Noen som har byttet vannpumpe på 2.5 TD? Er det vanskelig evt. noen som har bilder på det? Pumpa koster vel bare 400 kr sånn ca. etter hva jeg har hørt... og kanskje to timer arbeid...
Min har begynt å lekke inni så det drypper noen dråper ut av dreneringsrøret sånn innimellom.
Hei. Jeg byttet min vannpumpe forrige uke - på en 1997 2.5 TD XJ. Møt bare to problemer:-
1. Hvordan i huleste kan man slakke serpentinbeltet for å få den av. Jo, det er faktisk installert en automatisk spennemekanisme på den modellen. Den finnes nede til venstre - under vannpumpen. Med en stor fastnøkkel eller skiftnøkkel (tror det er 36 mm) du presser til venstre når du ser mot motoren forfra. Da er det mulig å få av beltet.
2. Helvetes problem å få av viften. Den satt så absolutt bomfast. Den skruer seg på hele tiden, ved rotasjon av viften. Jeg trodde at jeg skulle kunne fikse det med to svære fastnøkkler og en gasbrenner for å varme opp mutteren på viftens aksling. Det gikk ikke heller. Til slutt måtte jeg borre istykke mutteren. Vanskellig jobb. Viften MÅ av for at man skal kunne komme til vannpumpen.
Hvis jeg kan greier det, det kan du sikkert også.