Skrevet av Emne: Godkjenning windshield lys jeep tj er det grei sak få gjennom?  (Lest 1676 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Hei vurderer og montere ekstra lys på windshield begge sider på jeepen og ekstra lys på frontfanger.Kombinasjonen som er tenkt er kjørelys ikke tåkelys.

Lurte på om noen vetom dette er greit og då godkjent? Og må lysene være e- merket?

Andre

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Godkjenning windshield lys jeep tj er det grei sak få gjennom?
« Svar #1 på: Ti.,29,Januar,2013,11,33 »
Skal være litt forsiktig med fare for å bevege meg på tynn is. Men har vært i dialog med BT om dette i det siste siden jeg måtte montere erstatningslykter på fanger. Dedde siden bilen med bredere skjermer og dekk ble mer enn 40cm fra ytterkant skjerm til ytterkant lykt.
Løsningen ble, siden orginallyktene skulle settes ut av spill, å montere skikkelige lykter. Jeg walgte disse:http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30668840

Har montert parklys i dem og beholdt Hovedlyktene som fjernlys. Altså park, nær og fjern i erstatningslyktene og fjern i orginallyktene.

Men så vidt jeg har forstått er det maksimalt tillat med 2 nærlys, og 4 fjernlys. Alle lyskilder må være E- meket ellet tilsvarende standart. (må være preget inn i glasset på hver enkelt lykt).

Har du flere lykter enn dette må de være fysisk frakoplet slik at de i kke kan benyttes under kjøring.

Er ikke sikker på dette men jeg tror du kan ha grøft/tåkelys i tillegg til nærlys men da må det være koplet slik at du ikke kan bruke både tåke og nærlys samtidig.  Altså skal de være koplet sammen med nærlysene men med en vender som gjør at du må velge en av delene.
Om du får godkjendt tåkelys så høyt opp som på vindskjermen tviler jeg litt på siden de ikke har noe hensikdt der oppe. De burde sitte så lavt som mulig.

Jeg har planer om å montere arbeidslys i LED på veindskjermen, vet ikke hva de vil si på dette, men kommer ikke til å prøve å få det godkjendt før de eventuelt sier noe på dette.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Godkjenning windshield lys jeep tj er det grei sak få gjennom?
« Svar #2 på: Ti.,29,Januar,2013,12,12 »
Takker så mye for svaret.Skal ta en vurdering i helgen hva jeg gjør.Har mulighet og få shoppet de lysa jeg trenger fra USA neste uke uten toll avgifter men er usikker på e- merking om det er mulig oppdrive.

Vurderer hella rally 4000 eller warn lys den typen som er med fjernkontroll.

Tar i mot tips hva lys jeg bør gå for i USA


Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Godkjenning windshield lys jeep tj er det grei sak få gjennom?
« Svar #3 på: Ti.,29,Januar,2013,12,27 »
Det står noe i regelverket om annen tilsvarende meking, men tør ikke  uttale meg for mye om det. Hadde selv lenge tenkt å kjøpe lykter fra statene men syns selv at akkurat lykter var best å kjøpe her Men nå er jeg litt nazi.. på dette med at alt skal være godkjent. Men det er så vidt jeg vet ingen krav om å vise ekstralykter til BT for å få det inn i vognkortet. Men hva de sier på PKK eller utekontroll er noe annet.

Det er nok en hel del som kjører rundt med ikke merkede lykter og har gjord dette i mange år.
 
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Godkjenning windshield lys jeep tj er det grei sak få gjennom?
« Svar #4 på: Ti.,29,Januar,2013,13,05 »
Tror jeg går for e merkede lys jeg også, ikke verd kaste penger på noe man risikerer må skru av...

Til info ble min bil godkjent med bredere skjerm breddere når jeg var og viste den etter importen.Ble ikke skrevet inn i vognkortet men målene på bilen ble tatt og notert så alt var ok i følge BT.Jeg valgte ikke si så mye for følte vel at he kan det bli bråk..så lenge de var happy så lot jeg det passere.

Tror at det gjorde en del at det var lakket i samme farge som bilen og montert ordentlig:-))




Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Godkjenning windshield lys jeep tj er det grei sak få gjennom?
« Svar #5 på: Ti.,29,Januar,2013,15,09 »
Sikkert en del å si. Nå var mine skjermer bare 1 cm. for brede men han kontrolløren jeg var uheldig å møte på var ikke av de enkleste. Flere andre kontrolløres har bemerket det men latt det gå igjennom. Men nå er det hvertfall ok.

Lykke til med lyktene!!
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)