo operates only when the vehicle is moving These vehicles should be tested using a properly calibrated and maintained decelerometer or a plate brake tester designated as acceptable for the statutory tests, see Sub Section 3.7 B, page 24, and C, page 25. "

Fant også en instruksjonsmnaul (bilde) men finner det ikke igjen hvor det er spesifisert at biler med LSD IKKE måtte testes på rulle.

1. Ødelegger NAF og mange andre bilene til folk uten at de er klar over det?
2. Finnes det testmaskiner som takler biler med LSD?

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
Sv: EU kontroll og LSD
« Svar #1 på: On.,20,Februar,2013,18,42 »
Jeg lurte på det samme da min ble utsatt for en ufølsomt brutal maskin som skulle teste håndbrekket og roterte bakhjulene hver sin vei.
Håndbrekk må da kunne testes på andre måter ?
Anyway.. hvorfor ikke bare sette fordelingskassen i N så er tydeligvis bakakslingen helt frakoblet resten av transmisjonen ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Svensson

• 360 CID
« Svar #2 på: To.,21,Februar,2013,18,21 »
Min ble utsatt for samme brutale behandling hos biltilsynet da hevinga skulle godkjennes. Han stoppa testen så fort han merka at dette ikke gikk å kjørte seg heller en kjapp tur rundt bygget med den. Var temmelig ny til Jeep da, så tenkte ikke på å sette begge spakene på "N".
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #3 på: To.,21,Februar,2013,19,03 »
nå har jeg ikke testa om bakaksling og foraksling er helt separert fra hverandre når kassa står i N, eller om det er bare koblinga videre til automatkassen som er frakobla.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.

Utlogget KO

• 304 CID
  • **
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
« Svar #4 på: To.,21,Februar,2013,19,17 »
Snakker vi om differensial brems( LSD) eller permanent 4-hjuls trekk med viskose kopling?

LSD  sitter i differensialen og overfører krefter mellom de to hjulene på samme aksel. På bremsetesteren kan dette gi problemer hvis hjulene er av litt forskjellig diameter, vil gjøre at de to hjulene vil vise større og større bremseforskjell selv om bremsene er ok. Kan like godt skje på en bil med 2-hjuls trekk. Skader vel egentlig ikke men gir feil resultat på bremsetesten.

Har ikke hørt om bremsetestere hvor de to hjulene på samme aksel roterer motsatt, hvis den gjør det kan det nok absolutt skade diff bremsen og kan umulig gi et korrekt resultat.

Har du bil med permanent 4.hjuls trekk er det anderledes. Går vel egentlig ikke å teste på tester som tester bare 2 hjul av gangen. Setter du forhjulene på rullene vil bakhjulene begynne å dras med og bilen dyttes ut av rullene. Hjelper ikke å sette fordelingskassen i N, det bare kobler motoren fra fordelingskassen, ikke framaksel fra bakaksel. Har du fordelingskasse med posisjon 2-WD (NP 231) (Forhjulene koblet fra) kan den posisjonen brukes med en vanlig bremsetester.

På 4-hjus bremsetester må det vel være 4 sett med ruller så alle hjulene kan rotere samtidig. Har ikke sett en slik der jeg har vært, kanskje noen andre vet mer. Blir samme problemet om man prøver å teste håndbremsen.

Hjulene skal da ikke gå motsatt vei på en bremsetest. Det går ikke å sammenligne bremsevirkningen på bremsene når hjulene ikke roterer samme vei.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #5 på: To.,21,Februar,2013,19,24 »
helt vanlig å kjøre hjulene motsatt vei på 4WD biler etter som jeg forstår.
Og nødvendig også dersom det er en 2-hjuls tester tydeligvis dersom man ikke skrur av mellomaksling foran før testen..
Det vil jeg ikke være med på mere, har jo quadradrive.

Utlogget pwb

• 360 CID
« Svar #6 på: To.,21,Februar,2013,21,57 »
Jepp, de kjører hjulene hver sin vei når det er 4x4 fordi de da i sin lille verden mener de kun lager bevegelse på den ene akselen, og det er jo riktig helt til man kommer til biler med bla. LSD. Å sette kassa i N vil heller ikke hjelpe, det er ikke foran og bak som da brytes, det er fra girkassa til fordelingskassa som brytes.
Jeg vil påstå at det ikke finnes bremsetestere som kan benyttes på biler med LSD og at de som blir kjørt på testere enten blir ødelagt eller utsatt for store slitasjer. Om det spiller noen rolle om det utsettes for stor slitasje vet jeg ikke, sikkert ikke mange som legger merke til om LSDen virker eller ikke virker uansett, men dumt at uvitenhet skal ødelegge folks biler. Det er altså best å ta kontrollen på merkeverksted som da vet hva de holder på med.
Det er nok sjelden noe man trenger å bekymre seg om på dagens 4x4 biler, men på biler med automatisk mekanisk dif. sperre som ikke kan slås av så stiller det seg altså annerledes vil jeg påstå.

Utlogget kellydown

• 258 CID
  • *
« Svar #7 på: Fr., 6,September,2013,08,48 »
Forklarte verkstedet mitt at jeep verksted ikke tester biler med lsd og viskosekobling på benk, så de tok bilen på kjøretur for bremsetest fo PKK, med apparat for måling av G krefter. Det var veldig ok at de hører på fornuft og kom meg i møte på dette.

Eller så gikk jo zj'en igjennom uten problemer. ;D
ZJ, 97 mod, 5.2 Limited

Utlogget pwb

• 360 CID
« Svar #8 på: Fr., 6,September,2013,09,20 »
Min ble også tatt på en prøvetur, ikke med noe apparat men sunn fornuft.

Utlogget cat-vi

• 360 CID
« Svar #9 på: Lø., 7,September,2013,09,28 »
får vise denne filmsnurten til de som skal teste bremsene, kanskje de skjønner problemet vårt?
https://www.youtube.com/watch?v=0PmxnShlfZI

Utlogget cat-vi

• 360 CID
« Svar #10 på: Ma.,24,Februar,2014,09,18 »
Har akkurat vært på eu kontr. med bremsetest, snakka litt med han mekanikeren, ang. dette, med visco.coupling, dette er nok noe de pleste bilmekanikere ikke har så mye erfaring med. Men når de bremsetester firhjulstrekkere så kobler de fra rulla på bremsetesteren på en side av gangen, såg da att etter att hjulet gikk ca. 1,5 rev. så snudde det dreierettning, og slik skal vel q-driv'n funke. Kunne ikke se att framhjula ville begyne å dra bilen av rullene av den grunn, om det er noe som er galt på bilen min eller om det er tidsforsinkelsen utgjør dette vites ikke, men dette kan jeg vel sjekke om jeg jekker opp bakhjula og setter kassa i drive? kan jo lett bli litt rabalder i garasjen men....... :)

hm? hvorfor kan jeg redigere ditt svar????
« Siste redigering: Ma.,24,Februar,2014,18,44 av pwb »

Utlogget pwb

• 360 CID
« Svar #11 på: Ma.,24,Februar,2014,18,46 »
Med NP249 så ville bilen hoppet av rulla.

Har ikke tenkt på det før, men skal man kunne redigeres andre svar inne på sin egen tråd??

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #12 på: Ma.,24,Februar,2014,20,28 »
Det samme vedr. mulighet for redigering av andres innlegg skjedde i en tråd jeg hadde for en stund siden.