Skrevet av Emne: 3 spm ang grand cherokee 94 modell..  (Lest 2177 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget gshock

• 304 CID
  • **
3 spm ang grand cherokee 94 modell..
« på: Ti., 5,Juli,2011,23,27 »
Hei,
fint om noen vet dette og kunne gitt meg noen tips:

1.
fikk noen tips i tidligere tråd ang olje på auto kassa at det ikke skal være dex3-

men : har en valvoline olje på jobben som heter : maxlife - "dex/merc" ..
men bak nederst så står det at den "Støtter" chrysler atf 3-4
er denne brukans på girkassa ??

2.
også lurte jeg på om noen vet hvor man kan få kjøt nakkestøtter til baksetene..

3.
lokale chrysler leverandør sier jeg skal bruke mineral 15-40 olje på motor, men hadde egentlig tenkt å kjøpe mobil 1 5-50 da den var helt rå på bla cosworth'n,
stemmer det at de skal ha mineral når helsynt er så mye bedre?

takker for tips..

2000 WJ 3,1 limited

Chryslercrap

• Gjest
Re: 3 spm ang grand cherokee 94 modell..
« Svar #1 på: On., 6,Juli,2011,08,56 »

3.
lokale chrysler leverandør sier jeg skal bruke mineral 15-40 olje på motor, men hadde egentlig tenkt å kjøpe mobil 1 5-50 da den var helt rå på bla cosworth'n,
stemmer det at de skal ha mineral når helsynt er så mye bedre?

takker for tips..

En "gammel" amerikansk motor er bygd med litt andre toleranser sammenlignet med en Cosworth motor.
To bivirkninger som gjerne følger med på kjøpet når du bytter til helsyntetisk olje er
-støy fra de hydrauliske ventilløfterene
-oljesvetting/lekkasjer rundt omkring på motoren

Jeg tror motoren lever akkurat like lenge med en god mineral/delsynt olje og tettere skiftintervall, men med motorolje så får du like mange forskjellige svar som det finnes folk  ;)

Utlogget hammond

• 360 CID
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
« Svar #2 på: On., 6,Juli,2011,09,16 »
Hei.
Det er ikke syntetisk eller mineralsk som er spørsmålet her.
Det er viskositeten.
Det er ikke slik at syntetisk olje er tynnere mens mineralsk olje er tykkere.

Det viktigste og gjøre når man velger olje er og bruke olje som ha riktig viskositet og hellegrad.
Dette er de tallene som man benevner.

En 5-50 vil være noe tynn når motoren er kald og en anelse tykk når den er varm.
Det du skal bruke er ca 10-40 olje. Dette ser du i temperatur tabellen i owners manual. Hvis man bruker for tynn olje, så kan man oppnå oljelekkasjer og mulig for tynn film i diverse lager her og der. Skummelt. Dette er slitasje som er vanskelig og se med en gang men som
Man ser ved forhøyet oljeforbruk osv. Spesielt ved turtall.

Du kan godt bruke en syntetisk 10-40 olje. Syntetisk olje er mer bestandig mot nedbrytning enn
Mineralsk. Kan vøre flott hvis man planlegger og kjøre langt mellom skiftene.

Kjører man normale oljeskift(12000km) er det ikke noe poeng i syntetisk olje.da er den mineralske like god.
« Siste redigering: On., 6,Juli,2011,10,42 av hammond »
Are you too late? Try a V8...

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #3 på: On., 6,Juli,2011,09,47 »
Kjører 5-40 full synt jeg, og ikke en eneste ulyd fra en ventilløfter fra min 255k gamle 6'er. Eneste ulyden er skjørtebank på kald motor, men det er kronisk for 4L motorene uansett olje...  :P
Fordelen med Fullsynt-olja er at den blir skitten, og hva forklarer det? Jo at den faktisk renser! :) Renseegenskapene til mineralolje er flere mil unna syntetisk, også brytes ikke synt olja så raskt ned. Jeg blir svært skeptisk til motoroljer som er helt blanke, for det er ikke ett godt tegn, selv om det tolkes som positivt blandt mange.
God rensing er viktig for kompresjon, rengjøring av ventilløftere og vippearmer ol, og ikkeminst motorens generelle renhet innvendig... at motoren da lekker litt, som omtrent alle jeep gjør uansett olje, får man vel bare leve med :) er ikke akkurat store mengdene det er snakk om, og er det snakk om store mengder, så spørs det vel om den pakningen er moden for utskifting uansett ;)

