Skrevet av Emne: Godkjenning av 2" BL og 31  (Lest 3963 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget nareshev

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 87
Godkjenning av 2" BL og 31
« på: To.,16,April,2009,19,40 »
Hei
Nå er jeg klar for å ta turen på BT, lurer derfor på hva jeg bør ha med nå jeg skal prøve å få godkjent 2" BL med TUV og 31" MTR på YJ felger på min 97 TJ?

Tenkte å ta det først, før jeg bygger mer.

Nikita
TJ 97 Ombygd til Rubicon 4 liter RLE 42, 4" løft - 285/75-16, Danas 44 osv...
WJ 2004 HO 4.7L V8

Utlogget C3

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 565
    • Hjemmeside
Sv: Godkjenning av 2" BL og 31
« Svar #1 på: To.,16,April,2009,20,19 »
Jeg har akkurat godkjent JK´en min. Mine erfaringer er som følger: Sørg for å ha all dokumentasjon på det du skal godkjenne!!!

Jeg hevet JK hele 4 tommer med et stage II sett, omfattende ombyggning. Gutta på BT så ikke en gang på bilen, de var kun opptatt av at papirene var i orden. Dog, jeg hadde med dokumentasjon i fra Jeep verksted om at hevesettet var montert av dem.

Dokumentasjon du får / kan få bruk for:

Tuv dokumenter på hevesettet
Tuv dokumenter på felgen som sier at 31x10,5 går fint på TJ
Målebrev på hjulstilling, her er castervinkelen også viktig
Full dokumentasjon og monteringsanvisning på hevesettet

Har du serienr merker på hevesettet? Er disse godt synlige?

Viktig at du gjør det som må til, så skal du se at de er ikke så vanskelige som ryktene tilsier  ;D

Lykke til, og la oss høre hvordan det gikk
Medlem nr: 931
Lokalkontakt Troms og Omegn

2011 Wrangler JK Sahara
2009 Wrangler JK Rubicon
1998 Wrangler TJ Sport

Følg med på C3´s Rubicon Garasje

http://www.c3foto.no

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Godkjenning av 2" BL og 31
« Svar #2 på: To.,16,April,2009,22,22 »
Trodde ikke det fantes BL med TÜV papirer...? Eneste settet jeg kjenner til er kombinasjonen ProComp fjærer og BL som en helhet.

Men som Svein sier, så ha papirene i orden og det meste skal gå.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Godkjenning av 2" BL og 31
« Svar #3 på: Fr.,17,April,2009,08,13 »
Trodde ikke det fantes BL med TÜV papirer...? Eneste settet jeg kjenner til er kombinasjonen ProComp fjærer og BL som en helhet.

Men som Svein sier, så ha papirene i orden og det meste skal gå.

Joda, Performance Accessories leverer med og uten TÜV papirer. Tro meg, dette har jeg vært igjennom. Settene som vi har er levert uten TÜV da det tidligere ikke var noe problem å få disse godkjent pga akkurat det du sier med at det stod at de var godkjent i papirene til ProComp hevesettet. Dette fikk jeg smertelig vite da jeg var i Drammen i høst...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Godkjenning av 2" BL og 31
« Svar #4 på: Fr.,17,April,2009,08,16 »
I tillegg til dokumentasjon som nevnt bør du ha med dokumentasjon på at du har foretatt lysjustering etter heving. Sjekk også høden fra tilhengerkula til bakken og demonter hengerfeste eller monter drop før visning hvis det står for høyt.
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget nareshev

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 87
Sv: Godkjenning av 2" BL og 31
« Svar #5 på: Fr.,17,April,2009,16,28 »
Jeg har akkurat godkjent JK´en min. Mine erfaringer er som følger: Sørg for å ha all dokumentasjon på det du skal godkjenne!!!

Jeg hevet JK hele 4 tommer med et stage II sett, omfattende ombyggning. Gutta på BT så ikke en gang på bilen, de var kun opptatt av at papirene var i orden. Dog, jeg hadde med dokumentasjon i fra Jeep verksted om at hevesettet var montert av dem.

Dokumentasjon du får / kan få bruk for:

Tuv dokumenter på hevesettet
Tuv dokumenter på felgen som sier at 31x10,5 går fint på TJ
Målebrev på hjulstilling, her er castervinkelen også viktig
Full dokumentasjon og monteringsanvisning på hevesettet

Har du serienr merker på hevesettet? Er disse godt synlige?

Viktig at du gjør det som må til, så skal du se at de er ikke så vanskelige som ryktene tilsier  ;D

Lykke til, og la oss høre hvordan det gikk


Jeg har noen av disse tingene, men jeg har ikke TUV papir på felgen. Hvor får ejg det? Tror du en JEEP forhandler hjelper meg her? Eller noen andre?

Hadde håpet å få det gjennom i April/Mai
TJ 97 Ombygd til Rubicon 4 liter RLE 42, 4" løft - 285/75-16, Danas 44 osv...
WJ 2004 HO 4.7L V8

Utlogget nareshev

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 87
Sv: Godkjenning av 2" BL og 31
« Svar #6 på: Fr.,17,April,2009,16,32 »
I tillegg til dokumentasjon som nevnt bør du ha med dokumentasjon på at du har foretatt lysjustering etter heving. Sjekk også høden fra tilhengerkula til bakken og demonter hengerfeste eller monter drop før visning hvis det står for høyt.

