Skrevet av Emne: Er Cherokee Country hevet?  (Lest 1705 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jornn

• 258 CID
  • *
Er Cherokee Country hevet?
« på: Ti.,18,November,2008,11,32 »
Hei.
Jeg har ikke all verdens peiling på XJ da jeg nettopp har "meldt overgang" etter å ha drevet med gamle volvoer (164) da jeg følte behov for å få noe mere nytteverdi ut av bilhobbyen, spesielt vinterstid :-)

Saken er at jeg har en '95 Cherokee Country 4,0 aut. Støtdemperne bak begynner og bli slitne og må byttes - muligens også bladfjærene.  Når jeg skal bestille dempere og fjærer på nettet er det mye spørsmål om heving, etc.

Mitt spørsmål er derfor følgende: Hva innebærer det at jeg har en Cherokee Country (i tillegg er det en klistrelapp på bakruta med "Country Pack"), innebærer det noe teknisk (at den har hevet understell el lignende), eller er det bare et utstyrsnivå for interiør og dill-dall?

Dersom det er vanskelig å gi noe eksakt svar på dette, hvordan ser jeg i tilfelle om bilen er hevet?

Er usedvanlig takknemlig om noen kunne ta seg tid til å gi meg noen tips vedrørende dette.
JN

Utlogget Per Yngve Berg

• 304 CID
  • **
Sv: Er Cherokee Country hevet?
« Svar #1 på: Ti.,18,November,2008,18,48 »
Jeg vet ikke hvordan det er med XJ, men ZJ kunne du få med Upcountry. De hevet med 1". Mål avstanden fra senter av hjulet og opp til skjermkanten. Det vil gi deg en pekpinn på hvor mye hevet/sigen den er. Et OME-sett er et godt valg. De gir bedre fjæring enn originalt og hever ca. 1,5-2"
1997 TJ 2,5 liter

Utlogget jornn

• 258 CID
  • *
« Svar #2 på: On.,19,November,2008,08,32 »
Utgangspunktet mitt er egentlig ikke å heve bilen da terrengkjøring er lite aktuelt. Jeg må bare sikre meg at dersom jeg skifter fjærer og dempere bak, så står det i forhold til det som er foran.

Jeg innrømmer imidlertid glatt at det ser bedre ut med litt heving, men det må være i moderate former slik at ikke veiegenskapene lider for mye. 1,5"-2" er vel da det maksimale av hva en bør begi seg inn på?

Omtrent hva koster et slikt OME sett, kan det fås med ulike "høyder" og hva inneholder det egentlig? (fjærer, dempere, monterings detaljer, foran/bak, etc?).

JN

renegade

• Gjest
« Svar #3 på: On.,19,November,2008,09,14 »
Utgangspunktet mitt er egentlig ikke å heve bilen da terrengkjøring er lite aktuelt. Jeg må bare sikre meg at dersom jeg skifter fjærer og dempere bak, så står det i forhold til det som er foran.

Jeg innrømmer imidlertid glatt at det ser bedre ut med litt heving, men det må være i moderate former slik at ikke veiegenskapene lider for mye. 1,5"-2" er vel da det maksimale av hva en bør begi seg inn på?

Omtrent hva koster et slikt OME sett, kan det fås med ulike "høyder" og hva inneholder det egentlig? (fjærer, dempere, monterings detaljer, foran/bak, etc?).

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,2512.0.html

Utlogget jornn

• 258 CID
  • *
« Svar #4 på: On.,19,November,2008,16,27 »
Takk for informativ link.

Er imidlertid, som sagt, ikke primært ute etter å heve bilen.
JN

Utlogget 85cj

• 360 CID
« Svar #5 på: To.,20,November,2008,20,54 »
Om Stickeren i bakruten sier "UpCountry" er saken grei, da er det fjærer som skal gi 1 til 1,5 tomme mer løft enn "vanlig.

Et par ting kan gjøres for å sjekke:

- Om noen kan si at alle "Country" modeller av XJ ble solgt med "UpCountry" fjærpakke ville saken være grei
- På UpCountry bakaksel er det visst ikke krengingsstabilisator (rear anti sway bar) så om den mangler kan det tyde på høyere UpCountry "løft"
- UpCountry hadde visstnok 3.73:1 utveksling i bakaksel, mens "vanlig" pakke med rekkesekser med automat bør ha 3.55:1
- Det er en metallplate i motor-rommet på førersiden som sier noe om alle opsjoner, lakkfarge etc. Bør kunne hjelpe
- Kunne også tenke meg at UpCountry utstyrte modeller har skrevet inn større dekkdimensjon i vognkortet, men who knows i Norge?

En god Jeep butikk bør kunne hjelpe med å "dekode " for å finne ut hva som er installert også.
Tipper at det kan dukke opp flere svar her.
Medlem 005