Skrevet av Emne: Varmevifta/blower går ikke...??  (Lest 2181 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget mysil bergsprekken

• 258 CID
  • *
Varmevifta/blower går ikke...??
« på: To., 3,Januar,2008,01,26 »
Varmevifta sa plutselig takk for seg etter at 90mod'en min har stått mye i ro i høst. Det blåser ikke varmluft, jeg tror varmen er der, men vifta går ikke. Hvordan bør jeg gå fram for å finne ut hva som er galt? (sikringen til "Blower" er ikke gåen)?
mvh

• 258 CID
  • *
Sv: Varmevifta/blower går ikke...??
« Svar #1 på: To., 3,Januar,2008,01,30 »
Er takknemlig for svar, da det dogger helt vilt på frontruta, og jeg må ha hodet halveis ut vindu for å se. ;)

Utlogget Dalton

• 304 CID
  • **
  • Cherokee Nation
« Svar #2 på: To., 3,Januar,2008,07,08 »
Sjekk formotstandene. Sitter montert i varmeapparathuset ved vakummotor på passasjersiden. Der sitter det også en termosikring, om jeg ikke tar helt feil. Ellers så har jo brytere en tendens til å ryke, da... Jeg har bare blåsing på trinn 2 og 3 grunnet brent viftebryter.
1994 Jeep Cherokee Limited 4ltr High Output

• 258 CID
  • *
« Svar #3 på: To., 3,Januar,2008,07,48 »
hva er formotstandere, er de i "resistor pack"? hvordan sjekker jeg de?(med et multimeter?)
Termosikringen er vel den markert på vedlagt bilde med blå pil.
Kan det også hende at det er andre ting som gjør at viften ikke virker.

Utlogget Dalton

• 304 CID
  • **
  • Cherokee Nation
« Svar #4 på: To., 3,Januar,2008,08,58 »
Jepp, der er de. Du kan sjekke dem med multimeter, ja.  Som sagt, sjekk bryteren også. Den har visstnok litt lett for å ryke. Det sitter også en slags bryter i forbindelse med hendel til varmeapparatet.(den øverste) Når denne settes helt til venstre skrus vifta av. Kan jo være noe der... Finn gul ledning med svart stripe og mål med multimeter eller prøvelampe. Kronglete å komme til inni der, men det går.

• 258 CID
  • *
« Svar #5 på: On., 9,Januar,2008,12,08 »
takk for svar. Jeg tok av kontakten bak reguleringen for hastigheten på vifta, den var brent, men det har den vert tidligere også og det hart fungert. Så tok jeg ut termosikringen, renset den litt for rust og testet den med et multimeter, den så ut til å vere i orden. Deretter åpnet jeg den vakuum styrte luken inn til viften og snurret rundt viften manuelt, jeg hørte et "plong" fra en skrue som falt ned et sted. Plugget i alt, testet viften og den gikk. Men nå går den bare på max av og til, men andre ganger kan jeg regulere hastigheten. Lure på hvorfor det. Men viktigst er jo at jeg får fjernet doggen og slipper å sitte med boblejakke i bilen. ;)

• 258 CID
  • *
« Svar #6 på: On., 9,Januar,2008,12,14 »
men jeg skal allikevel sjekke den gule ledning med svart stripe som du sa dalton, men hvor går den ut ifra på baksiden av styringsenheten til varmeapparatet? Jeg tror nemlig det kan vere noe galt der også, fordi at for et halvt år siden måtte jeg alltid sette den bryteren på "off" når jeg tok nøkkelen ut av bilen, fordi viften gikk selv om nøkkelen var ute. Skjønner ikke hvordan det var mulig?

Utlogget Dalton

• 304 CID
  • **
  • Cherokee Nation
« Svar #7 på: On., 9,Januar,2008,16,56 »
Sjekk her for servicemanual.http://www.greatlakesxj.com/tech.html Der finner du blant annet koblingsskjema for alt i bilen. Har sendt deg en mail med det aktuelle skjemaet.