Skrevet av Emne: Dana 30 aksel seal????  (Lest 1979 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Thomahawk

• 304 CID
  • **
  • I DISLIKE YOUR HYBRID!
    • GRANDPARTS
Dana 30 aksel seal????
« på: Lø.,25,Juni,2011,14,07 »
Hei, Har en Jeep Grand Cherokee 2000 quadradrive, front aksel/diff Dana 30....

Så igår at innsiden på begge fram felgene mine var dekket av olje. Har skiftet begge fremakslingene med CV ledd og CV mansjetter ca 5 mnd siden.

Ser helt klart ut som olje ikke fett, Regner da med at dette er aksel tettningene som sitter inne i diffen.
Har ikke veldig lyst til å fikse dette selv, heller ikke levere bilen hos Jeep/stealership.

Er det noen som vet hvem som kan reparere dette/har peiling på differ????
Helst på østlandsområde.

All info/input er verdsatt.

Mvh. Thomas
Thomas Grandparts
2004 Jeep Grand Cherokee 4.7HO Overland
2.5" BDS, Bilstein, IRO adj arms, 17" Procomp, 31" General Grabber AT2, Addco, 3" Kolak exhaust, superchip tuner, more to come +++

Buildt thread: http://www.jeepforum.com/forum/f197/jeep-norway-2th-buildt-overland-upgrade-1813490/

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
Re: Dana 30 aksel seal????
« Svar #1 på: To.,30,Juni,2011,03,56 »
Hei, Thomas.
Jeg hadde også en lekkasje på venstre bakaksel, hvor hele felgen innvendig ble tilgriset av olje. Det skyldes nok simmerringen som er lekk. Jeg brukte Omega 917, et tetningsmiddel for alle oljer. Helte det på diffen, og etter en kort stund var det tørt. Det er vel ikke ment som en permanent løsning, men alt etter lekkasjens størrelse. Kjørte med det ca.1,5 år, ingen ny lekk. Fungerer også på lekk mellom motor og gear, akslinger, servo, motor, osv. Er et meget anerkjent produkt, og har brukt det med godt resultat. Jeg fikk det anbefalt av andre som bruker det. Koster mellom 300,- og 400,- pr flaske. 1 flaske holder til mer enn 5 liter motorolje, så det skal ikke mye til. Det gir deg en utsettelse. Lykke til! Les om det her.
http://www.relektagruppen.no/Files/Filer/TekniskNiO/Omega/917brosj.pdf
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Ambu

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: To.,30,Juni,2011,11,32 »
Tja, nå går jo ikke fremakslingene lengre enn til CV leddene. Eventuell lekkasje fra fremaksling burde vel vises under bilen, ikke i felgene? Har du vurdert:
- Når bærekulene smøres, blir det gjerne hengende en fettklump utenfor mansjetten som etterhvert blir å finne igjen på innsiden av felgen.
- Fett fra CV leddene? - er mansjettene fortsatt tette?
- bremseveske?
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #3 på: To.,30,Juni,2011,19,35 »

Så igår at innsiden på begge fram felgene mine var dekket av olje. Har skiftet begge fremakslingene med CV ledd og CV mansjetter ca 5 mnd siden.

Ser helt klart ut som olje ikke fett, Regner da med at dette er aksel tettningene som sitter inne i diffen.
Har ikke veldig lyst til å fikse dette selv, heller ikke levere bilen hos Jeep/stealership.

Simmeringene som tetter mellom stikkaksling og differensial, ligger inne i akselhylsa. For å bytte disse må begge stikkakslinger samt diffen ut.

Du har nok skiftet begge stikkakslinger, ikke begge fremakslinger  ;)

Hvem som gjør dette rimelig på østlandet har ikke jeg peiling på, men du får nok en fastpris fra Chrysler/Jeep dealer`n.