Jeg kjøpte min WJ 2001 mod. med V8 for 2,5 år siden, og kjørte noen få mnd. før jeg bygde om til gass.
Bilen var da kjørt ca. 60.km, og nå er den kjørt 106.km.
Anlegget kostet jo 39.000kr. ferdig installert ( Gasservice i Bergen ), og jeg regner med å ha spart dette noenlunde inn igjen nå. I tillegg vil jeg anta det er noe restverdi igjen i selve gassanlegget dersom jeg skulle selge.
Kjører ca. 280-300km på hver tank, og fyller ca. 50-54 l hver gang til 4,75kr./l Har blandet kjøring i Bergensområdet, og kjører nå på 9-10 kr./ mil. på gass.
Har ikke hatt et eneste problem til nå, selv om jeg fikk noen advarsler av flere før jeg bestemte meg.
Det er nå et eget smøresystem for ventiler installert som del av "pakken" og det skal vist nok ordne opp i de ulemper det er med å bruke gass på motorer som ikke er bygget for dette i utgangspunktet. Tidligere røk ofte ventiler sies det.
Har jo hørt at noen sier det går greit 100.000 km og så ryker toppen ( ventilene ) , men dette var kanskje før dette smøresystemet ble standard. Jeg vet ikke , men ble lei av å bruke 4000-5000kr. i mnd. på bensin.
Foreløpig har dette gått helt fint, og på forrige service ble plugger byttet og de så helt fin ut. Oljen er jo også like blank som ny etter 12.000km, så jeg har ikke noen tegn på unormal slitasje til nå.
Jeg angrer i hvert fall ikke, og ved neste bil blir det også gass. Men det er en hel del nye regler nå, så det er begrenset hvilke biler dette kan levers til pr. i dag. Gasservice kan ikke levere til min bil i dag da det ikke er laget rett dokumentasjon for denne bilmodellen. ref.
www.gasservice.noSjekk at du faktisk vil få det godkjent før du monterer inn et anlegg. Det er flere regler nå en for 2 år. siden.