Skrevet av Emne: Noen som har Bilstein støtdempere montert?  (Lest 3465 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Redwrangler

• 304 CID
  • **
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Noen som har Bilstein støtdempere montert?
« på: Fr.,23,November,2012,12,49 »
Hei.

Jeg har bestilt meg nye støtdempere fra USA da mine tolv år gamle dempere er så å si ubrukelig. Etter lang tid med "researching" har jeg kommet frem til at Bilstein 4600 serien passer for mitt bruk på en uhevet original TJ. 4600 serien har fått mye bra omtale i USA og Bilstein har et godt rykte for å lage kvalitetsvarer. Denne 4600 serien er en såkalt HD (Heavy Duty) demper og er beregnet for små og større suver. Demperne skal fungere best på vei og godt i terrenget. Det er også nevnt på jeepforum.com at demperne er veldig bra på vei og "greie" i terrenget.

I denne forbindelse lurer jeg på om noen her på forumet har disse eller andre Bilstein dempere montert? Håper at bilen blir bedre å kjøre med disse og at jeg ikke kaster bort pengene.

Forresten fikk jeg veiledende pris på ett sett i Norge: ca 5000,- Da er det lett å gå på 4wd.com og bestille ett komplett sett for 1700,-  :P Bruker JetCarrier for å få det over, litt penger spart hvertfall  8)

Tenkte at jeg skulle montere de i julen om de rekker frem. Kan poste prosessen med å bytte når den tid kommer ;D Håper ikke det er mye rust..  :-\

http://www.4wd.com/Jeep-Lift-Kits-Jeep-Lift-Kits-Suspension/4600-Series-Shock-Absorber.aspx?t_c=1&t_s=90&t_pt=3306&t_pn=BIL24-024426

http://www.4wd.com/Jeep-Lift-Kits-Jeep-Lift-Kits-Suspension/4600-Series-Shock-Absorber.aspx?t_c=1&t_s=90&t_pt=3306&t_pn=BIL24-024433

Hilsen Mathias

Utlogget simon

• Get a life!!
Sv: Noen som har Bilstein støtdempere montert?
« Svar #1 på: Fr.,23,November,2012,15,24 »
jeg hadde Bilstein-dempere på en pickup jeg hadde en gang, og de var helt suverene der i allefall.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Redwrangler

• 304 CID
  • **
  • Jeep Wrangler TJ 1999
« Svar #2 på: Fr.,30,November,2012,22,09 »
jeg hadde Bilstein-dempere på en pickup jeg hadde en gang, og de var helt suverene der i allefall.

:)

Utlogget Redwrangler

• 304 CID
  • **
  • Jeep Wrangler TJ 1999
« Svar #3 på: Ma.,14,Januar,2013,22,59 »
Da er demperne montert og bilen prøvd. De gamle originale demperne var utslitte, de ble inne når jeg trykte dem inn... De nye er en stor forbedring. Bilen krenger mye mindre i svinger, stuper ikke så mye under oppbremsing. Bilen er uten tvil bedre å kjøre..  ;D

Men, det er en ting jeg stusser over. Jeg kjørte litt for fort over en fartsdump og da bunna bilen bak. Jeg har hatt to karer på bakfangeren og de har huska opp og ned, jeg lå under bilen og så at demperen på et tidspunkt var helt sammentrykt. Altså så slår de nye demperne seg helt sammen når de får en viss vekt på seg. Dette er sikkert normalt, men jeg tenker at et eller annet bør stoppe demperne før de bunner. Jeg er redd for at det kan være skadelig for demperhuset at demperstempelet treffer bunn, eller når festet på demperstempelet treffer demperhusets topp..   ??? Noen som har inspill? Skal det være slik?

Kanskje grunnen kan være at fjærene er gåene/slitne, men jeg får ikke det til å stemme da bilen nå er minst like høy som den var når den var ny, slik at nye originale fjærer nå ville løftet bilen enda mer fordi de er nye og stivere.. Så da tenker jeg at det ikke kan være det heller. Noen som har opplevd lignende?

