Skrevet av Emne: Olje differensialer  (Lest 3159 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget andypandy

• 304 CID
  • **
Olje differensialer
« på: To.,22,November,2012,00,27 »
Nå har jeg søkt opp og ned, og det er IKKE til å bli klok på. Nå gir jeg opp.. Trenger tydelige svar  :P

Gjelder en 97 GC limited 4.0 med automat.
Har byttet olje på bakdiff nå, Redline 80w-140 LS. Er dette tilstrekkelig? Eller MÅ jeg tilsette en flaske med LS-middel?

Kan jeg bruke samme olje på diffen foran? Har jeg diffbrems foran også? Jeg forstår ikke.. Har tenkt å bruke Redline sine produkter, da jeg har fått dem anbefalt.

Transfer får Redline D4 ATF, som burde være bra! Har tenkt å få dette gjort i morgen, nå er jeg lei. Så raske svar blir satt pris på  ;D
97 Grand Cherokee 4.0L limited

Utlogget JEG67

• 304 CID
  • **
Sv: Olje differensialer
« Svar #1 på: To.,22,November,2012,10,53 »
Se vedlagt utdrag fra service manual for Grand Cherokee 96 - 98. Foran er det 181 FBI AXLE. Bak er det to muligheter 194 RBI AXLE og 216 RBA AXLE. Oljeanbefalingen er den samme.

Foran: 80W-90
Bak: 80W-90 vanlig bruk eller 75W-140 tung bruk, trekke tilhenger osv.

Oljespesifikasjoner er ikke min sterke side, men etter det jeg har hørt fra fagfolk er den oljen du har brukt OK og holder for tung bruk. Den dekker jo hele området 80W-140. Limited slip (LS) tilsetning skal brukes hvis bilen har Trac Loc. Jeg har ikke funnet ut om min bil har Trac Loc, og kjører på ferdigblandet LS-olje. Trekker tung henger 3 - 4 ganger for året og har ikke hatt problem med det. Ingen terrengkjøring. Om du bruker en olje med LS spesifikasjon på en bil uten Trac Loc tror jeg ikke det har noen praktisk betydning. Det er delte meninger om en olje med LS spesifikasjon er nok, eller om en må kjøpe den lille flasken med LS-tilsetning. Begge deler går i praksis. Utviklingen av oljer har vel gått litt fremover siden  midt på 90-tallet. Det var gjerne ikke ferdigblandede LS-oljer på markedet da. Noen som vet? Håper dette var litt avklarende.
PT uten Jeep, men fortsatt klubbmedlem

Utlogget andypandy

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: To.,22,November,2012,13,23 »
Ifølge serviceboka står det 75w-140 GL5. http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6214.0.html
Er dette nødvendig, eller skal en 80W-90 holde i massevis? Og har jeg diffbrems foran?

Det er litt lekkasje rundt simmering på foraksling hvor aksling går til transferkasse. Derfor lurer jeg på om det kanskje kan være greit å kjøre med litt tykkere olje? Det skulle jo ikke ha så mye å si?

Jeg akter ikke å fylle noe ekstra på bakaksling, da jeg hverken trekker tungt og det er fyllt en skikkelig olje med LS-tilsetning.
Akkurat bytta på transfer, får se om man merker forandring :P

Først må downpipe sveises  >:(

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #3 på: To.,22,November,2012,22,54 »
Heisann. Olja du har fylt på er den rette. Du har diffbrems på forakselen også, så samme olje der. Det er anbefalt å kjøpe LS tilsetningen utenom, å tilsette etter olje uten LS, men viktigst er at du bruker syntetisk olje. Ikke fyll tykkere olje på fordi det lekker litt i simmerringen. Jeg tilsatte litt "Omega 917", og har aldri lekket mer. Kan brukes i alle oljer.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #4 på: Fr.,23,November,2012,16,11 »
bruk 75-140 LS på begge diffene du... trenger egentlig ikke ekstra LS middel, men du kan tilføre litt om du har mulighet.

Framdiffen trenger egentlig ikke LS da denne diffen er helt åpen fra fabrikken på ZJ.  Hvis du ikke har bytta til en ettermarkeds LSD-diff (Lite sansynlig), men da hadde du visst det.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget andypandy

• 304 CID
  • **
« Svar #5 på: Lø.,24,November,2012,00,18 »
Da blir det fyllt samme olje, så slipper jeg å ha 19 forskjellige typer på den her bilen  :P Bare å få det gjort mens man venter på at deler skal ankomme landet..  ;D