Lys??? Kan jeg foreta justering selv? Hva er prosedyren?

TJ 97 Ombygd til Rubicon 4 liter RLE 42, 4" løft - 285/75-16, Danas 44 osv...
WJ 2004 HO 4.7L V8

Utlogget C3

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 565
    • Hjemmeside
Sv: Godkjenning av 2" BL og 31
« Svar #7 på: Fr.,17,April,2009,21,18 »
Du bør ha målebrev på lysa også. Kontakt BT og få et skjema som du får et verksted til å fylle ut. Der er det en haug av sjekkpunkter, noen mer relevante enn andre, da skjemaet egentlig er beregnet på senking. BT der jeg bor var overraskende imøtekommende og tok seg tid til å fortelle hva som måtte til for å få bilden godkjent.

Ikke glem målebrev på forhjulstilling, her er også Caster vinkelen av stor betydning. Det var denne som bl a gav meg litt problemer ved første gangs visning

Når det gjelder å få hjelp i fra importør, så kan du vel i utgangspunktet bare glemme det. De gangene jeg har vert i kontakt med dem for å få hjelp, så har jeg fått blankt svar at de kunne ikke godkjenne noen form for modifikasjon på kjøretøyet. Du vet, når de har solgt en ting, så er de godt fornøyd med det, og gidder ikke å bry seg mer om den saken. Egentlig veldig synd, de burde heller satt seg litt inn i ting og vert mye mer behelpelige. Tross alt, så er vi en kundegruppe som forguder bilmeket de selger.

Når det er sagt, så må jeg få si at dette er ikke tilfellet når det gjelder bilforhandleren min. Bentro bil i Narvik har vert helt enestående når det gjelder oppfølging, tilrettelegging og hjelp i forbindelse med modifikasjon på JK´en min.
Medlem nr: 931
Lokalkontakt Troms og Omegn

2011 Wrangler JK Sahara
2009 Wrangler JK Rubicon
1998 Wrangler TJ Sport

Følg med på C3´s Rubicon Garasje

http://www.c3foto.no

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Godkjenning av 2" BL og 31
« Svar #8 på: Fr.,17,April,2009,23,49 »
I tillegg til dokumentasjon som nevnt bør du ha med dokumentasjon på at du har foretatt lysjustering etter heving. Sjekk også høden fra tilhengerkula til bakken og demonter hengerfeste eller monter drop før visning hvis det står for høyt.

Lys??? Kan jeg foreta justering selv? Hva er prosedyren?

Jeg har aldri blitt spurt om lys, eller de har aldri sjekket det (har godkjent heving 2 ganger). Men om du skulle bli spurt, så har du en knapp (slider) på høyre side av rattet som du kan justere lyset opp og ned. Vet ikke om de vil godta det, men det er jo bare å stille på den til du får riktig vinkel. Etter jeg hevet 6" så har jeg satt den "et nivå" ned.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Godkjenning av 2" BL og 31
« Svar #9 på: Lø.,18,April,2009,00,03 »
dessuten er lysjustering en del av alle eu-kontroller, er det ikke?
 Tror ikke du behøver TUV på felgene dine Nikita, mener du har de kjøttkvern felgene, som egentlig er standard originale cherokee felger. så lenge innpresset er i orden. Men anbefalinger ifra amcar klubben på 31x10,5" dekk på 7x15" felg må du ha. Disse papirene inneholder også bremseberegninger som BT trenger. Forstillingskontroll er veldig viktig etter heving, inkl kalibrering av speedometer.
Du var jo innom meg i stad og hentet noen deler, men jeg mins nå at jeg faktisk har noen flere deler liggende.
Har flere drrev til transferkassa som drever om speedometeret ditt slik at det blir riktig. Har også headlight beezels, de krom greine rundt ovedlyktene liggende. Dessuten har jeg vel ett sett med låsemuttere til alle 4 eller 5 hjulene (original mopar).
Interessert i noe av det???
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget C3

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 565
    • Hjemmeside
Sv: Godkjenning av 2" BL og 31
« Svar #10 på: Lø.,18,April,2009,09,10 »
Riktig som Tomas skriver. Har du anbefalingen i fra ACC, så slipper du TUV på felgene.

Uansett, dette er jo ikke eksamen i rakettforskning, folk har klart det før, så dette går nok bra skal du se. Finnes jo godkjente TJ´er med langt større dekk i Kongeriket
Medlem nr: 931
Lokalkontakt Troms og Omegn

2011 Wrangler JK Sahara
2009 Wrangler JK Rubicon
1998 Wrangler TJ Sport

Følg med på C3´s Rubicon Garasje

http://www.c3foto.no

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Sv: Godkjenning av 2" BL og 31
« Svar #11 på: Lø.,18,April,2009,14,58 »
Ja, og det finnes mange i kongeriket som prakkes veldig med BT også, samma hvor lite rakketforskning det er snakk om, still forbrett folkens ;)

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280