Girkasseolja: Jess, sålenge det står +3/4 på Maxlifeolja så skal den være trygg.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget hammond

• 360 CID
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
« Svar #4 på: On., 6,Juli,2011,10,49 »
Ja. Som det nevnes her er de generelle egenskapene på syntetisk olje bedre enn hos de mineralske.
Det betyr ikke at de mineralske er dårlige. De er bedre enn godt nok for normale oljeskift. Det finnes mange biler som har gått 500000 km+ med mineralsk olje og fortsatt triller. Så følger man oljeskift så er motoren ren og pen vanligvis innvendig.
Det kanskje greit og evt bruke et merke du har tiltro til og ikke noe som er laget ikjelleren til naboen.

5-40 vil kunne fungere veldi bra det. Spesielt i kalde klima. Da vil oljen være fin og tynn i oppstarten.
I sahara vil oljen være for tynn ting kan være skadelig over tid.
Hbis du skal føge et tall, så følg det siste!  Oppstarten er uansett kun i få minutter. Den siste verdien er ved 100C og der jobber motoren i timevis.
Are you too late? Try a V8...

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #5 på: On., 6,Juli,2011,12,53 »
Hei.
Det er ikke syntetisk eller mineralsk som er spørsmålet her.
Det er viskositeten.
Det er ikke slik at syntetisk olje er tynnere mens mineralsk olje er tykkere.

Du kan godt bruke en syntetisk 10-40 olje. Syntetisk olje er mer bestandig mot nedbrytning enn
Mineralsk. Kan vøre flott hvis man planlegger og kjøre langt mellom skiftene.

Kjører man normale oljeskift(12000km) er det ikke noe poeng i syntetisk olje.da er den mineralske like god.

Akkurat det jeg ville frem til, helsynt 5-50 olje til 200 kr literen gjør liten nytte i en slik motor, dette er ikke en hi-perf. motor slik som f.eks en Cosworth, men en lavkomp. "arbeidshest"
Kjøper du en rimeligere amerikansk olje av god kvalitet, så kan du ha tettere skiftintervall og lavere servicekostnad, og motoren går akkurat like langt.

Nakkeputer skaffes vel kanskje hos div. bilopphuggere, har du skinnseter så er nakkeputene svindyre hos forhandler..
« Siste redigering: On., 6,Juli,2011,13,01 av Chryslercrap »

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #6 på: To., 7,Juli,2011,03,35 »
Heisann. Spørsmålet vedr. oljer har versert på forumet mange ganger. Hvorfor ikke følge instr. boka? Da blir det ikke feil type olje. Den sier ikke noe om hvilke merke, og der er der også mange svar. Oljer er vel bedre idag enn de var i 1994 vil jeg tro, og på en gammel støpejernsmotor med 12000 km. intervall betyr det ingenting om du bruker Bilextra sin eller Mobil sin, men de må ha riktige spesifikasjoner.
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6214.0.html
Aut. kassen er vel den mest ømtåelige når det gjelder oljespesifikasjoner. Men du behøver ikke å kjøpe den dyreste oljen for det. Dynocat er et rimelig og godt alternativ, og når Sarpsborg Motor anbefaler den er jeg trygg.
http://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=articlelist&gid=930&gidlevel=1
http://www.dynocat.no/SubProducts/subpage_USA_Trans.html
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #7 på: To., 7,Juli,2011,18,33 »
Du kan godt kjøre mineral, men da må du bytte hver 5000-7000. Skal du kjøre lenger på skifta, må olja være bedre, og da må det syntetiske additiver til for å få til dette. Det er derfor feks 5-40 olja mi tåler å kjøres 15000 km med, selv om jeg bytter hver 6-8 fordi jeg ikke kjører jeepen langt nok i året :) Derfor anbefaler Castrol, Valvoline, Mobil1 etz alltid ett syntetisk alternativ til mineralolja på gamle arbeidshester, rett og slett fordi de syntetiske oljene tåler å går mye lenger, og de har mye bedre kaldstartsegenskaper når temparaturen synker :)

