Jeg har et par problemer med WJ'n, som jeg håper denne gjengen kan hjelpe med

Grums i ekspansjonstanken for kjølevæske, ser ut som brunt skum og legger igjen et leireaktig lag i lokket.
Mistenker at det er en topp eller toppakningen?
Snakket med en flink mekaniker om saken, han mente at det også er vanlig med lekkasje i smøreoljekjøleren på disse motorene.
Tok ut kjølevannslangene inn og ut på oljekjøleren og koblet disse sammen/"bypass" for å prøve. Dette ser ikke ut til å hjelpe og grumset kom tilbake etter noen minutter (ligger sikkert mye rundt i systemet enda).
Da jeg holdt på med prøvekjøringen hadde jeg lokket på ekspansjonstanken åpent, merket da at hver gang jeg slapp gasspådraget boblet det luft og skum opp fra tanken. Når jeg har jevnt gasspådrag er det ingen antydning til bobler i tanken.
Hva tror ekspertisen her inne? Kan det være lekkasje fra ladeluftsystemet / ladeluftkjøler, eller skal man bare ta den tunge jobben med å demontere toppene?
Så til problem nr. 2:
De siste dagene har det vært ufyselig ventilbank i perioder, motoren kan gå jevnt i flere km. men innimellom kakler det fælt. Oljenivå er ok, olje og filter skiftet for kort tid siden.
Samtidig med at denne kaklingen begynte synes jeg også bilen begynte å gå dårlig. Sliter med å komme opp i 90 km/h på motorveien og får ikke "kickdown" eller mer akelerasjon, selv om jeg står på gasspedalen...
Håper forumets eksperter kan gi noen pekepinner i riktig retning.
Vet dette blir både dyrt og tidkrevende, men jeg vil gjerne eliminere det enkleste først og tar imot alle tips med stor takk!