Bilen ble forøvrig 1,5 cm høyere rundt hele etter demper byttet.. Ellers er jeg meget fornøyd med demperne. Det er kvalitet over de og de var lette å montere:

Demperne til høyre er de som skal sitte foran:

Gammel demper bak:

Ny demper bak:

Ny demper foran:

Mathias

Utlogget Redwrangler

• 304 CID
  • **
  • Jeep Wrangler TJ 1999
« Svar #4 på: To.,17,Januar,2013,21,31 »
Funnet dette så langt:

Shocks are designed to work for specific lift heights - or more importantly, specific bumpstop heights. This means the compressed length of shock must be able to fit without bottoming out. You can imagine if you're bottoming out the shocks, and not the bumpstops first, then all the stress of the axle coming into contact with the frame rests on the shocks...this destroys the shocks and shock mounts.

As long as the bumpstops limit the axle uptravel before the shocks bottom out, the lift height just determines how much uptravel vs downtravel you have.

Stock shocks are:
Front: ~13" compressed length
Rear: ~12.25" compressed length

If you buy a shock that has longer compressed length that these, you'll need increase the bumpstop extensions by the difference (which reduces uptravel).

2" lift OME shocks are part numbers are N66 and N67.
N66's have a 13.5" compressed length - which is the very max you can fit in the stock mounts, so they will fit without extending the bumpstops.
N67's have a 13.5" compressed length - in the rear, this means you need a minimum of 1.25" bumpstop extensions. Thats from 13.5"-12.25" = 1.25"

So, if you don't have any lift at all...you would need to lose 1.25" uptravel in the rear to run the OME N67 rear shocks.

On the flip side, if you add a 2" spring lift, you actually gain 0.75" uptravel over stock.

If you add a spacer lift (budget boost), you don't gain any uptravel because you need to install bumpstop extensions the same length as the spacers, because the spacers reduce the amount of space the spring has to compress into.

So, if you're not installing a lift, then stick with stock length shocks. Bilstein "HD" 4600 series is an example.

Read here for more: http://www.wranglerforum.com/f5/correct-bumpstop-length-70047.html

Utlogget Redwrangler

• 304 CID
  • **
  • Jeep Wrangler TJ 1999
« Svar #5 på: Fr.,18,Januar,2013,15,30 »
Har nå snakka med norske importøren av Bilstein. Han snakka om at fjærene er slitne. Har også tatt kontakt med butikken i USA der jeg kjøpte de, venter på svar. Neste steg er å demontere 1 stk. bakdemper å sammenligne lengden med original demper. Og å finne ut om fjærene virkelig er gåene..

Forresten, er det progressive fjærer på TJ`en?  :-\

« Siste redigering: Fr.,18,Januar,2013,15,36 av Redwrangler »

Utlogget Redwrangler

• 304 CID
  • **
  • Jeep Wrangler TJ 1999
« Svar #6 på: On.,23,Januar,2013,22,02 »
Original demper på TJ 1999 er 32 cm eller 12.59".
Bilstein HD er 31.64 cm eller 12.46".

Altså så er det liten forskjell og HD demperne skal passe perfekt. Kan ikke huske at bilen bunna med de gamle demperne, men mulig jeg alltid kjørte sakte og forsiktig da jeg viste at demperne var gåene.

Skal få sjekket ut om det faktisk er de som bunner eller om det er noe annet jeg merker. Skal også demontere en og sjekke om det er bra trykk og at det ikke er blitt lekkasje i dem.

Er fortsatt fornøyd med kjørekomforten. Helt annen bil å kjøre...

Utlogget Redwrangler

• 304 CID
  • **
  • Jeep Wrangler TJ 1999
« Svar #7 på: On., 6,Mars,2013,14,49 »
Glemte å oppdatere denne tråden.

Demperne bunnet IKKE. Fjærene har blitt slappe etter 13 år derfor bunner stopper "gummiknotten" inne i fjæra. Og dette skjer da FØR demperen bunner. Nettopp derfor den er laga ;)

Nye fjærer neste ;D