Skrevet av Emne: Adaptiv gearkasse?  (Lest 1113 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Bones

• 304 CID
  • **
Adaptiv gearkasse?
« på: On., 6,Juli,2011,00,00 »
Da har jeg solgt min 3. Jeep og fått min 4. Nå har jeg en WJ 2,7 CRD Overland 2004 mod. Denne funker veldig bra og jeg har gjort ett knallkjøp på den. Men der er en ting som irriterer meg, gearkassen.
Jeg syns den er treig med å gire og motoren ruser seg opp på turtall før den legger inn neste gir. Min forrige Jeep med V8 bensin var mye raskere å legge inn neste gir og surkla fint avgårde på under 2000 o/min. Man skulle tro at dieseldyret heller ville jobbe på lavere turtall, spesielt når man så vidt har gassen inne.

Så til spørsmålet. Jeg fikk inntrykk av at forrige eier hadde en litt mer "masete" kjørestil og brukte gassen mer enn meg. Er det slik at gearkassen har lært seg hans kjøremønster og bruker tid på å lære seg mitt? altså, er gearkassen adaptive? Kan man resette de på en enkel måte?
'96 Grand Cherokee 5,2 V8
--------------------------------------------------
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Chryslercrap

• Gjest
Re: Adaptiv gearkasse?
« Svar #1 på: On., 6,Juli,2011,08,59 »
Da har jeg solgt min 3. Jeep og fått min 4. Nå har jeg en WJ 2,7 CRD Overland 2004 mod. Denne funker veldig bra og jeg har gjort ett knallkjøp på den. Men der er en ting som irriterer meg, gearkassen.
Jeg syns den er treig med å gire og motoren ruser seg opp på turtall før den legger inn neste gir. Min forrige Jeep med V8 bensin var mye raskere å legge inn neste gir og surkla fint avgårde på under 2000 o/min. Man skulle tro at dieseldyret heller ville jobbe på lavere turtall, spesielt når man så vidt har gassen inne.

Så til spørsmålet. Jeg fikk inntrykk av at forrige eier hadde en litt mer "masete" kjørestil og brukte gassen mer enn meg. Er det slik at gearkassen har lært seg hans kjøremønster og bruker tid på å lære seg mitt? altså, er gearkassen adaptive? Kan man resette de på en enkel måte?

På Mercedes så kan dette justeres i forbindelse med chiptuning, men om dette er mulig når motor og automat står i Jeep vet jeg ikke.

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #2 på: On., 6,Juli,2011,09,37 »
enkleste blir jo da å nappe av minuspolen i 5-6 minutter og sette på igjen? Vil tro de fleste opplærte innstillinger vil gå dunken da? :)
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Bones

• 304 CID
  • **
« Svar #3 på: On., 6,Juli,2011,09,54 »
Ahh, genialt :-) Oppdaget med min gamle Jeep at den glemte hvordan den skulle gå på tomgang også etter en strømstans. Tror jeg skal prøve det trikset der :-)

Ellers så er jeg så skeptisk til chip tuning at jeg tror den skal få bli original. Men er gearkassa også fra Mercedes, er det ikke bare motor?
'96 Grand Cherokee 5,2 V8
--------------------------------------------------
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #4 på: On., 6,Juli,2011,12,56 »
Ahh, genialt :-) Oppdaget med min gamle Jeep at den glemte hvordan den skulle gå på tomgang også etter en strømstans. Tror jeg skal prøve det trikset der :-)

Ellers så er jeg så skeptisk til chip tuning at jeg tror den skal få bli original. Men er gearkassa også fra Mercedes, er det ikke bare motor?

MB automat ja, det finnes jo de som tilbyr chiptuning med 2 års garanti på motor og drivlinje.
Du får prøve å kutte strømmen da, hvis ikke må du kanskje på med DRB scanner?