Skrevet av Emne: Skifte viskosekobling? Anbefalte verksteder?  (Lest 2970 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget JEG67

• 304 CID
  • **
Skifte viskosekobling? Anbefalte verksteder?
« på: On.,28,Juli,2010,12,30 »
Forholdsvis ny eier av 1998 med 5,2 l Det "lugger" en god ved rattutslag så viskosekoblingen er vel ikke helt god. Parkering er ikke noe gøy med denne bilen som ellers er meget bra. Passer på likt lufttrykk rundt om, men det hjelper nok ikke stort.

Ser at det er mulig å skaffe deler fra USA til OK pris. Noen som vet hvor mange arbeidstimer som trengs? Holder det å kjøpe det som i nettbutikkene er betegnet som viskosekobling, eller er det flere deler som må kjøpes til for å komme til målet.

Er dette en jobb som man kan sette bort til nærmeste verksted. Tar gjerne i mot forslag på verksteder som kan anbefales. Gjerne på Vestlandet , men også andre.

PT uten Jeep, men fortsatt klubbmedlem

Utlogget JEG67

• 304 CID
  • **
Re: Skifte viskosekobling? Anbefalte verksteder?
« Svar #1 på: On.,28,Juli,2010,15,23 »
Takk. Kjenner til den muligheten ja. Snakker vi da om ny girkasse + ny viskosekobling i tillegg?

Med 242 kan en da kjøre 2WD og velge 4WD ved behov. Det står jo i instruksjonsboka som tilleggsutstyr. Må være den optimale løsningen.

Får lese meg opp på nett, men hva vil noe slikt koste basert på deler innkjøpt fra seriøse aktører i utlandet?

Utlogget Bones

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: On.,28,Juli,2010,23,59 »
Bare ett lite spørsmål her. Må det ikke kjøpes inn en handler og diverse stag inne i coupéen også slik man får velge 2WD, 4WD, høy og lav osv? eller er dette en del av noe ombyggingsett?
'96 Grand Cherokee 5,2 V8
--------------------------------------------------
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Utlogget JEG67

• 304 CID
  • **
« Svar #3 på: Fr.,30,Juli,2010,10,01 »
Takk for oppklaringer! Skulle jeg gjøre dette ville jeg nok, hvis mulig, skaffet riktig arm for valg av 2WD/4WD og deksel inne i kupeen. Om det har noen betydning for priser og valg av deler så har min bil Quadra-Trac.

Utlogget JEG67

• 304 CID
  • **
« Svar #4 på: To., 5,August,2010,14,58 »
Det står masse om 249 - 242 swap på nettet ja. Den beste tråden fant jeg her: http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?t=544516

Var i alle fall den jeg hadde mest utbytte av å lese. En hvilkensomhelst 242 transferkasse + også 231 skal visst kunne brukes, men siden lengden på akslinger kan variere med modell kan det hende en må flytte over den fra 249 til 242. Elektriske tilkoblinger og speedometertilkobling kan visst også ligge på ulike plasser, men ingen umuligheter. Anvisninger finnes på nettet med bilder.

Jeg må sette bort alt arbeidet, så for meg passer det nok best å kjøpe en ferdig modifisert 242 der alt skal passe rett over inkl stagene til posisjonsvelgeren for 2wd/4wd.

Det kan leveres fra Transfer Cases Unlimited http://www.transfercase.com/ Prisen står ikke på nettstedet, men jeg sendte en mail og de skal ha 930 USD + frakt.

En ny viskosekopling koster vel rundt halvparten.

Utlogget JEG67

• 304 CID
  • **
« Svar #5 på: Fr.,29,Oktober,2010,14,45 »
Det ble anskaffelse av overhalingssett til den originale 249 transferkassen. Kjøpt på eBay for 535 USD = ca. NOK 3.400,- + MVA. Settet innholder ny viskosekobling, kjede, lager, tetninger osv. Til Norge med JetCarrier for kr. 600,- levert på posten. Kostnader før arbeid knapt NOK 5.000,-

Utlogget JEG67

• 304 CID
  • **
« Svar #6 på: Fr.,29,Oktober,2010,20,52 »
Det har vært noen turer fra Selec-Trac til Quadra-Trac, frem og tilbake. Kom til slutt til at jeg ville holde bilen original. Er så heldig at jeg kan bruke et verksted som fortsatt har 3-sifret timepris + mekaniker som har god greie på amerikanske biler.

Utlogget JEG67

• 304 CID
  • **
249 transferkasse overhalt
« Svar #7 på: Fr.,19,November,2010,12,07 »
Hentet ut bilen etter overhaling av 249 kassen i går. Kom på kr 12.625,- inkl deler og arbeid på aut. verksted. Deler kr. 5000,- + 10 timer arbeid kr. 7625,- inkl MVA.

Prøvde å kjøre 8-tall og nå er det mulig å få fullt ratt/hjulutslag. Merker en liten binding ved fullt utslag, men førsteinntrykket er at bilen nå er så normal den kan bli. Det er jo få nye 98-modeller å sammenligne med. Hvis noen som har 249 kassen uten noen tendens til binding ved fullt hjulutslag er jeg interessert i å høre om det.

Utlogget bambus

• 304 CID
  • **
« Svar #8 på: Sø.,21,November,2010,22,18 »
Vi (Min kone og jeg) har en 96-modell ZG med NV249-kasse og "Limited slip" differensial bak. Den har nå gått 210 k km med samme utstyr, lugger litt ved bart underlag og fullt rattuslag, men det har det alltid gjort. Hvis bakhjulene spinner tar det brøkdeler av et sekund før fullt grep.  ;D.
Mvh bambus
Bambus

Utlogget JEG67

• 304 CID
  • **
« Svar #9 på: Sø.,21,November,2010,23,53 »
Takk, nyttig å vite! Det er i alle fall mye bedre og sikkert som det skal være. Om bilen min har limited slip diff skulle jeg likt å vite. Skulle visst gå an å lese på en merkeplate på bakakselen, men den var uleselig for meg på min bil.