Skrevet av Emne: Rammebytte på WJ?  (Lest 3042 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget cat-vi

• 360 CID
Rammebytte på WJ?
« på: On.,19,Februar,2014,11,02 »

Utlogget pwb

• 360 CID
Sv: Rammebytte på WJ?
« Svar #1 på: On.,19,Februar,2014,11,18 »
Er det ramme på WJ? Ser at mange tror de har ramme, men alle Grand Cherokee og alle Cherokee fra XJ har vel såkalt unibody?

Utlogget Nonsense

• 258 CID
  • *
« Svar #2 på: On.,19,Februar,2014,12,06 »
Gammel drivlinje blir plombert, så settes den inn i det nye karosseriet. Blir gjort med mange typer bil da de færreste har ramme lenger.
« Siste redigering: On.,19,Februar,2014,12,09 av Nonsense »

Utlogget cat-vi

• 360 CID
« Svar #3 på: On.,19,Februar,2014,16,25 »
Att WJ er unibody er vel ingen hemmelighet, men er ikke sikker på hvorfor de kaller det rammebytte om det er motor og drivverk som blir flytta over, regner med att karosseriet er norsk??

Utlogget Nonsense

• 258 CID
  • *
« Svar #4 på: On.,19,Februar,2014,16,42 »
Det er vel noe som henger igjen fra gamle dager det med "rammebytte", og er som du sier feil bruk av ord. Karroseriet er nok fra utlandet, og drivlinjen fra en norsk kollisjonskadet bil. Det ble gjort det samme med en haug med pølseflåter. Så lenge papirene er i orden og alt gjort etter boka trenger det ikke være noe skummelt med dette. Alt man risikerer da er en bil med litt mindre rust.

Utlogget Nonsense

• 258 CID
  • *

Utlogget pwb

• 360 CID
« Svar #6 på: On.,19,Februar,2014,18,03 »
hm, så jeg kan kjøpe en ZJ fra USA og flytte over begge akslinger + girkasse så skal det være nok til å ikke betale ny avgift?

Utlogget Nonsense

• 258 CID
  • *
« Svar #7 på: On.,19,Februar,2014,23,23 »
Vet ikke om du spør meg, men detaljer kan ikke jeg bidra med. Det står vel noe om "trafikkskade" i rundskrivet fra Tolldirektoratet, så det blir nok ikke fullt så enkelt. Er vel sikkert lurt å spørre de rette instanser før man satser penger på noe slikt iallefall.

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #8 på: To.,20,Februar,2014,00,05 »
hm, så jeg kan kjøpe en ZJ fra USA og flytte over begge akslinger + girkasse så skal det være nok til å ikke betale ny avgift?

Har nok blitt litt strengere. På 80-tallet ble rammebytte gjort i stor stil. Da kunne man bla. få et kupekarosseri på en stasjonsvognramme. F.eks. kunne en GM A-body Malibu plutselig bli til en Monte Carlo osv. DEtte ble det slutt på, og nå kan du kun bytte bil med 100% likt karosseri. Jeepene er jo selvbærende konstruksjonere (med de fordeler og ulemper det fører med seg...) så der er det jo uansett ikke mulighet til å sette et annet karosseri oppå en annen ramme.

Men, svært mange av rammebyttene ble jo aldri byttet. Det holdt lenge å prege chassisnr. inn i ramma på nytt for mange av dem. For som noen i utgangspunktet "seriøse" firmaer sa, man setter jo ikke et rustfritt Capricekarosseri oppå en 30 år gammal rusten ramme. DA preger man chassisnr. på den nye bilen i ramma (ramma er ikke preget fra statene) og viser den på biltilsynet og får godkjent rammebytte. På de rammebyttebilene jeg har vært borti er det nok denne måten som har vært brukt, etter hva jeg kan se. Og absolutt alt på den 1989 Capricen jeg engang hadde (utrolig solid og komfortabel bil forresten) så var absolutt alt fra 1989, bortsett fra papirene som sa 1977, og "godkjent rammebytte" som merknad.

Så grunnen til at det har blitt strengt har du nok der. Men etter hva jeg kjenner til er det fortsatt fult mulig å utføre dette, men jeg ville nok tatt en grundig prat med biltilsynet først, med den aktuelle bilen.

Utlogget pwb

• 360 CID
« Svar #9 på: To.,20,Februar,2014,08,20 »

Har nok blitt litt strengere. På 80-tallet ble rammebytte gjort i stor stil. Da kunne man bla. få et kupekarosseri på en stasjonsvognramme. F.eks. kunne en GM A-body Malibu plutselig bli til en Monte Carlo osv. DEtte ble det slutt på, og nå kan du kun bytte bil med 100% likt karosseri. Jeepene er jo selvbærende konstruksjonere (med de fordeler og ulemper det fører med seg...) så der er det jo uansett ikke mulighet til å sette et annet karosseri oppå en annen ramme.

Men det står jo at så lenge 3 av 4 hovedkomponenter flyttes over så skal det være greit. Står også at 4 hovedkomponenter er Motor, Frontaksel, Bakaksel, Girkasse. Type bil/modell må være det samme, men utstyr og innvendig trenger ikke det.

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #10 på: To.,20,Februar,2014,09,09 »

Men det står jo at så lenge 3 av 4 hovedkomponenter flyttes over så skal det være greit. Står også at 4 hovedkomponenter er Motor, Frontaksel, Bakaksel, Girkasse. Type bil/modell må være det samme, men utstyr og innvendig trenger ikke det.

Da kan du sikkert gjøre det. Men jeg ville nok ha forhørt meg med trafikkstasjonen du skal vise bilen på først. Statens vegvesen er ikke alltid så smidige at det gjør noe. Flytte over girkasse, for -og bakaksel er jo ikke så store jobben egentlig. Så kan du heller flytte over det fra den "nye" bilen etter at du har vist den....

Utlogget Øyvind999

• 360 CID
  • Larvik / Vestfold
« Svar #11 på: To.,20,Februar,2014,13,08 »
Hmm, kanskje hente meg en 2010 Hemi Commander med lav km og sette aksler og girkasse over på etter hvert :)
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯l TJ-O|||||O_
()_)¯()_)¯¯¯ )_)

"Jeep makes it, HEMI shakes it"

2006 Jeep Commander 5,7 HEMI
(X) 2004 Jeep Grand Cherokee Overland 4,7 V8 HO (solgt)
(X) 2006 Jeep Commander 3.0 CRD (solgt)
(X) 2006 Dodge Caliber CVT 2.0 (solgt)
(X) 2002 Chrysler Neon 2.0 (solgt)