Forøvrig er denne SG-standaren (kun for bensinbiler) nevnt i manualen til bilen fra 1989, og den standaren alene har knapt endra seg siden (små forandringer, 3 revisjoner), slik at mitt inntrykk av manualen er at du nærmest kan helle på hva du vil av olje... det vil uansett være bedre enn den standaren som står der.

når du skal velge viskositet, så velger du etter denne lista, så ser du fort hva slags olje vi i nord med opptil -30 om vinter'n skal kjøre på.

Eat, sleep, drift!
- 12 Pongratz L-AT400
x - Volvo 940 GL

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #8 på: To., 7,Juli,2011,20,11 »
Du kan godt kjøre mineral, men da må du bytte hver 5000-7000. Skal du kjøre lenger på skifta, må olja være bedre, og da må det syntetiske additiver til for å få til dette. Det er derfor feks 5-40 olja mi tåler å kjøres 15000 km med, selv om jeg bytter hver 6-8 fordi jeg ikke kjører jeepen langt nok i året :)

Syntetisk holder nok smøreegenskapene lengre, og tåler mer juling.
Men poenget må jo være å få drenert ut "gørra" fra motoren jevnlig, selv om div. helsynt oljer tåler lange skiftintervaller, så er jo ikke motoren tiltenkt dette i utgangspunktet, hvis fabrikken oppgir 12000 km intervall, så mener jeg det blir feil å skifte olje på f.eks. 20000 km, fordi helsynt oljen tåler dette, nettopp fordi motoren ikke er konstruert til så lange intervaller.
Nå skal jeg ikke trekke oljespørsmålet ut i det uendelige.. :)

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #9 på: Fr., 8,Juli,2011,01,08 »
Du kan godt kjøre mineral, men da må du bytte hver 5000-7000. Skal du kjøre lenger på skifta, må olja være bedre, og da må det syntetiske additiver til for å få til dette. Det er derfor feks 5-40 olja mi tåler å kjøres 15000 km med, selv om jeg bytter hver 6-8 fordi jeg ikke kjører jeepen langt nok i året :)

Syntetisk holder nok smøreegenskapene lengre, og tåler mer juling.
Men poenget må jo være å få drenert ut "gørra" fra motoren jevnlig, selv om div. helsynt oljer tåler lange skiftintervaller, så er jo ikke motoren tiltenkt dette i utgangspunktet, hvis fabrikken oppgir 12000 km intervall, så mener jeg det blir feil å skifte olje på f.eks. 20000 km, fordi helsynt oljen tåler dette, nettopp fordi motoren ikke er konstruert til så lange intervaller.
Nå skal jeg ikke trekke oljespørsmålet ut i det uendelige.. :)

Nei man skal jo ikke overskride/heve seg over/kritisere skiftintervallene og spesifikasjonene til produsenten.
Men igjen da, manualen sier ikke noen ting om hva som er "heavy duty" kjøring, og hva som "trigger" ett 5000km oljeskift vs ett 12000km oljeskift... og med det mener jeg at manualen her undergraver seg selv litt, for det er faktisk ganske stor forskjell på kjøring med "tom bil" og 3500 kg på slep... ikkeminst på drivverket, som jeg ikke hører har blitt nevnt en eneste gang foruten 20 000 skiftintervall.

Men nå som disse bila er blitt såpass gamle, så får man rett og slett bare følge det man er "lært opp til" eller har "erfart funker bra". Manualen er for meg blitt ett "supplement". Jeg bytter drivlinje-oljer hver 2. år (10-12k km) fordi det er såpass belasta med tungtransport, og motoroljeskift 1 gang i året med en helårsolje som funker like godt i -30 som + 30. Så får man krysse fingra for at det er godt nok før rusta spiser'n opp =)
Eat, sleep, drift!
- 12 Pongratz L-AT400
x - Volvo 940 GL