Skrevet av Emne: Frontlysene lyser etter jeg har slått av tenninga.  (Lest 3691 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget realf

• 258 CID
  • *
Frontlysene lyser etter jeg har slått av tenninga.
« på: On.,10,November,2010,09,11 »
Har noen vært borti lignende problem? Bilen er en 93-Grand Cherokee m. 4 litern og automat, gått 220000 km. Bilene ble vel byggd om av Møller (og event.andre) når de kom hit til landet og skulla få automatisk kjørelys. Er det bryteren, tenningslåsen, rele eller ledningsnett, som kan være feilen?

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
Re: Frontlysene lyser etter jeg har slått av tenninga.
« Svar #1 på: On.,10,November,2010,20,54 »
husk at disse bilene orginalt har en timer på kjørelysene..sånn at du ser rundt bilen i 10 sekunder elns før de slukkes automatisk.
Klart, dette relèet er jo et tidsrelèe...og Kan jo ryke etter noen år, men prøv å la de stå på...så skrur de seg av etterhvert sansynlig vis:)
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Mussa

• 304 CID
  • **
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
« Svar #2 på: To.,11,November,2010,00,56 »
På min Cherokee så skjer følgende:
Slår jeg av lysbryteren før jeg slår av tenninga så slår lyset seg av umiddelbart.
Slår jeg av tenninga før lysbryteren så lyser frontlysa i drøye 30 sekunder, sånn er det på fattern sin Cherokee også.. "Følg meg til døra i mørket lys"  :)
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget realf

• 258 CID
  • *
« Svar #3 på: Lø.,13,November,2010,16,45 »
Det som har skjedd er at det er langlyset (fjernlyset) som lyser hele tiden. Det slokker ALDRIG, virker som om det har hengt seg opp.....jeg får ikke slått  om til nærlys... så når jeg har tatt ut nøkkelen og låst bilen, fortsetter fjernlyset å lyse helt til batteriet er tom for strøm. Jeg trenger TIPS og RÅD...... Hva kan være feil ????

Utlogget Stormer

• 304 CID
  • **
« Svar #4 på: Lø.,13,November,2010,21,12 »
Start med å sjekke releene som ligger under dekselet nede ved fotbrønnen / dørstolpen på førersiden. Dissse releene styrer lysene.  Finn frem måleapparate og begyn å mål. finner du ikke noe her så vill jeg sjekket lysbryteren

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #5 på: Sø.,14,November,2010,23,30 »
99,9% sikkert lysrelèet eller bryteren som har hengt seg opp ja..hvis Man tester, klarer man fint å flashe med langlysene uten nøkkelen i tenninga.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget realf

• 258 CID
  • *
« Svar #6 på: Ma.,15,November,2010,19,19 »
I dag tok jeg av kontakten til frontlysene og målte meg fram til hvilken ledning som det stod strøm på og det var den røde. Jeg kappet så den røde ledningen til lykta på førersiden og den på pasasjersiden. Da slukket fulltlyset ! Når jeg da setter meg inni bilen og starter opp går kjørelysene automatisk på og når jeg slår an motoren og tar ut nøkkelen og låser døra, fortsetter lysene og lyse i ca 30 sekunder, før de slår seg av (slik de skal) Bra så langt...... ,men problemet er nå at jeg ikke har fjærnlys lenger (fordi jeg kappet av ledningene) og lampa for at fjernlyset er på (det lyser blått i instrumentet ver speedometeret) selv etter at jeg har tatt ut tenningsnøkkelen. Og siden den lyser hele tiden, vil den jo tappe batteriet. Jeg får kanskje prøve først å finne ut hvilket rele som er til fjernlyset, slik det blir foreslått for meg. Er det noen som vet hvilket av releene som er til fjernlyset? Er det et eget rele for fjernlyset eller går frontlysene nær og fjern på samme rele?

Utlogget Stormer

• 304 CID
  • **
« Svar #7 på: On.,17,November,2010,12,37 »
Det er forskjellige releer for nær og fjernlys. Det er gode muligheter for at det overledning, defekt bryter eller et ødlagt rele her. Jeg tror du burde skjøte ledningene du klippet og heller forsette å lete etter feilen nærmere releene eller i bryteren.

Når du finner relene kan du prøve å å ta av den kabelen som gir relet konstant strøm.  Når du tar strømmen og lyset blir borte har du funnet ut hvilket rele som styrer nærlyset.  Du kan enten prøve med et ny relee eller du kan prøve å koble bort styrestrømmen på relet. Fortsetter lysene å lyse når du tar bort styrestrømmen er er relet defefekt hvis det ikke forsetter å lyse er det sansynligvis bryteren som er defekt eller så kan det være en kortslutning i forbindelse med styrestrømmen men jeg holder en knapp på bryteren.

Utlogget realf

• 258 CID
  • *
« Svar #8 på: On.,17,November,2010,17,23 »
Takk for tipset Stormer. Skal kle på meg superundertøy og se om jeg kan finne disse 2 releene i kulden.