Skrevet av Emne: Drivlinjeoppgradering (akslinger, differ, transfer case), anbefalinger?  (Lest 1494 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget madcap1973

• 304 CID
  • **
Hei!

Jeg er den lykkelige eier av en 99 modell Laredo med 4 litern og Quadra Trac II.

Bilen er strøken og har ingen spesielle feil og lyter bortsett fra et par noe slitte hjullager som jeg skal inn å bytte i.l.a august.

Imidlertid så er det engang slik at jeg er "allergisk" mot lyder (vet - dårlig kombinasjon med å eie Jeep :) og jeg har den velkjente ulingen i drivlinjen, verst mellom 90 og 100 km/t men hørbart over hele registeret helt fra start (det er så lite at kun det 90-100 ulingen som er noe irriterende).

Spørsmålet mitt er som følger:
Er det noen som har erfaring med oppgradering av drivlinje og blitt kvitt denne ulyden? Ble dette utbedret på senere modeller? Tenker da f.eks 2004 eller tilsvarende hvor delene kan passe overens?

Hva er alternativene som kan gjøres på nåværende hardware for å få det så stilt som mulig, eks bytte innmat i differ - til hva da?
Bytte til annen type kryss på mellomakslinger/akslinger? Hvilke er best?

Andre tips i forhold til drivlinje, både lyd- og styrkemessig mottas med takk.

Jeg har ikke planer om å løfte bilen mer enn 2-3 tommer, så det kan vel gås ut fra en nokså normal linje for øvrig. Og det er fortrinnsvis "lavt" budsjett. Har sett litt mot Sverige for verksted og delehandel, men kjenner ikke til noen anbefalte her i nærheten av Midt-Norge. Det beste hadde vel vært å etablere kontakt med en lokal "guru" selvfølgelig, så kom gjerne med tips om noen her inne kjenner til en slik  ;)

Mvh
Snorre Myrvik
Trondheim
x: '99 Grand Cherokee WJ 4.0
x: '02 Cherokee KJ 2,5CRD
x: '97 Cherokee XJ 2,5td

Utlogget sandviper

• 401 CID
Uling er ikke normalt, så du har nok noe som er i ferd med og ta kvelden i diffene dine.

Min WJ 99mod har ingen lyder fra drivlinen.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
uling fra differ trenger ikke være slutten på morroa....kompis sin 190E bytta vi bare diff-olje, og etter 3 turer tur/retur Gjøvik-Oslo blei det helt tyst baki der :)
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Chryslercrap

• Gjest
Re: Drivlinjeoppgradering (akslinger, differ, transfer case), anbefalinger?
« Svar #3 på: Sø.,19,September,2010,21,44 »
Hei, ser det er en gammel tråd, men legger in et svar allikevel. Trenger du hjelp til overhaling av diff. kan du kontakte Fannrem Motorverksted, mere info på vpracingfuels.no. Ikke så mange alternativer rundt Trondheim, regner med merkeverksted er uaktuelt (de skulle ha mellom 23-25 tusen for å sette opp framakslingen med ny innmat på min 01 WJ)

Utlogget madcap1973

• 304 CID
  • **
At tråden er "gammel" betyr ikke at den ikke er aktuell :D

Takker så mye for tipset! Og, ja - merkeverksted er uaktuelt utav dimensjoner. Timeprisen der er vel rundt tusenlappen pluss moms så hallo i luken, og deleprisene... takk som byr.

Hei, ser det er en gammel tråd, men legger in et svar allikevel. Trenger du hjelp til overhaling av diff. kan du kontakte Fannrem Motorverksted, mere info på vpracingfuels.no. Ikke så mange alternativer rundt Trondheim, regner med merkeverksted er uaktuelt (de skulle ha mellom 23-25 tusen for å sette opp framakslingen med ny innmat på min 01 WJ)
x: '99 Grand Cherokee WJ 4.0
x: '02 Cherokee KJ 2,5CRD
x: '97 Cherokee XJ 2,5td